KORUGA: JEDINSTVENO IZDANJE POLJSKOG KVINTETA UNLEASHED COOPERATION

KORUGA: JEDINSTVENO IZDANJE POLJSKOG KVINTETA UNLEASHED COOPERATION

27. travnja, 2024.

 

 

Piše: Igor Koruga

Vrijednosni vidovi glazbe doista su mnogostruki: terapeutski, socijalni, misaoni, pedagoški i religiozni. Međutim, čovjeku je, ili bi mu barem trebala biti, najvrijednija i najizazovnija ona komponenta koja mu pokazuje smjer, put za njegovo cjelovito sazrijevanje, postizanje suglasja, harmoničnosti sa samim sobom, sa svojom okolinom, ljudskom i/li prirodnom. Put je naravno doživotan, idealistički, nikada posve ostvaren. Muzički intervali, akordi i harmonije imaju logičke veze i s matematičkim pravcima, ravninama i prostorima, dakle s prirodnim veličinama koje ne možemo čuti, a to je iznimno bitno. Jer, čujnost nudi afinitete, dojmove jedinstva i bujice osjećaja od kojih je najčešće samo jedan mali skup, skup onih pravih. Asocijacija na beskrajnu glazbenu baštinu nezamislivo je mnogo te je stoga danas teže, ili lakše nego ikada prije smisliti nešto novo. Jazz prednjači u toj disciplini, barem se tako čini, premda je i on potrošio svoje stoljetne noge i počeo polako šepati.

Jedina u svijetu jazza

Kako bilo, jazza ima i (na)dalje, čak i u Zagrebu u kojem se u srijedu, 24. travnja 2024. godine, zbilo jedno trostruko izdanje, i to u okviru festivala JazzHR2024 u Maloj dvorani Lisinski. Završne ovosezonske koncerte poduprla su, osim HDS-a, domaćih Ministarstava i gradskih Ureda i dva Veleposlanstva; Republike Mađarske i Republike Poljske; jer su otamo došli sastavi Trio Gábor Antal, Fanni Pósa Quartet i poljski Unleashed Cooperation. Prvi sastav nastupio je od 18 sati u Institutu Liszt na Europskom trgu, iznijevši stilski nedovoljno dorađenu glazbu, većinom pijanista Gábora Antala, zanesenog američkim neo-soul prvakom, pijanistom, skladateljem i vođom sastava Robertom Glasperom. Antalov studijski ton bio je doduše pogodan za folklorni Armenian Song, za iznimnu obradu Mancinijevog Pink Panthera, za djelomičnu suradnju s odličnim bas gitaristom Györgyjem Szentgallayem i gotovo nepostojeću s bubnjarom Vargom Szabolcsom. No, veće raznolikosti koja je mogla stvoriti frenetično živo iskustvo, fluidnost i telepatsku prisutnost trojca te bilo kakvu uređenu kaotičnost jednostavno nije bilo. Stoga se žeđ za neobičnijom i kvalitetnijom glazbom nastojala utažiti u Malom Lisinskom. Ondje je naime već od 19:30 sati nastupila mađarska jazz skladateljica i hornistica (jedina u svijetu jazza) Fanni Pósa, u društvu ukrajinske pijanistice Katarine Kochetove, srpskog kontrabasista Miloša Čolovića i njemačkog bubnjara Sebastiana Baumgartnera. Iznimnost roga, Pósina instrumenta, bila je nesumnjivo zanimljiva, kao i njezina najava pretpromocije albuma prvijenca Pisces Dance, ispunjenog potmulim, teško razlučivim zvučnim visinama (i nizinama), bojama roga te pomalo nejasnim tematskim konstruktima, pogodnim ponajprije za slobodno improviziranje. Naročito mislim na klaviru koji je pod prstima Ukrajinke istaknuo više apstraktnih nego konkretnih ideja, što svakako ne bi bilo loše u formi kvarteta da je bilo izrazitijih melodijskih obrazaca. Moglo se stoga zaključiti da se kod Póse radilo o originalnom, jedinstvenom i slobodnom pristupu glazbi, ali i o iznimci koja će možda u budućnosti potvrditi za nju nezahvalno pravilo, odnosno o pomalo riskantnom obliku jazza u kojem vodeću ulogu nije igrao okretan, svijetli, sonično istaknuti instrument poput trube i saksofona, naglašenih u najprestižnijem dijelu večeri započetom oko 20:40.

Povijesna zabilježba

Naime, u tom se dijelu večeri, odmah nakon prvih par odmjerenih i promišljenih taktova uvodne skladbe Our March (Rynkiewicz), osjetilo jedinstveno ozračje poljskog kvinteta Unleashed Cooperation koje se u nastavku nije prestalo razvijati sve do neslućenih granica. Tematska cjelina intonirala se u preciznom, suglasnom intervalu trube Patryka Rynkiewicza i tenor saksofona Krzysztof Kušmiereka, polagano uoči samostalnih improvizacija koje to zapravo najčešće nisu niti bile. Ili jesu, ali u širem i kompleksnijem obliku, kao prirodno povezani dijalozi unutar sastava, neočekivani i uigrani, u skladu s ukupnim timbrom, ritmom, dahom na pozornici. Čak i s nekim drugim, neopisivim momentom koji kao da je definirao jednu novu glazbu, glazbu vremena u kojem živimo – pravu suvremenu zabilježbu povijesti jazza. Mnoštvo puhačkih nota, proizašlih iz promjena akorda, ili iz njih samih, našlo je mjesto i u gudačkim sekvencama kontrabasista Flavija Gullotte, u glasovima klavira izuzetno inteligentnog pijanista Patryka Matwiejczuka te u minimalističkim, prozračnim, da ne kažem naivnim ritmovima bubnjara Stanisława Aleksandrowicza. U svojevrsnom madleyu, odijeljenom zanosnim klavirskim interludijem, našla se i kompozicija Składak (Kušmierek), povezana s up-to-date fusionom kojeg je napretek bilo i u idućoj, naslovnoj skladbi s albuma 8 Years (Kušmierek). Paleta izraza širila se, rekoh već, neprekidno, no opet, vrlo oprezno u kontekstu free-jazza koji bi zacijelo narušio naelektriziranu, plodnu i čvrsto zaokruženu jazz poeziju. Jedina balada, Hope, bila je djelo pijanista Matwiejczuka, očaravajuće usred svih dinamičnih zbivanja, primjetnih i u bezimenoj skladbi bubnjara Aleksandrowicza u kojoj je, srećom, izdašniji solo na bubnju izostao. Poljski folklor naveo se u sljedećoj, lirskoj Polani (Kušmierek, Rynkiewicz) mističnog i duhovitog ugođaja sa zavidno redizajniranim konturama jednostavne pučke pjesme. Ako ne prije, onda je sada publika najzad shvatila da će koncert, kakav god bio u nastavku, sigurno biti prekratak. Isto to shvatili su i poljski virtuozi, pa su s dvjema skladbama – Marvelous Charlie (Kušmierek), o američkom multiinstrumentalistu i skladatelju Charlesu Lloydu, i Laura (Rynkiewicz), o dobrotvornom zboru i osobama s poteškoćama – pokušali okončati jednu zbilja nevjerojatnu večer. Večer novog, zdravog žanra i zvuka, začudnog sjedinjenja temporalnosti i tradicije, kozmopolitskog i ruralnog, kao i prošlog i budućeg. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code