Piše: Igor Koruga
Vrijeme je 33. izdanja Muzičkog Biennala Zagreb (MBZ) koji se na mnogobrojnim prestižnim gradskim lokacijama i u nekolicini napuštenih prostora, od 5. do 12. travnja 2025. godine, obratio svima sitima učmalosti, proceduralnih terora i zastarjelih, neučinkovitih pravila. Ovogodišnje, po mnogočemu posebno izdanje, istražilo je, kao polazište i preokupaciju, temu Prekinutih veza, primarno inspiriranu zagrebačkim Muzejom prekinutih veza, ali i teme rastanka, raspada i rasapa, lomljenja, frakturiranja i fragmentiranja, odnosno svega onoga što se u ovim kaotičnim vremenima sve češće poima kao jedino, ili najbolje izlazno rješenje. Stoga su umjetnici nastojali, unutar četrdesetak predstava, što većem broju ljudi ponuditi odgovore u vezi s (ponovnim) susretom, dijalogom, otvorenim eksperimentom, pregovaranjem, prilagođavanjem, spajanjem i stapanjem. Uostalom, nije li baš prekid, s tradicijom barem, bila početna maksima Kelemenove zamisli izvornog Biennala te njegovog ustrajanja u tvorbi nove tradicije, novih umjetničkih ideja i oblika koji nipošto nisu smjeli zanijekati začetni smisao glazbe, već ga štoviše produbiti i potvrditi, u bilo kojem vremenu i/li zauvijek. Cilj je dakle bio, kroz ovogodišnje stvaralaštvo, suradnju i okupljanja istražiti složene suprotnosti koje, nakon prekida, (re)definiraju pozicije razvrgnutih kao i njihov daljnji smjer i tijek kretanja. Unutar Biennala, važno je bilo istaknuti i kontinuirano prisustvo Simfonijskog orkestra Hrvatske radiotelevizije (SO HRT) koji je i ove godine, na svom osmom koncertu iz Majstorskog ciklusa, u suradnji HRT-a i MBZ-a, predstavio dvije iznimne skladbe odličnih domaćih skladatelja, Danijela Legina (1984) i Margarete Ferek-Petrić (1982), praizvedbu skladbe Your Network Is Unstable, nagrađivanog američkog muzikologa, skladatelja i trombonista Georgea Lewisa (1952), naručenu u partnerstvu s Radijom Österreich 1 i festivalom ORF musikprotokoll te izvedbu Sinfonie za osam glasova i orkestar, Luciana Beria (1925-2003).
Djela domaćih autora
Na toj cjelovečernjoj predstavi, osmišljenoj u četvrtak 10. travnja od 19:30 u Velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog, dodatno su se predstavili i ugledni gostujući glazbenici, pjevači iz ansambla Neue Vocalsolisten Stuttgart te austrijsko-rumunjska pijanistica Maria Radutu (1984), dok je orkestrom ravnao šef dirigent orkestra, Pascal Rophé (1960). Prvim su dijelom dominirale praizvedbe i narudžbe. Osim Lewisove, tu je bila i Leginova skladba Forgotten Memories, profinjeni adagio za orkestar s jasnom trodijelnom arhitekturom i naglašenim melodijskim aspektom u kojem je raznolikom metru bio suprostavljen ostinatni ritamski puls. Leginova sklonost matematici, koju je na PMF-u studirao prije kompozicije na MA, očitovala se (i) u natprosječno konstruktivnoj potrazi za specifičnim, naglašeno dubokim instrumentalnim bojama i vrlo vjernoj glazbenoj asocijaciji na snažno (među)djelovanje prošlosti i sadašnjosti. Svoj pogled na temu festivala iznijela je i Margareta Ferek-Petrić u svom ¨koncertu¨ Orgy of Oxymorons, za klavir i orkestar, u kojem je uspjela sjediniti gošću pijanisticu s dirigentom i orkestrom, ali i proširene, eksperimentalne zvukove suvremene glazbe s uobičajenim konceptima zvuka. Riječ orgija ju je podsjećala na nešto što nadilazi sve uobičajeno i krši norme, dok je s oksimoronom, kao stilskom figurom, htjela ukazati na dva proturječna pojma: oksys – oštar, oštrouman i moros – budalast, glup. Na koncu je najčudnija i najnejasnija ispala Lewisova skladba, s obiljem neugodnih nesuglasja i anarhičnih sudara unutar orkestra koji su, zapravo, vrlo plastično upozoravali na ¨stanje čovjekove nestabilnosti u današnjem svijetu, podsvjesni gubitak samozadovoljstva i sposobnost mobilnosti¨ (rekao je on).
Beriova Sinfonia
Uslijedila je stanka, a potom i najinteresantnija od svih kompozicija, Beriova Sinfonia u kojoj su otpočetka do kraja, u svih pet povezanih stavaka, briljirali štutgartski pjevači. Oni su naime šapčući, frfljajući i (ne)razgovjetno, parcijalno naglašavajući, izgovarali nizove kratkih ulomaka iz rada Sirovo i kuhano (Le cru et le cuit) francuskog antropologa Claudea Lévi-Strraussa (I.), ime crnačkog mučenika Martina Luthera Kinga (II. O King), fragmente iz novele Neimenjivi (The Unnamable) Samuela Becketta (III. In ruhig fliessender Bewegung), ali i kombinaciju svih spomenutih (IV. i V.), u fenomenalno ugođenoj orkestralnoj pratnji. Posebno istaknut bio je središnji stavak u kojem su se povezivale i u pristizanju transformirale glazbene figure J. S. Bacha, A. Schönberga, L. van Beethovena, I. Stravinskog, A. Berga, A. Weberna, P. Bouleza i H. Pousseura. Postojanje pak Mahlerovog Scherza u svome djelu Berio je objasnio slikom o rijeci u stalnoj mijeni, istoj onoj u kojoj je protekao novi zagrebački Biennale, s novom izvršnom direktoricom, Francuskinjom Fanny Martin, i čak trojicom novih umjetničkih voditelja/skladatelja: Ivanom Josipom Skenderom (1981), Davorom Vinczeom (1983) i Tomislavom Oliverom (1987). T

3 komentara
Uskoči u raspravuOPIPLJIVE INFORMACIJE O BOŽIĆNOM KREDITU ZA PLANIRANJE…
Ovo nije normalna objava koju svakodnevno vidite na internetu gdje ljudi daju lažne izjave i lažne informacije o ogromnoj financijskoj pomoći.. Svjestan sam da su mnogi od vas prevareni i da su lažni agenti iskoristili one koji traže kredite. Neću ovo nazvati normalnim iskazom, nazvat ću ovo situacijom u kojoj sam živi svjedok kako možete dobiti svoj kredit kada ispunjavate uvjete tvrtke. Zaista nije važno imate li dobru kreditnu ocjenu ili odobrenje vlade, sve što vam treba je važeća osobna iskaznica i važeći IBAN broj kako biste mogli podnijeti zahtjev za kredit s kamatnom stopom od 3%. Minimalni iznos je 1000 eura, a maksimalni iznos koji se može posuditi je 100.000.000 eura. Dajem vam 100% jamstvo da možete dobiti svoj kredit putem ove pouzdane i poštene tvrtke, posluju 24 sata online i daju kredite svim građanima Europe i izvan Europe. Poslali su mi dokument koji je provjeren i testiran kao valjan prije nego što sam dobio kredit, stoga pozivam sve kojima je potreban kredit da ih posjete ili kontaktiraju putem
E-pošte: [email protected]
WhatsApp za Europu: +385915608706
WhatsApp za SAD: +1 (717) 826-3251
Nakon što ih kontaktirate, obavijestite ih da vam je gđa. Dejana Ivica iz Zagreba dala informacije. Vidjeti znači vjerovati i zahvalit ćete mi kasnije kada dobijete kredit od njih. Dao sam obećanje da ću nakon što dobijem kredit od njih, objaviti dobru vijest svima online. Ako imate prijatelje ili rodbinu, uključujući kolege, možete im reći za ovu ponudu i da se događa ovog BOŽIĆNOG VRIJEME
Program je uključivao koncerte orkestara, komornih sastava, solista, suvremene balete, operu, alternativnu glazbu, klupske večeri i novomedijske instalacije, a odvijao se na lokacijama poput HNK-a, KD Vatroslava Lisinskog, Muzeja suvremene umjetnosti, kluba Močvara i drugih.
Zvuči baš zanimljivo! Baš me zanima kako su umjetnici pristupili temi prekinutih veza kroz glazbu. Možda se i zaletim do Zagreba iduće godine!Style AI