POSLJEDNJI NASTUP MARINA MARASA SA ZAGREBAČKIM KVARTETOM

POSLJEDNJI NASTUP MARINA MARASA SA ZAGREBAČKIM KVARTETOM

8. listopada, 2017.

 

 

Piše: Igor Koruga

Prošle su možda tri godine otkako je Marin Maras, mladi dubrovački violinist koji je prvi puta uz (Dubrovački simfonijski) orkestar zablistao sa svega jedanaest godina i otada osvajao brojne nagrade na nacionalnim i međunarodnim natjecanjima, stupio na čelo Zagrebačkog kvarteta. Dotadašnji prvi violinist, Sergej Evseejev, na čelnoj se poziciji kvarteta nije dulje zadržao, tako da je posljednju čvršću, višegodišnju vezu s ostatkom ansambla (Davorom Philipsom na drugoj violini, Hrvojem Philipsom na violi i Martinom Jordanom na violončelu) ostvario, zapravo, Goran Končar. Maras se na samom početku djelovanja nametnuo s istaknutim temeljnim glazbenim idejama, s prozračnim, sugestivnim i stilski naglašenim čitanjem (nota), mnogo dubljim od onog povezanog s poviješću glazbe. Što se njegove neposrednosti tiče, možda je najuočljivije bilo to što se vrlo brzo dogodila ponovna uspostava cjeline te što se, unatoč oštrom suprostavljanju dotadašnjim predvodnicima kvarteta, kod publike probudila svaka vrsta glazbenog zanimanja.

Oproštaj od kvarteta

Ovoga se utorka, dakle 3. listopada u 20 sati u Hrvatskom glazbenom zavodu, na uvodnom ovosezonskom koncertu iz ciklusa Zagrebački kvartet @ HGZ, Maras odlučio za svoj posljednji nastup s dečkima iz kvarteta. Programski okvir sadržavao je Mozartov četverostavačni Gudački kvartet u Es-duru, KV 428, i Debussyjev četverostavačni Gudački kvartet u g-molu, op. 10, ili L 91. Pouzdan sažetak Mozartovog djela bio je ispravno iznesen, posebno uzme li se u obzir da je upravo taj, četvrti od šest Haydn kvarteta bio najdulje elaboriran (za Mozarta rekordna dva mjeseca) te je ponajviše odražavao stil uglednog Mozartovog prethodnika. U vrlo profinjenoj izvedbi humor se ni u kojem trenutku, a napose u trećem stavku (Menuetto – Trio: Allegro), nije zapostavio, dok se četveroglasni diskurs sa inovativnim glazbenim idejama precizirao u svim gudačima. Zbiljska suvremenost bila je povezana i s Debussyjevim gudačkim kvartetom, kojeg je Pierre Boulez opisao kao ¨početak moderne glazbe¨, a koji se pokazao i djelom dalekosežnog utjecaja, osobito za Mauricea Ravela. I tu se ključnom pokazala aktivna suradnja četvorice glazbenika koji su tumačenju pristupili jasno i zaoštreno, po volji svakom pojedincu sklonom opetovanom proučavanju glazbene lektire i svjesnom čina raspadanja već stečenog, davno aktualiziranog znanja. Kraj koncerta dočekao se radosno, zbog još jednog uspjeha Zagrebčkog kvarteta, ali i s nelagodom vezanom uz odlazak Marina Marasa.

Zagrebački festival klavirskih dua

Nastavak tjedna bio je osmišljen drugim po redu Zagrebačkim festivalom klavirskih dua, održanim od 4. do 7. listopada na pozornicama Male dvorane Vatroslava Lisinskog, knjižnice Bogdana Ogrizovića i crkve Župe Bezgrješnog Srca Marijina. Do sjajne ideje, začete lani u obliku koncerta na kojem su se izvele sve Mozartove Sonate za glasovir četveroručno, a vezane uz četveroručno muziciranje na glasoviru, čembalu, orguljama i dugim glazbalima s tipkama, došle su mlade i angažirane pijanistice i organizatorice, Kosjenka Turkulin i Iva Ljubičić Lukić. Uz pomoć kolegica i kolega poput Erin Bjelinski i Meline Cossetto, Danijela Gašparovića i Krešimira Starčevića, Eve Kirchmayer-Bilić i Davora Ljubića, Jelice Kuzmin, Emin Armana i Zorana Juranića, Elizabete Zalović i Mirte Kudrne, Danijela Detonija i Ivana Batoša, kao i drugih pratećih glazbenika, izveo se zavidan niz opusa iz pera M. Siebera, M. Ravela, R. Straussa, B. Smetane, J. Brahmsa, F. Liszta, G. Merkela, Ch. Callahana, A. Klobučara, J. Ruttera, L. Kunkela, R. Schumanna i C. Saint-Saënsa. Unutar festivala publici je bila predstavljena i edukativna tribina na kojoj su eminentni hrvatski pedagozi i profesori pokušali odgovoriti na pitanje ¨Zašto četveroručno?¨. U nadi da će se interes za četveroručnu tehniku izvođenja i dalje širiti, unaprijed bi svima zaslužnima htio zaželjeti i Treći Zagrebački festival klavirskih dua! T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code