BESKRAJNI PLJESAK ZA ANTIPHONUS U ATRIJU MUO-a

BESKRAJNI PLJESAK ZA ANTIPHONUS U ATRIJU MUO-a

12. svibnja, 2016.

Piše: Igor Koruga

Ponekad se dogodi peh, kao što se dogodio ovoga utorka, 10. svibnja u 20 sati, da se istovremeno uprizore dva upečatljiva glazbena zbivanja; oba posljednja u sezoni, u prestižnim koncertnim prostorima, s delikatnim repertoarima i uglednim izvođačima. Takav, mnogima mrski slučaj uvjetuje neugodne dvojbe i nužan izbor koji, kada se radi o Petritu Çekuu i predstavljanju njegovog najnovijeg albuma (EUD-SACD-1602) s Dešpaljevim obradama Bachovih Suita za violončelo, BWV 1007-1012, u okviru HGZ-ovog ciklusa gitarskih recitala Guitarra Viva s jedne strane, te o već odavno najboljem domaćem vokalnom ansamblu Antiphonus i njihovom odlučnom realiziranju Pete knjige Monteverdijevih madrigala unutar ciklusa MUO Triade u Atriju MUO-a s druge strane, obično nije lak.

Izostalo autorovo objašnjenje

Ja sam se stoga, naviknut na nedoumice, relativno brzo odlučio za Antiphonuse i njihov prvi ogled s ključnom knjigom peteroglasnih, i in stile concertato (uz basso continuo, za glazbalo s tipkama ili chitarrone, odnosno veliku basovsku lutnju) madrigala. Peta je knjiga bila i ostala osobito važna zbog pojave takozvane Druge prakse, ili savršenstva moderne glazbe, čije je cjelovito literarno objašnjenje nažalost izostalo iz sažetog predgovora samoga autora. Tobožnje savršenstvo ponajprije se odnosilo na odlučniju deklamaciju, brigu za tekstualnu izražajnost i obrnuti pristup harmoniji, melodiji i kontrapunktu, a sve ¨u cilju najvišeg napretka glazbene umjetnosti, a također i … za glazbu koja se obično radi za oratorije¨. Naime, dok je u Prvoj praksi harmonija kao takva nosila zapovijednu ulogu, s čisto glazbenim načelima povrh tekstovnog izraza, u Drugoj je bila donekle podređena. Monteverdijev je motiv i dalje ostao kratak, no, u slučaju Druge prakse, i ugrađen u složenu i gustu fakturu generiranih inačica, načelno odmaknutu od dotadašnje imitativne polifonije. Konstrukcija i kombinatorika kojom je, za razliku od svojih suvremenika, najveći talijanski madrigalist tretirao spomenute motive imala je zapanjujuće rezultate, nesumnjivo dalekosežne u odnosu na predstojeće (pred)barokno razdoblje.

Usporedivo s najboljima

Sličan bi se rezultat u nekom budućem vremenu mogao prišiti i Tomislavu Fačiniju i ansamblu Antiphonus, barem glede utjecaja na postojeće i nove, još neosnovane specijalizirane sastave za izvođenje bilo koje vrste glazbe, u rasponu od srednjeg vijeka do suvremenih autora. Jer ono što se u utorak u Atriju MUO-a zbilo, uslijed pomnog kretanja šest najboljih glasova Antiphonusa (Ana Lice, Monika Cerovčec, Martina Borse, Ivan Bingula, Siniša Galović i Tomislav Fačini), a pritom mislim na vrhunsko iznošenje nizova kontrastnih slika, čujnih emotivnih stanja, neočekivanih zaostajanja i disonantnih igara, bilo je usporedivo s interpretativnim dosezima ponajboljih svjetskih pjevača iz skupina kao što suTallis Scholars, Concerto Italiano, La Venexiana, ili Hilliard Ensemble. Uz takvu su nesvakidašnju disciplinu ostale predvidljive i gotovo naivne izvedbene zamke deklamirajućih narativnih i dramatičkih pasaža, prisutne u uglazbljenju pastoralne tragikomedije Giovannija Battiste Guarinija Il pastor fido, poglavito za istaknutiji superius Ane Lice, ali i za ugođajan, inspirativan i općenito uzevši korektivan continuo Tomislava Fačinija. S dužnom pažnjom pjevači su nadišli i sva Monteverdijeva nekonvencionalna vođenja vokalnih dionica kao i odgođena i neortodoksna razrješenja disonanci, sve do samoga kraja priredbe koji je, u opisanom ozračju, naprasno prekinuo kontinuiranu vokalnu čaroliju.

Poziv prisutnima

Prepuni auditorij nagradio je umjetnike beskrajnim pljeskom kojeg je, nakon izvjesnog vremena, kada je bilo besmisleno bilo što osim neplaniranog bisa, prekinuo sam Tomislav Fačini kako bi najavio predstojeću sezonu i pozvao sve prisutne, u ime uspješno završenih ciklusa Trinitas u Crkvi sv. Katarine i Triade u MUO-u, na ukusni domjenak i neformalno druženje u susjednoj muzejskoj prostoriji.T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code