NAJNOVIJE NA PORTALU

INTIMNI TAKTOVI MOZARTA U HGZ-u

INTIMNI TAKTOVI MOZARTA U HGZ-u

15. ožujka, 2015.

Piše: Igor Koruga

Možda je zlatni grad Prag povezao domaće komorne glazbenike, barem kad je o skladateljima riječ, u podjednakom izboru skladbi za tumačenje na koncertnim priredbama u utorak i srijedu, 10. i 11. ožujka, u velikoj koncertnoj dvorani HGZ-a. Okupljeni oko Hrvatskog komornog orkestra i oko Zagrebačkog kvarteta, domaći su umjetnici odlučili, između ostalog, javno predstaviti djela W. A. Mozarta, austrijskog skladatelja koji je, kao što znamo, jednu od svojih najvećih opera (Don Giovanni) osmislio, napisao i praizveo tijekom dvogodišenjeg boravka u praškoj Vili Bertramki, pred, kako je smatrao, svojom publikom, te češkog skladatelja, Leoša Janačeka, svojevremeno profesora kompozicije u Pragu, a k tome i glazbenog teoretičara, folklorista, publicista i pedagoga, nadahnutog moravskim, češkim i slavenskim folklornim izričajem.

Mozartovi utjecaji

Hrvatski komornjaci (HKO), na čelu sa svojim šefom-dirigentom Dianom Tchobanovom, u utorak su izveli i trostavačnu Simfoniju za gudače u Es-duru, br. 6, MWV N 6, posljednju iz mladenačke serije Felixa Mendelssohna-Bartholdyja, napisanu 1821. godine. U djelu dvanaestogodišnjeg njemačkog wunderkinda mogli su se prepoznati izravni Mozartovi utjecaji, u šarmantnim, melodičkim i liričnim pasažima, što se ispostavilo kao zanimljivost, s obzirom da bi se prvih šest Mendelssohnovih simfonija trebalo izričito motriti u edukativnom kontekstu, a tada bi, naime, primjerenije bilo tražiti poveznice s Haydnom, Händelom i Bachom. Janačekovu, pak, sedmerostavačnu Idyllu za gudački orkestar, JW 6/3, vješti je dirigent i pijanist, Tchobanov, secirao do najsitnijih pojedinosti, pomalo opteretivši mladi orkestar disciplinom sviranja u korist točnijeg oslikavanja lirskih i folklornih elemenata, ali i nejasnih, malih igara unutar orkestra, kakvih se iskusni(ji) glazbenici u pravilu ne vole odricati. Međutim, stilski dorečena Idylla znatno je više ukazivala na prepoznatljiv utjecaj Antonina Dvořáka, i u tom kontekstu dominantni folklor, nego na Janačekove nove ideje, idiomatski skladateljski jezik i kasnije razvijen zvučni kolorit.

Komplet ni za što

S osobitim zvukom istaknula se i flautistica i članica Hrvatskog baroknog ansambla, Ana Benić (Split, 1980), u Mozartovom trostavačnom (drugom) Koncertu za flautu i orkestar u D-duru, KV 314, vjerojatno najljepšem iz kompleta djela za flautu i pratnju što je Mozart napisao za Nizozemskog flautista amatera, De Jeana, ili M. de champsa (iz Mozartovih pisma ocu). De Jean je bio čovjek širokog utjecaja, vjerojatno mason, prijatelj liječnika koji je Mozarta njegovao sve do životnog klonuća (1791), a dva koncerta za flautu i tri odgovarajuća kvarteta dogovorio je za, čak i tada nepopularnih, 200 forinti. Srećom, Mozart nije uzvratio protuvrijednom umjetničkom kvalitetom, što je u svom tumačenju pokazala i splitska flautistica, pobornica suzdržanijeg tona, povezanog, vrlo vjerojatno, s intimnim dojmom rane flaute. S tim je dojmom, uz pomoć izražajnog orkestra, s pridodanim parom oboa i rogova, kod kojeg je izostao onaj poseban zvučni sjaj, ali ne i širok prostor za solista, Benić uspjela istaknuti skrivene sonornosti Mozartovog D-dur koncerta, ali i fine akcente u znalački napisanoj kadenci.

Neovisno o svemu

Iduće Mozartovo djelo u zagrebačkom HGZ-u moglo se čuti i večer poslije, dakle u srijedu u 20 sati, u izvedbi Zagrebačkog kvarteta. Oni su se u svom četvrtom koncertu sezone latili prikaza četverostavačnog Gudačkog kvarteta u A-duru, KV 169. Kvartet je unutar tripratitne klasične forme pred publiku iznio neobične modulacije (Andante), maštovite poveznice s molskim tonalitetom (Molto allegro), kao i skladna suglasja prve i druge violine (Menuetto). Po običaju, članovi Zagrebačkog kvarteta odabrali su i Gotovčev Poziv, pjesmu i igru za gudački kvartet, dakle, neovisno o svemu, jedno djelo hrvatskog autora. T

4 komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code