SISAČKA LUKA JE NEKADA PREKRCAVALA VIŠE ROBE OD RIJEČKE

SISAČKA LUKA JE NEKADA PREKRCAVALA VIŠE ROBE OD RIJEČKE

7. veljače, 2024.

Na objema obalama Kupe i nekadašnjim sidrištima od ušća u Savu do ušća Odre utihnuli su reski zvuci brodskih sirena. Podjednako tegljača, tankera i potiskivača dviju brodarskih kompanija s registriranom matičnom lukom u Sisku. Riječ je o preko dvije stotine plovnih jedinica koje su prometovanjem na Dunavu od Njemačke do Crnoga mora i na Savi od Beograda do Siska ostvarivale značajne financijske učinke. Uostalom, na tim je brodovima Dunavskoga Lloyda kruh sa sedam riječnih kora zarađivalo oko tisuću mornara i časnika

Napisao i snimio: Josip Frković

Nakon trogodišnje bitke s rokovima, te podizanja nove konstrukcije sedmokatnoga zvonika katedrale Uzvišenja sv. Križa, radovi se intenziviraju. Štoviše, graditelji i zaštitari raduju se skorom podizanju limene kape najstarije katoličke građevine u Sisku.

 Utihnule brodske sirene

Po završetku pobjedonosnog Domovinskog rata protiv agresorske JCG/Srbije, na objema obalama Kupe i nekadašnjim sidrištima od ušća u Savu do ušća Odre utihnuli su reski zvuci brodskih sirena. Podjednako tegljača, tankera i potiskivača dviju brodarskih kompanija s registriranom matičnom lukom u Sisku. Riječ je o preko dvije stotine plovnih jedinica koje su prometovanjem na Dunavu od Njemačke do Crnoga mora i na Savi od Beograda do Siska ostvarivale značajne financijske učinke. Uostalom, na tim je brodovima Dunavskoga Lloyda kruh sa sedam riječnih kora zarađivalo oko tisuću mornara i časnika iz svih republika bivše države.

Ipak, ono što Siščane čini posebno nezadovoljnima jest podatak da je sisačka riječna luka s radnicima Pristaništa i skladišta godišnje prekrcavala dva i pol milijuna tona robe, više od riječke. Dvije snažne “ganz” dizalice i milijuni kvadrata skladišta u starom silosu polupanih prozora predugo čekaju novu prigodu. Promjenom dioničarskih struktura, međutim, u vlasništvu se osjetio nasukanim Zdravko Križe, nekadašnji vlasnik HP-a (kapetan Ivica Špelić upravlja i sada obnovljenim turističkim žitnim lađama na Kupi kod Karlovca – op.a.), dok je većina Lloydove naftne flote s bivšim gradonačelnikom Darkom Pavlakom područje djelovanja zamijenila Srbijom.

Dodajmo da se prema Vukovaru i Sisku nerijetko od Budimpešte upute i strani kruzeri. Jedan od njih, francuski turistički brod “Victor Hugo” uplovio je 30.travnja lani sa 73 putnika u Kupu i zadržao se relativno kratko zbog niskoga vodostaja.  Brodom s matičnom lukom Regensburg  zapovijedao je Siščanin rodom iz Staroga Broda (Lekenik) Mišo Zebić. Priliku da se susretnu s inozemcima i upoznaju ih s dvomilenijskom poviješću grada, međutim, nisu iskoristili statični gradski oci ni turistički funkcionari.

Arheološki park Sisak

Prema nalazima  sisačkih muzealaca, antički grad Sisciju opasavao je bedem dug 3,5 kilometra. Takve tvrdnje vidljive su, međutim, na samo nekoliko mjesta, dok su ostaci bedema skriveni u tlu i dalje javnosti nepoznati.

Prvi arheološki park, s ostacima južnog gradskog bedema, uređen je pred Domovinski rat kraj katedrale Uzvišenja sv. Križa i u Nazorovu šetalištu “Siscia in situ”. Sjeverni ostaci bedema pronađeni su na rubu staroga groblja i srušene kapele sv. Kvirina iza 1974. Tim će povodom, zalaganjem djelatnika Gradskog muzeja i Turističke zajednice, priređen besplatni tematski razgled antičkoga grada Siscije. Premda su ostaci u tlu nevidljivi, sudionike će na rimska vremena podsjetiti i staro ime Četvrte ulice, Rimski prokop. T

 

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code