KORUGA: ZAPANJUJUĆI NASTUP ANDREYA GUGNINA

KORUGA: ZAPANJUJUĆI NASTUP ANDREYA GUGNINA

17. studenoga, 2021.

 

Piše: Igor Koruga

Još 2016. godine, kada je osvojio prvu nagradu na Međunarodnom pijanističkom natjecanju u Sydneyu, uz priznanja za najbolju izvedbu klavirskog koncerta 19. i 20. stoljeća, najbolju izvedbu sonate za violinu i klavir kao i najbolji recital u prvome krugu natjecanja, zahvaljujući čemu su uslijedili brojni koncertni angažmani, uključujući one s dirigentom Valerijem Gergijevim i Londonskom filharmonijom, ali i poziv uglednog britanskog diskografskog izdavača Hyperion Recordsa, bilo je posve jasno da se put neba vinuo od naraštaja drugačiji, ruski pijanist Andrey Gugnin (Moskva, 1987).  Brzinu i smjer njegovog udaljavanja još uvijek je nemoguće naslutiti, barem stoga što se radi o umjetniku kod kojega se ne čuju samo note već i namjera koja stoji iza njih, o majstoru oblika koji bez napora savija svaku nijansiranu glazbenu emociju, odnosno o čarobnjaku koji u dubini poniranja oživljava glazbu kao što izlazeće sunce, jedva vremenski uzornije, oživljava svaki dan. Nemoguće je naslutiti i to koliko će dugo Gugnin nastupati u Hrvatskoj i uzvraćati dobrotu kolegi i prijatelju Danijelu Gašparoviću, umjetničkom voditelju i suosnivaču agencije CristoforiumArt koja je po ne znam koji put uspjela dovesti Rusa pred našu publiku, ovoga puta u okviru prestižnog pijanističkog ciklusa Pleyel Svetislava Stančića, u nedjelju, 14. studenog 2021, u 20 sati u veliku čitaonicu/dvoranu Hrvatskog državnog arhiva.

Rusi vole svoju glazbu

Osim pijanista, i program je bio nesvakidašnji. Već na samome početku Gugnin je napregnuo slojevitu zvučnost famoznog Stančićevog Pleyela (1911) pri sugestivnom tumačenju četverodijelnih Charakterskizzen, op. 40, koje je glasoviti pijanist i skladatelj Josef Hofmann (1876-1957) 1908. godine posvetio svom velikom prijatelju i uzoru, Leopoldu Godowskom (1870-1938). Ostinatnim figuracijama, pasažima povrh melodičnog basa i visokotonski punktiranom melodijom odisao je Vision, ozračjem pak antičkog menueta prije putovanja u nepoznato Jadis, polaganim kretanjem u tami f-mola Neinen, a koloritom raznovrsnih i razigranih tematskih fragmenata dojmljivi Kaleidoskop. Glazba puna bujnosti i veselja, ali i mirnih refleksija, nastavila se i u dvostavačnoj klavirskoj Sonati br. 2 u gis-molu, op. 19, Sonati-fantaziji, Aleksandra Skrjabina (1872-1915). I tu je Gugninov izraz nadvisio čisti tehnički trijumf, dakako uz pomoć neopisivo suptilnog pedaliranja i sviranja bez napora kojem se obično vjeruje. Zaobljenim, nikad ružnim tonom ili nedajbože gromoglasnom snagom, bili su doslovce isklesani Skrjabinovi Preludiji u nastavku recitala, i to redom: br. 2 u a-molu, br. 3 u G-duru, br. 4 u e-molu, br 11 u H-duru i br. 14 u es-molu, op.11, te Preludij br. 4 u es-molu, op. 16, prepoznatljivo i u duhu neoborive činjenice da Rusi doista vole svoju glazbu.

Plemenite brazde

U (is)tom je smislu bilo zamišljeno i finale službenog dijela koncerta; virtuozno i silovito, uobličeno u Tri stavka iz Petruške Igora Stravinskog (1882-1971), skladatelja oduševljenog Ruskim plesom, Petruškinom sobom i Pokladnim sajmom. Moderna je glazba, sigurnih tempa i oštrih melodija, očevidno ponijela pijanista, ali i brojno slušateljstvo do prebrzog kraja nastupa koji se naprosto morao protegnuti. Slušajući Gugnina u peterodijelnom izvanprogramskom nastavku, čak pomalo ekscentričnog, no i dalje jasnog, tehnički besprijekornog i agilnog, svatko je bez iznimke mogao steći predodžbu pijanizma najvišeg reda, punog boje i kakvoće, koji je u ponekom tonu uključivao i promišljenu, hladn(ij)u sviračku odvojenost. Takav virtuozni stil vremešnom je Pleyelu zacijelo utisnuo još jednu plemenitu brazdu kojoj nije bila potrebna korektura a kojoj će za samo dva tjedna, preciznije 28. studenog 2021 na istom mjestu i u isto vrijeme, biti pridružena vrlo slična, našeg pijanista Lovre Marušića (Omiš, 1992), dobitnika srebrne medalje na 2021 Cleveland International Piano Comtetitionu. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code