Piše: Igor Koruga
Za razliku od mnogih velikih glazbenika, Petar Iljič Čakovski (1840-1893) nije bio cijenjen kao čudo od djeteta. Do ranih dvadesetih godina, kao drugi sin rudarskog inženjera, u dječjoj se dobi školovao kod kuće, pod brigom majke i voljene guvernante, a od desete je godine pohađao Školu za pravni nauk u Petrogradu; to je trajalo sve do završetka studija 1859. godine i zapošljavanja u tamošnjem Ministarstvu pravosuđa, odnosno, do ozbiljnijeg druženja sa bliskim suvremenicima, Musorgskim, Kjuijem, Rimski-Korsakovom i Borodinom koji su, poput Čajkovskog, glazbenički poziv njegovali kao sekundarno zanimanje. Sljedile su moskovske godine u kojima je već zreli Čajkovski, uz pomoć zagonetne i bogate udovice Nadežde von Meck, svoju trostruku karijeru, pravnika, glazbenog kritičara i skladatelja, uspio svesti na isključivo glazben(ičk)u, skladateljsku, ispunjenu značajnim umjetničkim stvaralaštvom, ponajprije velebnim remek-djelima, dakle simfonijama koje spadaju u najmelodioznije i najusklađenije općenito, virtuoznim koncertima za violinu i klavir, cjelovečernjim operama, nadahnutim baletima, impresivnim zborskim djelima, ali i komornim draguljima, na žalost svedenim na samo tri gudačka kvarteta, jedan gudački sekstet, jedan klavirski trio i tri djela za violinu i klavir. Komorna mu je produkcija dobila jednoglasnu pohvalu slušateljstva, ali i oprečnu naklonost glazbenih kritičara i kolega koji su u manjem broju bešćutno sugerirali da je Čajkovski bio samo ¨simfoničar koji je komornu glazbu stvarao raščlanjujući pojedinosti, radije nego stvarajući unutar forme¨.
Posveta Laubu i Krpanu
To mišljenje sigurno ne dijele članovi Gudačkog kvarteta Sebastian koji su od ove godine, unutar cjelovite i pročišćene forme cjelovečernjeg kulturnog zbivanja, ujedinili novi mini ciklus Duhovne harmonije, odnosan na Bachove harmonizacije korala i zapise duhovnih napjeva sabrane u najopsežnijem tiskanom zborniku hrvatskih crkvenih pjesama iz prve polovice XVIII stoljeća, Cithara octochorda, s tradicionalnim Minutama za poeziju prožetim poetskim izrazom vrsnoga glumca Ivana Colarića, prigodnim likovnim izložbama i uvijek svježim koncertnim programom, ovoga ponedjeljka, 15. ožujka 2021. od 20 sati u Velikoj dvorani Hrvatskog glazbenog zavoda (HGZ-a), osmišljenim oko centralno postavljenog Čajkovskijevog Trećeg gudačkog kvarteta u es-molu, op. 30. Kvartet napisan na putu između Italije, Švicarske, Njemačke i Francuske, izvorno je bio posvećen praškom violinistu i prijatelju Ferdinandu Laubu (1832-1875) koji je u praizvedbi na privatnom koncertu u domu Nikolaja Rubinsteina, 18. ožujka 1876. godine, baš kao i Anđelko Krpan na koncertu u ponedjeljak, uspio iznijeti zanosne melodije prvoga stavka, nerijetko obogaćene s obiljem ruskog folklora, melankoličan izraz i mističnu ljupkost trećega (Andante funebre e doloroso ma con moto), ali i nedvojbenu vedrinu završnog finala (Allegro risoluto) koje nikoga nije ostavilo ravnodušnim.
Uhlikov Stabat mater
Bogat glazbeni rasplet uključio je, osim Bachovog korala i Speratusovog himna Es ist das Heil uns kommen her (Stiglo nam je spasenje), Duganove obrade napjeva nepoznatog autora Narode moj ljubljeni i skladbe Terra memoria, finske skladateljice Kaije Saariaho (1952), unutar čijeg su se naslova i crtovlja u koje je upisana neobično združile dvije riječi bogate asocijacijama, i cjelovitu izvedbu Uhlikove suite iz istoimenog oratorija za soliste, mješoviti zbor i orgulje, Stabat mater, čijih je osam instrumentalnih stavaka Sebastian kvartet predstavio i lani, u u Crkvi sv. Petra u Vlaškoj ulici 93, unutar ciklusa 29. svečanosti Pasionska baština 2020. Kao i tada, Uhlikova je glazba pod gudalima Anđelka Krpana, violinistice Teodore Sucala Matei, violista Nebojše Floreanija i violončelista Zlatka Rucnera odisala korizmenom strašću, ali i ležernošću, istom onom koja se mogla osjetiti u utorak navečer, 16. ožujka 2021 u prepunom HGZ-u, u kojem je, osim mene, i mnoštvo drugih, iznimno zainteresiranih za nastup Trija Evocación (u sklopu ciklusa Guitarra viva), ostalo bez svoje dragocjene ulaznice. T
Još nema komentara
Uskoči u raspravuNema komentara!
Počnite s raspravom.