PLAKATI SU OD NOGOMETA UČINILI KULTURNI PROJEKT

PLAKATI SU OD NOGOMETA UČINILI KULTURNI PROJEKT

5. lipnja, 2018.

 

Plakat na kojem je lopta naša planeta zemlja a u daljini se vidi mjesec i zvijezde potpisuje Španjolac Peret. Detalj “buba mare” orošen kapljicama je portugalski plakat (Eduardo Aires). Iranski dizajner Mehdi Saedi je kaligrafski izuzetno spretno oblikovao nogometaša u položaju udaranja lopte koja svijetli u bijeloj boji. Japanski dizajner oslikava masu lica i njihove reakcije na let lopte… Ken Cato (Australija) ima suvremen kompjutorski izričaj kojim se lopta prikazuje kao eksplozija.Maroko ima za podlogu tepih, dok Nigerija sa mršavim i izgladnjelim dječakom koji se igra loptom, podvlači socijalni problem crnog kontinenta

Napisao: Boris Ljubičić

Izložbe plakata u 32 zemlje i one koje se tome priključe biti će otvorene 7. lipnja, tjedan dana prije otvaranja prvenstva u Rusiji 14. lipnja.Naša izložba u MUZEJU MIMARA je dan ranije 6. lipnja kao svjetska premijera izuzetnih plakata za World Cup 20018. Izloža ima i reprezentativan katalog sa svim plakatima i biografijama autora na engleskom jeziku (cijena 50,00 kn). Također se moći kupiti originalni plakat Design: Boris Ljubičić /CROATIA.

Subkultura najvećih razmjera

Za svjetsko nogometno prvenstvo u Rusiji vlada veliki globalni interes. Posebno se to odnosi na 32 nacionalna tima koja će se natjecati za zlatni pokal najbolje nogometne nacije. Sama kultura tako popularnog događaja je šarolika i prenaglašena od navijača i fanova diljem svijeta. To je takozvana subkultura najvećih razmjera koju svijet poznaje. Naravno, ona graniči sa kičom i intezitetom koji nacionalno pretvara u najvišu vrijednost, tako da primjerice čuveni engleski pisac George Orwell dvoji je li nogomet možda rat drugim sredstvima. Brazilski dizajner Felipe Taborda pokrenuo je projekt FOOTB-ALL MIX kao seriju dizajniranih plakata pod geslom da je nogomet određeno uzbuđenje, radost, polet, natjecanje u kvaliteti, brand i tome slično. Pozvao je iz svake zemlje koja će igrati u Rusiji najpoznatijeg dizajnera ili dizajnericu da daju svoje viđenje nogometa i stvorio izuzetnu kolekciju od 32 plakata. Poseban uvjet je bio da se na plakatu ne ističe nacionalni identitet, neki igrač i tome slično, kao i da se ne navodi mjesto prvenstva Rusija. Zapravo, to su plakatna riješenja najvišeg stupnja dizajna u svijetu danas i ovaj najpopularniji i najrasprostranjeniji sport čine ovim plakatima kulturnim projektom.

Travnjak i publika

Imena autora kao što su Alain Le Quernec (Francuska), Fons Hickman (Njemačka), Neville Brody (Engleska), Vladimir Chaika (Rusija), Ken Cato (Australija) i naš predstavnik Boris Ljubičić su dizajnirali riješenja kojima ovaj globalni sport dobiva i vizualnu poruku. U ukupnom pregledu ogleda se uz sport i kultura dizajna kao i kultura nacije iz koje je autor plakata. Dizajneri i dizajnerice iz Južne Amerike u svoj rad najviše unose ljubav prema nogometu, je su Brazil, Argentina i Urugvaj bili svjetski prvaci više puta. Brazilski plakat poistovjećuje nogometni travnjak sa publikom (dizajner Fernando Pimenta), Argentina ima loptu na poziciji srca, što autor (Hernan Berdichevsky) dokazuje redngentskim snimkom, za Kolumbiju je to urlik s jednostavnim razvlačenjem riječi GOOOOOOOOOOOOOOOOOL.

I Europa ima svoje svjetske prvake u nogometu(Njemačka, Italija, Francuska i Engleska) kao i dizajnere. Europlani su bliži dizajn postupku kojim rješavaju nogometnu definiciju. Njemačku predstavlja vrlo disciplinirano Fons Hickman: zelena površina sa urednom geometrijom ravnih paralelnih linija (poput sportskog branda Adidasa) i jednim krugom i njegovin isječcima u dnu zelenog tona. Neville Brodi se služi svojom izuzetno robusnom i originalnom tipografijom baš kao što je i engleski stil igre u nogometu. Alain Le Quernec je šaljiv kao i uvijek na francusko galski način: nožno stopalo u providnoj kugli. Hrvatska također visoko kotira u svjetskom nogometu. Evo kako naš autor komentira svoj plakat: “to je zapravo tipografsko riješenje kao mozaik od 16 brojeva odnosno sličica. Motiv je broj na leđima nogometnog dresa koji je zgužvan, oznojev, osvijetljen, prljav ili u pokretu…dakle sve ono što igra na travnjaku pod vremenskim uvjetima može prikazati. Naravno tipografija je razlićita i ni jedan broj nije isti, i ne idu pravim redoslijedom već su lagano pomiješavi. Izdvojio sam sliku sa brojem 8, jer smo 1998. godine u Parizu osvojili broncu, zato se taj dres koji na sebi ima vizualni kod izmjeničnih crveno-bijelih kvadrata razlikuje od svih ostalih. Švicarska nije nogometna velesila ali je to zasigurno u grafičom dizajnu, pa je njihov plakat slojeviti ritam stilizacija formi (ruke, noge, zastavice, čaše, fućkaljke) kao navijanje u živim bojama. Rusiju kao domaćina zastupa dizajner Vladimir Chaika sa uzvikom O-L-E ! Slovo O je zamijenjeno loptom.

Španjolska i Portugal su na razmeđu ili most između Južne Amerike i Europe. I ostatak svijeta ima senzibilan odnos kojim naglašava svoju kulturu. Plakat na kojem je lopta naša planeta zemlja a u daljini se vidi mjesec i zvijezde potpisuje Španjolac Peret. Detalj “buba mare” orošen kapljicama je portugalski plakat (Eduardo Aires).

Iranski dizajner Mehdi Saedi je kaligrafski izuzetno spretno oblikovao nogometaša u položaju udaranja lopte koja svijetli u bijeloj boji. Japanski dizajner oslikava masu lica i njihove reakcije na let lopte…

Ken Cato (Australija) ima suvremen kompjutorski izričaj kojim se lopta prikazuje kao eksplozija.

Maroko ima za podlogu tepih, dok Nigerija sa mršavim i izgladnjelim dječakom koji se igra loptom, podvlači socijalni problem crnog kontinenta.

Uvodni plakat sa nazivom projekta ima duhovitu fotografiju stolnog nogometa izgubljenog u osami praznog pejsaža (fotografija Hernan Berdichevsky, dizajn Felipe Taborda, autor cijelog projekta) sa popisom svim autora po abecednom redoslijedu 32 zemlje koje igraju u Rusiji. Izložbe plakata u 32 zemlje i one koje se tome priključe biti će otvorene 7. lipnja, tjedan dana prije otvaranja prvenstva u Rusiji 14. lipnja.Naša izložba u MUZEJU MIMARA je dan ranije 6. lipnja kao svjetska premijera izuzetnih plakata za World Cup 20018. Izloža ima i reprezentativan katalog sa svim plakatima i biografijama autora na engleskom jeziku (cijena 50,00 kn). Također se moći kupiti originalni plakat Design: Boris Ljubičić /CROATIA. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code