VRHUNSKI NASTUP DEJANA IVANOVIĆA U ZAGREBU

VRHUNSKI NASTUP DEJANA IVANOVIĆA U ZAGREBU

3. veljače, 2017.

 

Piše: Igor Koruga

Svakome po volji bio je ovotjetni koncert iz Ciklusa gitarskih recitala u Hrvatskom glazbenom zavodu (Guitarra Viva) koji se zbio u utorak 31. siječnja u 20 sati. Ondje je nastupio gitarist Dejan Ivanović (Tuzla, 1976) čije je umjetničko djelo(vanje) i tehničko zaleđe bilo unaprijed potkrijepljeno programskim podacima o usavršavanju kod eminentnih pedagoga poput D. Petrinjaka, K. Kotsiolisa, R. Dyensa, E. Fiska, T. Müller-Peringa, G. Biberiana, V. Dešpalja, M. Stein-Kühlera i drugih. Hvaljen od kritike španjolskog El Paísa i Ritma, njemačkog Bremer Umchaua, škotskog The Scotsmana, američkog Sunday Herald Timesa, hrvatskog Vjesnika i Slobodne Dalmacije te bosansko-hercegovačkog Oslobođenja, Ivanović je, shodno svemu, bio više nego kompetentan za zahtjevno tumačenje obrade Bachove Prve partite za violinu solo u h-molu, BWV 1002, koju je osmislio naš proslavljeni violončelist i glazbeni pedagog Valter Dešpalj (1947), Sonate za gitaru, Omaggio a Boccherini, op. 77, Maria Castelnuovo-Tedesca (1895-1968), barkarole Julia Florida, Dva valcera, op. 8: br. 3 i 4 te Allegra Sinfónica, Augustína Barriosa Mangoréa kao i prve domaće izvedbe Mixórdie, za gitaru solo, mladog zagrebačkog skladatelja Tomislava Olivera (1987).

Upečatljiva ritmika

Ivanovićeva interpretacija, združena s iznimnim znanjem i iskustvom Valtera Dešpalja, proširila je na samome početku ukupnu sliku Bachove četverostavačne povijesne tvorevine, ponajprije u kontekstu obogaćene (gotovo kasnoromantičarske) polifonije i harmonije, ali i ritmike, što se pokazalo kao upečatljivo s obzirom na to da se radilo o plesnim stavcima i njihovim varijacijama (double). Znamo da opuštena melodioznost nikada nije bila ključni imperativ Bachovih djela, no bosanski je gitarist i na tom polju postigao vrhunac, ukorak s konstitutivnom građom i odmakom od ¨emocionalizma¨, ili Hanslickove ¨osjećajne estetike¨ (Gefühlsästhetik). Ivanović je, nadalje, uz pomoć inteligentnog i nadasve muzikalnog fraziranja i artikuliranja uspio i u naznakama silaznih gudačkih pokreta, poglavito u rubnim stavcima partite, Allemande i Tempo di Bourée.

Zabilježen na gramofonskoj ploči

Tehnički izazovi nastavili su se i tijekom tumačenja Castelnuovo-Tedescove četverostavačne Sonate za gitaru, Omaggio a Boccherini, u čijem se trećem stavku najjasnije mogla prepoznati asocijacija na motiv iz popularnog Boccherinijevog Menueta. Španjolski se prizvuk osjećao i u skladbama vrlo cijenjenog paragvajskog glazbenika Augustína Barriosa Mangoréa koji je, kao umiješni gitarist i skladatelj, bio zabilježen i na gramofonskoj ploči. Mangoré je bio i koncertant, doduše u vječnoj sjeni Andrésa Segovije (1893-1987), no uspio je, osim spomenute tri, potpisati još oko 160 kraćih, nerijetko vrlo virtuoznih skladbi nadahnutih južnoameričkim melosom kojeg je, kao i izvornu kulturu, promicao na mnogim koncertima – odjeven poput indijanskog poglavice. Nisu mu bili strani niti opusi Bacha, Beethovena i Chopina, de facto skladateljskih uzora u osmišljavanju valcera i simfonijskog allegra, odsviranog na samome kraju redovnog dijela koncerta.

Neprilična gesta

Iste se večeri mogao osjetiti i dašak avangarde za kojeg se pobrinuo Tomislav Oliver sa svojom Mixórdiom, posvećenom Dejanu Ivanoviću i protumačenom poput ¨prostora glazbene heterotopije, (de)konstruiranog kroz naslojavanje i koliziju nekoliko motivičkih ćelija, od kojih je svaka predstavljala zasebni diskurs po strukturi, tempu, registru i izvođačkoj tehnici¨, a koje su se pak ¨svedene na distorzije i pozicije te na gotovo perkusivne efekte na gitari, međusobno prekidale, miješale i sudarale, stvarajući dojam treperuće, nestabilne naracije¨. Vjerujem da je malotko uspio na prvi posluh detektirati reinterpretiranu baroknu ritornello formu. Pritom posebno mislim na gospodina koji je usred skladbe, iznenada i posve neprilično, odlučio napustiti dvoranu. Stoga, kad malo bolje promislim, ne vjerujem da je vrhunski Ivanovićev nastup bio baš svakome po volji. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code