Piše: Igor Koruga
Opera je kroz povijest podjednako uživala u statusu shvatljive i profane umjetnosti, priređene za dokono plemstvo i dvorsku elitu, ali i najzahtjevnije skladateljske discipline kojoj su se predavali većma vodeći epohalni skladatelji. Njezina narativna priroda bila je isticana i raznim nevokalnim metodama; ozračja su se donosila karakterističnim orkestralnim dionicama, ponekad i vrsnim solističkim, a preokreti promjenama tonaliteta i scenografskih elemenata, iako su prednjačili vokalni dijelovi zbora i solista, samo ponekad i recitatora. Uzrok i tijek scenskih zbivanja u prosječnim se živim izvedbama znao i zamutiti, zbog nereda između vokalne melodije, instrumentalne pratnje i eventualne recitatorove nejasne riječi. Razvoj radnje je i tada možda bio nagoviješten, ali samo u pojedinim činovima i izvan strogo zamišljenog i zapisanog opernog scenarija. Usto se i sukob drame doveo u pitanje, naročito u zapletu, ključnom za vrhunac i sveukupni doživljaj opere. No, tadašnje je vrijeme bilo drugačije, podnosilo se mnogo toga izvan i unutar umjetnosti, nije se odveć surađivalo s ostalim umjetnicima – zabavljačima koji su najčešće s ulice samo bespomoćno gledali uvis, prema dvorskim pozornicama.
Nadareni pijanist
Danas je priča posve drugačija, u operi surađuju raznorazni stručnjaci iz likovnog, svjetlosnog, plesnog, kazališnog, filmskog, informatičkog i književnog svijeta. Najveće produkcije skrivaju svoje enormne troškove, dok one skromnijeg budžeta vjeruju u samoniklu ideju i podršku istomišljenika. Na tom tragu okupila se i šačica iznimnih umjetnika oko bas-baritona Benjamina Šurana (2000) kako bi uveličala njegov nastup u koprodukcijskom ciklusu Muzičke akademije u Zagrebu i Koncertne dvorane Vatroslav Lisinski, Rezidenti MUZA, u nedjelju 9. ožujka 2025, od 19 sati u Malom Lisinskom. Unutar te priredbe, u pratnji se svakako najviše istaknuo nevjerojatno nadareni, opremljeni i nadahnuti pijanist Mario Čopor (1973), čije su klavirske i preinačene orkestralne dionice zvučale gipko, uvjerljivo, zanosno i natprosječno pregledno. Naime, njegov doprinos bio je nemjerljiv, neznatno veći od doprinosa svestrane glumice Petre Težak (1985) i vještog beogradskog cirkuskog umjetnika Nikole Mijatovića (1977), znatno veći od doprinosa marljivog glumca i lutkara Matije Majora te skoro podjednak doprinosu inovativnog kazališnog i filmskog redatelja, glumca, pisca, glazbenika i DJ-a, Marija Kovača (1975).
U sablasnom odijelu
Scena je dakle bila sjajna i iznenađujuća, u simboličkom i glumačkom smislu. Mijatović se po cijeloj dvorani i pozornici spretno kretao na visokim štulama, glumio nadrealni lik u sablasnom odijelu, s džepnom svjetiljkom s kojom je svisoka razotkrivao pojedince u publici i aktere na sceni, glumci su čitali ulomke iz Goetheovog Fausta i Cervantesovog Bistrog viteza Don Quijotea, dok je Čoporov motoričan zvuk izvukao iz Benjamina Šurana ono najbolje. A to se odnosilo na zaraznu Šuranovu prisutnost, na njegov snažan i raskošan glas, pun osobnosti, šarma i dramatične zanimljivosti, presudne najprije u tumačenju duboke i bolne skladbe Smrt karnevala iz Tri pjesme za glas i glasovir, op. 29, br. 1, Božidara Kunca (1903-1964), a potom i u opisu ciklusa Tri ljubavne pjesme za glas i glasovir (Volio sam Vas, Ja još se mučim i Serenada na stari način), Borisa Papandopula (1906-1991), s njegovim specifičnim bojama i harmonijama. U prvome dijelu još se protumačio i ciklus francuskog skladatelja Jacquesa Iberta (1890-1962), Don Quichotte, tri pjesme za glas i glasovir, scenski nedvojbeno najupečatljiviji.
Za nagradu i iskrenu suzu
Oduševljenoj publici možda je bio zanimljiviji drugi dio, osmišljen kao kolaž uspješnica poput Fin ch’han dal vino i Deh vieni alla finestra, iz Don Giovannija, KV 527, W. A. Mozarta (1756-1791), Le veau d’or i Vous qui faites l’endormie, iz Fausta, CG 4, C. Gounoda (1818-1893), Son lo spirito che nega, iz Mefistofelea, Arriga Boitoa (1842-1918), Quand la famme de l’amour, iz Lijepe kćeri Perthe, G. Bizeta (1838-1875) te Ni sna, ni odmora, iz Princa Igora, Aleksandra Borodina (1833-1887). Tu je opet iznova Šuran, skupa sa svima, uspio stvoriti dramatičnu napetost opere, dati svoj osobni pogled na sva kanonska djela, odnosno izgraditi dobro uravnoteženu opernu priredbu s poticajnom glazbom koja se zahvalno prilagođavala svakom formatu. Za nagradu i pokoju iskrenu, nekontroliranu suzu, na samome kraju skoro dvosatne predstave, zasluženo je dobio dojmljiv buket cvijeća kao i beskrajne ovacije, od publike i svojih suradnika. T

1 Comment so far
Uskoči u raspravuOPIPLJIVE INFORMACIJE O BOŽIĆNOM KREDITU ZA PLANIRANJE…
Ovo nije normalna objava koju svakodnevno vidite na internetu gdje ljudi daju lažne izjave i lažne informacije o ogromnoj financijskoj pomoći.. Svjestan sam da su mnogi od vas prevareni i da su lažni agenti iskoristili one koji traže kredite. Neću ovo nazvati normalnim iskazom, nazvat ću ovo situacijom u kojoj sam živi svjedok kako možete dobiti svoj kredit kada ispunjavate uvjete tvrtke. Zaista nije važno imate li dobru kreditnu ocjenu ili odobrenje vlade, sve što vam treba je važeća osobna iskaznica i važeći IBAN broj kako biste mogli podnijeti zahtjev za kredit s kamatnom stopom od 3%. Minimalni iznos je 1000 eura, a maksimalni iznos koji se može posuditi je 100.000.000 eura. Dajem vam 100% jamstvo da možete dobiti svoj kredit putem ove pouzdane i poštene tvrtke, posluju 24 sata online i daju kredite svim građanima Europe i izvan Europe. Poslali su mi dokument koji je provjeren i testiran kao valjan prije nego što sam dobio kredit, stoga pozivam sve kojima je potreban kredit da ih posjete ili kontaktiraju putem
E-pošte: [email protected]
WhatsApp za Europu: +385915608706
WhatsApp za SAD: +1 (717) 826-3251
Nakon što ih kontaktirate, obavijestite ih da vam je gđa. Dejana Ivica iz Zagreba dala informacije. Vidjeti znači vjerovati i zahvalit ćete mi kasnije kada dobijete kredit od njih. Dao sam obećanje da ću nakon što dobijem kredit od njih, objaviti dobru vijest svima online. Ako imate prijatelje ili rodbinu, uključujući kolege, možete im reći za ovu ponudu i da se događa ovog BOŽIĆNOG VRIJEME