U nakladi ULUPUH-a upravo je iz tiska izišla novoobjavljena „Spomen knjiga Jasenki Pavliša“ kojoj će se predstavljanje održati u utorak 31. ožujka 2015. godine u 12 sati u Gliptoteci HAZU (Medvedgradska 2 u Zagrebu – 1. kat).
Knjigu će predstavljati će je Sanja Bachrach-Krištofić i Mario Beusan, a predočavanje knjige će se održati pod pokroviteljstvom ULUPUH-a.
Spomen knjiga Jasenki Pavliša zapravo je riječ naslovu o posthumne monografije autora Maria Beusana, koja na svojih stotinjak stranica propituje i obuhvaća cjeloviti opus ove prerano preminule značajnije umjetnice u području hrvatskog emajla. Mnogi su se hrvatski umjetnici pokušavali izraziti i izražavali u emajlu ali svi samo na kratko. Međutim Jasenka Pavliša jedina u Hrvatskoj je ustrajavala i zaista možemo kazati posvetila cijeli svoj život istraživanju emajla, kako bi što vještije i dojmljivije izrazila svoje zamišljene likovne oblike u njemu. Bila je trajno zadivljena kolorističkim efektima transparentnih glazura na površinama od izgužvanih bakrenih folija. Rezultate tih istraživanja možemo vidjeti u njezinom art-nakitu i u reljefima. Najvrjedniji primjerci njezinih radova donirani su Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu, a cjelokupni sadržaj njezine umjetničke radionice za emajl predan je na uporabu učenicima zagrebačke Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn.
Jasenka Pavliša surađivala je s nizom uglednijih hrvatskih umjetnika (Murtić…), o čemu svjedoče njezine mnogobrojne emajlom dojmljivo oslikane plohe koje je i na mnogim izložbama pokazljivo izlagala. Svoje umjetničko iskustvo u radu s emajlom pomno je stjecala i razvijala do mogućosti koje raspoznajemo iz njezinih dostupnih nam djela. Zapravo možemo kazati da je Jasenka Pavliša u Hrvatskoj bila jedana umjetnica specijlizirana za to likovno izričajno područje.
O njezinom radu Mario je Beusan napisao: Dugogodišnje uporno istraživanje tehnike nanošenja slojeva transparentnog emajla na izbrazdane tanašne bakrene folije urodilo je velikim iskustvom i stvaranjem jedne nove autoričine tehnike emajliranja pa se ona tako svrstava među u nas malobrojne vrhunske poznavatelje emajla. Posebna vrjednota je njezina upotreba transparentnih nježnih kolorističkih tonova emajla tako da dolazi do uzbudljivog iskrenja tople bogato strukturirane bakrene podloge. Autorica se suvereno poigrava sustavom tanašnih linija uskih brazdi ispupčenja i zaobljenih dolina pa tako omogućuje pojavu zadivljujućeg prelijevanja svjetlosti i pomicanja sjena. Iznenađuje nas pripravnost ovih površina na bljesak i na ponovno stišavanje ovisno o pomicanju prema svjetlu ističe Mario Beusan u monografiji Suvremeni umjetnički nakit u Hrvatskoj (nakladnik ULUPUH Zagreb 2008.). Umjetnička djela Jasenke Pavliše ne će se zaboraviti jer ona su tu s nama zauvjek da nam svjedoče o njezinom stvaralaštvu i specifičnom izrazu.
Jasenka je Pavliš bila ugledna članica ULUPUH-a; Sekcije za produkt dizajn i Sekcije za oblikovanje plemenitih kovina kojoj je bila višegodišnja uspješna predsjednica. Svojim zalaganjem i sposobnostima uvelike je pridonosila ugledu i razvoju svoje strukovne udruge. Godine 1981. i 1985. ULUPUH joj je dodijelio posebnu nagradu za doprinos radu i ugledu udruge.
Jasenka Pavliša rođena je 1945. godine u Zagrebu. Završila je srednju građevinsku tehničku školu (arhitektonski odjel) u Zagrebu, nakon koje se zaposlila u građevinskoj tvrtci Tempo kao arhitektonski tehničar. Nakon godinu dana upisala se na Primijenjenu akademiju, likovni odjel međutim nakon završene prve godine morala je prekinuti studij zbog nedostatka prihoda pa se ponovno zapošljava. Godine 1968. putuje u Belgiju i tamo stječe prva iskustva rada u emajlu. Povratkom u Zagreb posvećuje se tom materijalu a potom i obradi metala i izradi nakita. Mjesec dana provodi u atelijeru Steve Luketića na specijalizaciji obrade metala. Od 1972. godine sudjeluje na prodajnim izložbama Atelijera Lozica. Članicom ULUPUH-a postaje 1974. godine, i od tad izlaže na brojnim domaćim i inozemnim izložbama i sudjeluje na likovnim kolonijama.
14 komentara
Uskoči u raspravuNema komentara!
Počnite s raspravom.