Piše: Igor Koruga
Kad već izgleda da je kulturna sudbina naše zemlje beznadna, da njezini stanovnici uglavnom žive na rubu (be)smisla, poput bezidejnog naroda opsjednutog pohlepom za novcem i poniznim snobizmom, te da preostalu skupinicu nekulturom izmučenih ljudi čine tek oni koji su spremni živjeti u još mnogo težim uvjetima u borbi za ljudsko dostojanstvo, nepomućen um (i duh) i vječno djetinjstvo, optimistična utjeha u pravilu stigne iz dobro znanog izvora. Uz jedan od rijetkih takvih, poznat po upornosti, uvjerljivosti i postojanosti, vezan je dom ugledne pijanističke obitelji Gašparović u kojem se, kao što znamo, nekoć začela ideja o Umjetničkoj organizaciji Cristoforium odgovornoj za dva najprestižnija pijanistička ciklusa u našoj zemlji: istoimeni (Cristoforium), povezan s interpretacijama na povijesnim klavirima i ciklus Pleyel, povezan s koncertnim klavirom utemeljitelja takozvane zagrebačke pijanističke škole, skladatelja, pijanista i pedagoga Svetislava Stančića (1895-1970). Gašparovići su odnedavno u cijelu priču uključili i Hrvatski državni arhiv čija se pak Velika čitaonica pokazala kao idealan prostor za vrhunska tumačenja najzahtjevnije klavirske literature. U tom smislu bio je ugođen i koncert mladog izraelskog pijanista Borisa Giltburga (1984) koji je prvoga dana mjeseca listopada, od 20 sati nadalje, unutar višesatnog sviračkog sna, moćno interpretirao dvanaest Transcendentalnih etida, S. 139, Franza Liszta (1811-1886) i Trinaest preludija za klavir, op. 32, Sergeja Rahmanjinova (1873-1943).
Giltbergova predodžba
Transcendentalne etide, S. 139, u svojoj su posljednjoj reviziji bile protumačene gotovo besprijekorno, posve točno i slojevito. Primjerice, u nestalnim kromatskim ljestvicama Snježne oluje (Chasse-negie), Giltburg se, jednako kao i u energičnim arpeggijima Mazzepe te u naizmjeničnim oktavnim stampedima Divljeg lova (Wilde Jagd), bezmalo rizika predao neposrednoj virtuoznosti u stilu samodostatnog Liszta koji je za svoga života, kao pomodni skladatelj, bio uzdignut na (pre)visok stupanj glazbenoumjetničke važnosti. Suptilniji interpretativni karakter, potreban za dosezanje najviših ciljeva, iste se večeri mogao čuti pri minucioznom portretiranju legato drame živopisnog Pejzaža (Paysage), ali i pri vrsnoj artikulaciji svjetlucavih detalja u etidi Feux follets. Da se radilo o pijanističkom znalcu, bilo je jasno i iz šireg pogleda na Giltburgovu predodžbu etida – nejasno u potpunosti zašto baš transcendentalnih, odnosno nadiskustvenih ili prediskustvenih – svakako na tragu sjedinjenja Lisztove predvidljive glazbene inspiracije i opsežnih metodičkih uputa.
Mali glazbeni svjetovi
Nastavak koncerta pokazao se nešto inspirativnijim i za publiku i za umjetnika; ne samo zbog skladatelja koji se kao interpret zaklinjao u kasnoromantičku i neoklasicističku estetiku, već i zbog toga što je bila riječ o tumačenju Preludija, povijesno gledajući, maštovitih melodijskih uvertira u znalačke fuge po uzoru na Bacha (1685-1750), Chopina (1810-1849), Skrjabina (1871-1915) i Šostakoviča (1906-1975). Stoga je važno reći da je Rahmanjinov, unatoč tome što je tek u trideset i sedmoj godini završio ciklus s posljednjih Trinaest preludija, op. 32, uspio razviti posve osobit stil skladanja preludija, temeljen na opsežnim, u potpunosti zaokruženim modelima, ili štoviše, na malim glazbenim svjetovima. U svom potankom tumačenju Giltburg je pak s neskrivenom strašću istaknuo moderan duh ruskog umjetnika kao i njegov (vrlo visok) konačan skladateljski doseg. Pri slušanju pojedinih preludija ukupnost se pokazala iznimnom što se ticalo raznolikosti karaktera, boja, tekstura i raspoloženja; preludiji su dakle bili autentični, poneki tek naizgled slični, samo zbog eventualne neupućenosti slušatelja u točniju definiciju karaktera, gradaciju tempa i značajke registara; a uz prizvuke egzotične Alhambre u preludiju br. 2 u b-molu te uz pomalo bizarne harmonije u preludiju br. 7 u F-duru i nesvakidašnja zvučnost bila je u potpunosti zaokružena. Nakon svega, ovacije su bile nužne, baš kao i dva minijaturna dodatka. T
3 komentara
Uskoči u raspravuDobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu što sam naišao na gospodina Harry Bryan, izvršnog direktora SMART LOAN FUNDS, imaju sjedište u Americi, a također djeluju u svim europskim zemljama. Dobio sam savjet kolege i savjetovat ću svima koji trebaju zajam da koriste njihove usluge kako bi izašli iz financijskih poteškoća, možete ih kontaktirati putem e-pošte ([email protected]} WHATSAPP: {+385 91 560 8706} Brzo kontaktirajte danas i dobijte svoj zajam od njih na stopu od 3 %. Obećajte da ćete reći ljudima i podijeliti njegov dobar rad nakon što dobijete zajam. –=
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu što sam naišao na gospodina Harry Bryan, izvršnog direktora SMART LOAN FUNDS, imaju sjedište u Americi, a također djeluju u svim europskim zemljama. Dobio sam savjet kolege i savjetovat ću svima koji trebaju zajam da koriste njihove usluge kako bi izašli iz financijskih poteškoća, možete ih kontaktirati putem e-pošte ([email protected]} WHATSAPP: {+385 91 560 8706} Brzo kontaktirajte danas i dobijte svoj zajam od njih na stopu od 3 %. Obećajte da ćete reći ljudima i podijeliti njegov dobar rad nakon što dobijete zajam.
Spremi moje svjedočenje
[email protected]
Zovem se Živanka katica, ja sam iz Velike Gorice. Želim iskoristiti ovo vrijeme da na internetu napišem da sam upravo primio 50.000 eura kredita od ove tvrtke pod nazivom Jose luis zajam. U početku nisam vjerovao onome što ljudi kažu na internetu, ali odlučio sam ga isprobati i aplicirao sam za kredit prije 2 dana i upravo sam dobio poziv iz svoje banke da na računu imam 50 000 eura i odmah me je obavijestila moja tvrtka Jose Luis zajmovi i pitala me jesam li dobio zajam, a ja sam im odgovorio da, pa su mi rekli da bih trebao dovesti više ljudi u ovu tvrtku ako nekome treba kredit, pa ako stvarno trebate zajam , to je tvrtka od koje možete tražiti zaista je sjajna i sad vjerujem da postoji prava kreditna tvrtka koja daje zajmove i da je ta tvrtka kreditno društvo jose luis zajma, pa ako bilo kome od vas treba hitan zajam i to važno je da se ova tvrtka može prijaviti. Postoji adresa za slanje pošte ([email protected]). Na kraju sam zaista sretna i sada mogu pokrenuti posao. Hvala vam još jednom Patricia što ste sjajni i Bog blagoslovi vas i vaše društvo.