ANTIPHONUS U CRKVI SV. KATARINE

ANTIPHONUS U CRKVI SV. KATARINE

19. svibnja, 2015.

Piše: Igor Koruga

Čovjek je oduvijek nastojao, s vjerom u spoznaju i doživljaj, pojmiti i shvatiti nejasno i neizrecivo. U neraskidivoj dvojakosti svijeta kretao se ležernije njegovim zbiljskim, imanentnim, oku vidljivim dijelom, te nesigurnije, ali radije, njegovim obimnijim, transcendentnim, duhovnim, moglo bi se reći i sudbinski(ji)m dijelom. Svakim djelovanjem tvorio je izraz ili dojam, a pomoću njega i svjesnost u bilo kojem obliku; duše i svijeta, Boga i zakona, sadašnjosti i vječnosti. U nastojanju pretvaranja nepojmljivog u pojmljivo isti je čovjek posezao za različitim spoznajnim sredstvima, mahom iz metafizičkog polja, u kojem je sve, ma što bilo, imalo značenje simbola. Simbole je definirao kao obilježja zbilje, osjetilne znakove, koji su, iznutra neposredno sigurni, nešto označavali, nešto što se razumski nije moglo shvatiti. Glazbeno gledajući, ljudi su se kroz povijest primicali svetom i mističnom na skoro identičan način, birajući odgovarajuće tonalitete i moduse, propisno ornamenatirajući i priklanjajući se sličnoj agogici i logici skladanja. Formalne su temelje, po Gaussovom pravilu, najprije bogatili složenim višeglasjem i instrumentalnim dodacima, da bi ih, na poslijetku, u minimalistički (u)savršenom obliku, istaknuli posvemašnjom redukcijom nebitnog.

Mysterium – PÄRoTinus

Početak i kraj tog razvojnog procesa javnosti su pokušali predstaviti članovi uglednog vokalnog ansambla Antiphonus na svom posljednjem koncertu Mysterium – PÄRoTinus, iz ciklusa Trinitas, u Crkvi sv. Katarine u četvrtak 14. svibnja u 20 sati. U četiri bloka od po dvije skladbe zagrebački su pjevači doveli u vezu Francuza Pérotina (oko 1180-1225) i Estonca Arva Pärta (1935), dvojicu skladatelja izrazitog duhovnog usmjerenja i senzibiliteta, u rasponu od dvanaestog do dvadeset i prvog stoljeća. Opravdanost nastojanja Antiphonusa, proizašla i iz činjenice da je Pérotinov polifoni stil (poglavito organuma) utjecao na mnoge živuće minimaliste poput Stevea Reicha (1936) i već spomenutog Pärta, mogla se čuti u perfektnoj ilustraciji iznenađujuće vitalnih skladateljskih stilova. Inherentno vezani uz Pérotinov stil, visoki su glasovi u svim skladbama bili promišljeno umreženi u složene melodijske modulacije te precizno postavljeni u začudna disonantno-konsonantna razriješenja. Kod Pärta su se, posve logično, osjetila i profinjenija polutonska klizanja ravnopravno tretiranih i melodijski suglasnijih muških i ženskih glasova. Nisku je lagu Pärt ponegdje i tercno udvostručavao, ne odvajajući je od melodije, poput Pérotina, koji je, uvijeniji u srednji vijek, mistiku i molitvu, koristio monotoni tenorsko-baritonski continuo, svakako moćan, kada je prosječno uho u pitanju, no i pomalo štetan, kada je uvježbano uho u pitanju, barem u pogledu točnijeg praćenja melodijskih i harmonijskih zbivanja. Jedina skladba trećeg skladatelja, također Francuza Léonina (oko 1163-1190), izvrsno se uklopila u cjelinu programa, za razliku od Pärtove Spiegel im Spiegel, u kojoj su, prema partituri, uzastopne rastavljene akorde na klaviru pratili, vokalno i scenski, bezlični pjevači. Bezličnost je nažalost dotaknula i Intermezza između blokova, odnosno simbolički upitne zvučne zapise iz močvarne prirode (ili prirode koja je, kao funkcija kulture, po Spengleru, uvijek bila zasićena osobnim sadržajima).

Novi svijet

Opisani mostovi simbola, slova i brojeva povezali su, dakle, samo vremenski udaljene mistike, kao i, u konačnici, zadovoljnu publiku. Koliko stvaralačkim toliko i nesvjesnim činom, odnosno reproduktivnim djelovanjem, Antiphonusi su, na čelu sa sve boljim umjetničkim voditeljem, dirigentom i basom, Tomislavom Fačinijem, iz cjelokupnosti osjetilnih elemenata i elemenata sjećanja, uspjeli stvoriti posve novi svijet kojeg je, ispravno rečeno, svatko trebao shvatiti za sebe i na svoj način. Jer, kao što znamo, svjetova je koliko i nas samih, uvijek budnih i usmjerenih na umijeće življenja u osjećajnom skladu.T

3 komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code