General Tolj je toplim riječima govorio o njihovu dugom poznanstvu i iskrenom prijateljstvu, koje je Matić zapečatio jednim od svijetlih likova njegova romana, pa je svog prijatelja pjesnika Tolja u romanu nazvao Ivan Toljaga. Zapravo većina likova Matieve priče su živi ljudi, njegovi suvremenici, i, naravno, oni Hrvati koji su zaslužni, da hrvatski narod, nakon devet stoljeća sluganstva, slave i jada, konačno ima svoju slobodnu i samostalnu državu Hrvatsku. Tolj se, pročitavši ulomak na 53 stranici koji se odnosi Manolića i Matića, priklopio riječima:“Tko se to od nas još sjeća tih dana osim Matića. Taj strašni zaborav koji nas prati i lakoća opraštanja, kao zla kob.“
Napisao: I.M.
U Zagrebu je 8. studenoga predstavljen roman Bog i drugovi našega “stalnog čitatelja i povremenog komentatora, koji katkado zaluta u rodni kraj“ kako Matić zna reći za naš portal i mjesto rođenja, kod Isusovaca, u dvorani župe Presvetog srca Isusova u Zagrebu. Župnik Ivan Matić pozdravljajući nazočne i predstavljače romana, rekao da je pročitao roman svog prezimenjaka i da je ostao bez riječ nad činjenicom o tabuima i prešućenim istinama o kojima se još uvijek šuti, a Matić upravo o tome piše.
O romanu progovorili su, svaki na svoj način, Ivan Tolj, pjesnik i general, Josip Jurčević doktor novije hrvatske povijesti i Esad Jogić, pisac potresnog romana Drinske mučenice. Jogić, kao vrsni prozaik i kritik duboko je zaorao i predočio nazočnima ljepotu Matićeve rečenice i dubinu onoga što se krije i daleko odjekuje u Matičevoj priči o hrvatskom narodu i njegovu muktorpnu hodu kroz prostor i vrijeme ispod ovog krvavog podnebesja, gdje gotovo da sve objavšnjava zadnja rečenica romana, koja glasi: „Kako je teško bilo živjeti gdje sam se rodio, a još teže umirati gdje sam živio.“
General Tolj je toplim riječima govorio o njihovu dugom poznanstvu i iskrenom prijateljstvu, koje je Matić zapečatio jednim od svijetlih likova njegova romana, pa je svog prijatelja pjesnika Tolja u romanu nazvao Ivan Toljaga. Zapravo većina likova Matieve priče su živi ljudi, njegovi suvremenici, i, naravno, oni Hrvati koji su zaslužni, da hrvatski narod, nakon devet stoljeća sluganstva, slave i jada, konačno ima svoju slobodnu i samostalnu državu Hrvatsku. Tolj se, pročitavši ulomak na 53 stranici koji se odnosi Manolića i Matića, priklopio riječima:“Tko se to od nas još sjeća tih dana osim Matića. Taj strašni zaborav koji nas prati i lakoća opraštanja, kao zla kob.“
Tri dijela
Profesor Jurčević je govorio baš profesorski. Rasčlanio je roman na temeljne razdjelnice i povijesne silnice, ustvrdivši da je to roman o hiper hrvatskoj stvarnoasti, koja se događala prošlog i početkom ovoga stoljeća. Predložio je da se knjiga proučava u školama i na fakultetima iz koje bi studenti mogli naučiti što se stvarno događalo hrvatskom narodu prije rata, u ratu i poslije rata, kako je Matić rasčlanio svoju priču na tri poglavlja. U romanu ima jedna dvojbena rečenica nad kojom će se svaki onaj koji bude čitao treba zamisliti glede čovjeka (i naroda)i njegova protoka nevidljivim koritom vremena, a ta rečenica glasi: „Postoje dobri i loši ljudi, postoje dobre i loše obitelji, postoje dobri i loši narodi.“ Na kraju, autor romana Bog i drugovii požalio se, kako je teško i nezahvalna biti pisac katoličke isnspiracije i hrvatske orinetacije u ovom vremenu sotonizacije, globalizacije i strahote laži, pa se jetke našalio pošalicom nekog mudra starca Bariše iz njegova rodnog kraja, koji je znao reći: „Od kad sam sebe uvatio u laži, nikom živu ne vjerujem.“ I druge koja dopunja prvu: „Niko se od laži nije udavio!“ Autor romana Bog i drugovi preko jednog od svojih likova kaže i ovo: „Ideologija drugova bila je laž i prevara, a praksa zločin i strah. Vrijeme vlasti i terora drugova ostavilo je pod ovim krvavim podnebesjem moralnu pustinju i demografsku pustoš.
Toliko boli
Drugovi su ubili i protjerali više Hrvata nego u tisuću godina borbe hrvatskog naroda za opstanak na svojoj zemlji, pod svojim nebesima. Psihološki teror vlasti drugova gurnuo je Hrvate u krizu indetiteta i nacionalnu psihozu jugoslavenskog čovjeka. Ta pošast i živo zlo prešlo je granice historijografije i zašlo dubopko u psihopatiju i empatiju. Samo je jedan zločin veći od njihova, a to je zaborav tog zločina. Drugovi su ubijali svećenike, rušili crkve, zlostavljali vjernike i nijekali postojanje Boga, a nisu nijekali Lucifera i njegove i njihove demone. Sve donedavno najljepši hrvatski trg nosio je ime druga nad drugovima, koji je sa svoljim drugaricama i drugovima, komunistima i ateistima, partizanima, oznašima i udbašima, partijašima, knojevcima i skojevcima nanio toliko boli nepreboli hrvatskom čovjeku, hrvatskom narodu, da se to gotovo ne može riječima opisati. Ovo priča o njima moj je prilog nezaboravu i njihovoj istini, koju smo, srećom, nadživjeli! T
11 komentara
Uskoči u raspravuAko si bacio travaricu, nećeš biti duga vijeka.Jebeš pjesnika, pisca i umjetnika koji ne pije. Da sam u pravu dokaz je Tin Ujević i još neki…
Čitatelju moj znstiželjni drago mi je što si me pročitao. Ako se sretnemo, popit ćemo, ali ja pijem samo kavu i sokove. Bacio sam rakiju i kad bi još bacio cigarete, bio bi normalan čovjek.
Pročitao sam Matićev roman. To je kronika hoda hrvatskog naroda kroz povijest. Bravo. Kad te sretnem popit ćemo ljutu.U toj priči ima nešto što je u našoj povijesti bilo prešućeno i zatajeno.
Kad bih prestao pisat, čini mi se prestao bih disat.Ovo našto me ti nagovaraš, još jedan je dokaz, da sam ja tebi bio prijatelj , a ti meni nisi. Oprostio bih ja tebi što si učinio mene, ali ne mogu što si sebi i našem prijateljstvu.
Eto vidiš da sam u pravu. Nisam znao da si prestao piti. Možda bi dobro bilo da prestaneš i pisat. Uludo trošiš i vrijeme i energiju koja ti je preostala od, znaš ti dobro , čega.
Biši moj prijatelju nisi ti jedini moj bivši prijatelj. Ima ih više nego prijtelja.Probudilo se u tebi nešto iz dobrih starih vremena kad smo prijateljevali i dobro pili. Ja ne znam pišeš li ti više,a ja sam prestao prije godinu dana i tako se dobro osjećam, da dobro služi i treća noga.
Pitaš me koja korost od knjige. Gotovo nikakva. Izdavači nemaju novaca, pa autor sam se snalazi, traži sponzore i kad nešto knjiga proda, uglavnom pokriva troškove tiskanja knjige.Lako je onim sretnicima kojima ministarstvo kulture otkupi knjige. Ja nažalost nisam neđu tim lijevim, nadri piscima koji dobivaju siklbnu lovu za rukopise i još bolju za knjige kad iziđu. Ima slučlajeva, pa nekom od tih ljevorukih, odnosnolijevih antihrvatskih pisaca mkinistarstvo one dubrovačke koze otkupi i rukopis i kasnije knjigu, pa “pisčina” lova burazeru do krova!
Koga danas briga za knjigu. Matiću radi nešto korisnije i unosnije.za sebe i svoju obitelj.Talentiran si i obrazovan. Ajde reci koje koristi imaš od ovog romana, za koji tvrde kritičari da je odličan? Ja također mislim da je dobar, jer imam dvije vaše knjige, pa znam da pišete dobru poeziju,a još bolju prozu
Mislite na Talijane, Mađare,Austrijance, Slovence i Srbe.
Zaboravili ste Turke i Engleze, koji nam nisu susjedi , a puno su nam zla nanijeli
Sve sam rekao što sam imao reći o samome sebi, o narodu iz kojeg sam potekao i o našim zluradim susjedima, koji su nas zlostavljali stoljećima.
Na toj promociji bilo je fenomenalno. Svi su dobro govorili o Matičevu romanu Bog i drugovi. Mora da se radi o dobroj prozi.Lako je govorit o dobroj knjizi. Na kraju predstavljanja, Matić nije ništa govorio o sebi i svom životu.
Da sam znao išao bih na tu promociju. Šteta što se više ne čuje za Matića i njegove knjige.