
Galerija Klovićevi dvori 26.rujna-8.prosinca 2013.
Napisao: Ivan Raos
„Učiti antiku isto je što i naći tajnu plastične ljepote. Proniknuti u harmonij i proporcije ljudskog tijela, kao i u prosti veličanstven zakon linije: to znači shvatiti staru grčku umjetnost – a i svu umjetnost.“ Vlaho Bukovac, Moj život, Zagreb, 1918.
Izložba Alegorija i Arkadija – antički motivi u umjetnosti hrvatske moderne projekt je triju uglednih autorica, Petre Vugrinec (Senjanović), dr. sc. Irene Kraševac i Darije Alujević. Za razliku od retrospektivnih izložbi ili, izložbi koje obrađuju stilska razdoblja u umjetnosti, primjerice: secesije ili historicizma – ova izložba predočava djela prema istovrsnosti tema i motiva.
Humanistički izobrazbom odgojni ideal zasnovan na oživljavanju duha antike, kršćanstva i humanizma kao europskog nasljeđa temelj je prosvjete i kulture 19. stoljeća – ostvarivan humanističkom naobrazbom koja se provodi u gimnazijama i na sveučilištima – antika se doživljava kao umjetnički i etički vrhunac u povijesti čovječanstva. Slikarima, kiparima i arhitektima koji se formiraju na likovnim akademijama u razdoblju 19. stoljeća „antičko“ okruženje bilo je sveprihvatljivo postojano, hodnici i dvorane akademija vrvjeli su odljevima antičkih skulptura i fragmentima arhitekture, a svako je temeljno učenje započinjalo crtanjem prema antičkim modelima u tzv. Antikenklasse. Akademsko slikarstvo zasnivalo se na dobrom poznavanju formalnih zakonitosti, te ikonografskih tema i motiva antičke umjetnosti.
Motivi i detalji na slikama oprizoruju najčešće dekadentni luksuz antičke svakodnevice u kojoj su ljepolike žene prikazane u luksuznom interijeru s mramornim stupovima, stolovima, klupama ili na teresi s pogledom na mediteranski krajolik (tzv. belvedere). Pritom je velika pažnja pridana detaljima, minunciozno naslikanom mozaiku poda i materijalnoj kulturi antike. Brojni predmeti poznati iz grčke i rimske klasike, biste, žare, keramika, toge, ženska moda i potrepštine, lepeze, ogledala i sl. fasciniraju autentičnošću i materijalnošću prikazanoga. Atletski homerski mitski junaci poznati iz historijskog slikarstva, ovdje su zamijenjeni hedonističkim i eklektičnim svijetom bližim dekadentnoj rimskoj kulturi.
Izložbe održane zadnjih desetljeća udjelile su nove analize i interpretacije salonskoga akademskog slikarstva, koje se kao ključna tema nametnulo nakon otvorenja pariškog Muzeja d´Orsay 1986. godine u čijem su izložbenom prostoru usporedno postavljena djela francuskih realista i impresionista s akademskim salonskim slikarima. Prethodila mu je izložba Williama Bouguereaua u Petit Palaisu 1984., a slijedio je val otkrivanja zaboravljenih i zanemarih slikarskih opusa velikih majstora 19. stoljeća: retrospektivne izložbe Lawrencea Alma-Tademe u Muzeju Van Gogh u Amsterdamu 1996., Carla Theodora Pilotyja u münchenskoj Novoj Pinakoteci 2003. i Frederica Leightona u Vili Stuck 2009., Jean-Luisa Gérômea u Muzeju d´Orsay 2010. Iste su godine predstavljena majstorska djela viktorijanskog slikarstva u bečkom Belvedereu, a slijedila je velika izložba Hansa Makarta 2011. godine, istodobno kada je održana prva izložba Alexandrea Cabanela u kölnskom Muzeju Wallraf-Richartz.
Ono što su u 20. stoljeću Picasso i Warhol, to su u prethodnom stoljeću bili Cabanel i Gérôme, Alma-Tadema i Leighton, Piloty i Makart, bitni umjetnici svoje epohe koje je europska modernistička valorizacija ispustila iz fokusa, što je jedan od razloga da se mnoga djela danas nalaze u američkim zbirkama.
IMAGINARAN POVRATAK U ANTIČKU PROŠLOST
Antički motivi u slikarstvu na prijelazu 19. u 20. stoljeće zanimljivo su tematsko područje zbog iznimnih formalnih dostignuća u akademskoj slikarskoj tradiciji. Imaginaran povratak u antičku prošlost podražavanjem tema i oživljavanjem klasičnih estetskih kanona javlja se u doba kad je zapadnoeuropska umjetnost na svojevrsnom vrhuncu formalnog izražavanja. Nije slučajno da se najnovije izložbe (i objavljene knjige) o umjetnosti s prijelaza stoljeća i fenomenima viktorijanskog slikarstva u Engleskoj ili francuskoga pandana slikarstva Salona bave baš tom umjetnošću, koju je nakon Drugog svjetskog rata kritika podcjenjivala i proglasila kičem. Ugledni autori poput Norberta Wolfa ili R. J. Barrow, autorice novije interpretacije slikarstva Lawrencea Alma-Tademe, revaloriziraju taj povjesni žanr ovodobnim pristupom i tumačenjima (znanosti o slici!), ponirući u sadržaj slike.
Usporedimo li istovrsne pojave tog tematsko-motivskog sklopa u Europi u okviru, kako smo već istaknuli, slikarskoga esteticizma u Engleskoj i larpurlartizma u Francuskoj, te grčko-rimskog stila koji je prepoznat u širem europskom kontekstu, s hrvatskom umjetnošću toga razdoblja možemo zaključiti da je ona pratila europske putokaze. Upravo zbog toga jer je riječ o kvantitativno relevantnom i iznimno kvalitetnom fenomenu u europskoj umjetnosti druge polovice 19. i početka 20. stoljeća važno je prepoznati djela istovrsne tematske preokupacije i u našoj umjetnosti. Zato i autorice izložbe naglašuju i potvrđuju da su i te kako pratile a, Hrvati slijedili svekoliki europski razvoj unutar likovnih umjetnosti ne samo kad je riječ o općim pojavama poput historicizma ili secesije nego i o paralelnim pritocima koji upravo to razdoblje čine izdvojenom etapom i zbog svoje raznolikosti specifikumom europske povijesti umjetnosti.
Kao najveću atrakciju izložbe izdvajamo „Kirku“ Bele Čikoša Sesije koja je posebno za ovu prigodu stigla iz Veleposlanstva Republike Mađarske u Londonu. Po prvi puta će se moći razgledati i Bukovčevo djelo „Toaleta Atenjanke / Posljednji retuš“ iz Muzeja istorije Jugoslavije iz Beograda, a izložba će predstaviti do sad neizlagani i gotovo nepoznati veliki Bukovčev akt „Andromeda“ iz Narodne galerije u Ljubljani. Atraktivnosti izložbe zasigurno će pridonijeti i remek djela koja rijetko napuštaju svoje matične muzeje i galerije poput „Bakanala“ Mate Celstina Medovića ili velikih alegorijskih kompozicija Vlahe Bukovca iz Umjetničke galerije u Dubrovniku i Kuće Bukovac u Cavtatu koje će samo za tu priliku biti restaurirane i predstavljene javnosti. Opusi Vlahe Bukovca, Mate Celestina Medovića, Ivana Tišova, Roberta Auera ili Bele Čikoša Sesije oduvijek su privlačili iznimnu pozornost publike, te je svaka nepoznata umjetnina s njihovim potpisom atrakcija koja privlači ljubitelje umjetnosti iz cijele Hrvatske. Bukovčeva „Patricijka“ ili mitološko alegorijska djela poput diptiha “Ikar i Dedal“, Čikošev „Trijumf nevinosti“, te „Kirka“ ili „Penelopa“ leitmotivi su cjelokupnih opusa, pa čak i razdoblja, a okupljeni na jednome mjestu zasigurno će pružiti neponovljiv umjetnički doživljaj. Atraktivnosti izložbe pridonijet će zasigurno i neotkrivena djela iz privatnih kolekcija, a uz slike na izložbi će biti predstavljene i skulpture najznačajnijih hrvatskih kipara razdoblja: Roberta Frangeša Mihanovića, Rudolfa Valdeca, Ivana Meštrovića te izbor filmova s temom iz antičke prošlosti s početka prošloga stoljeća.
SLIKARSTVO ANTIČKIH MOTIVA NA PRIJELAZU STOLJEĆA
Općenito: Antički motivi u umjetnosti nisu iznimka a poglavito u slikarstvu na prijelazu 19. u 20. stoljeće izazovno su tematsko područje zbog posebnih formalnih dostignuća u akademskoj slikarskoj tradiciji. Imaginaran povratak u antičku prošlost biva oživljen izrazima klasičnih estetskih kanona, a pojavljuje se kad je zapadnoeuropska umjetnost na svojevrsnom vrhuncu formalnog izražavanja. Jer skloni smo olako shvaćati savršenstvo forme akademskog slikarstva međutim ono nije ostvareno jednostavno, već promišljanjem i življenjem umjetnosti. Svaka slika u pozadini savršeno je oblikovana, a tematski skriva političku, moralnu ili pak lascivnu aluziju koja se otkriva u mnogim autentičnim detaljima antičkih predmeta, skulptura, reljefa ili jednostavno citata. Prikazujući društvo u razdoblju egipatske, grčke ili rimske kulture, progovara o moralnim vrjednotama onodobnog viktorijanskog svijeta, propitujući arhetipske boljke čovječanstva na egzistencijskoj, etičkoj i emotivnoj razini.
Zapravo tad je ostvarena primjetna razina slikarske vještine koja je omogućila umjetnicima propitivanje i oblikovanje različitijih tema – koje su izražavali sadržajno – baš kao pomno poigravanje kompozicijom i akcentima svjetla i zadivljujućim haptičkim iluzijama u kojima različite teksture površina, od svile do mramora, poprimaju značenje metatekstura.
Materijalizacija zbilje na dvodimenzijskoj plohi jedna je od osnovnih preokupacija slikara toga razdoblja i žanra. Mramorne skulpture ili arhitektura u svim nijansama bijele u kontrastu s mekoćom mliječne bjeline puti i lakoćom prozračnih tkanina postaju slikarska igra na formalnoj, gotovo apstraktnoj razini. Krzno, bronca, površina vode ili para, suptilna podražavanja inkarnata u svim svjetlinama ili tamnim varijantama puti, pa do vunastih rimskih frizura dovedeni su do savršenstva koje nas ostavlja bez teksta dok promatramo djela. Oslobodimo li se predrasuda o umjetnosti koja imitira obrasce prošlosti, koja ne donosi ništa novo i koja se priklanja ukusu publike, moći ćemo se jednostavno prepustiti užitku u djelima koja su bez dvojbe obogatila čovjekovo poimanje umjetnosti i prošlosti.
Razvoj: Tijekom 19. stoljeća smjenjuju se razdoblja akademske tradicije klasičnih zasada i subjektivnog, odnosno inovativnog pristupa umjetnosti: romantizam kao reakcija na klasicizam početkom 19. stoljeća, simbolizam kao reakcija na realizam i naturalizam prema njegovu kraju. U drugoj polovici 19. stoljeća antički sadržaji zaodijevaju se u specifičan oblik žanr slikarstva. Glavni su predstavnici žanra: Lawrence Alma-Tadema (1836. – 1912.), Frederic Leighton (1830. – 1896.), George Frederic Watts (1817. – 1904.), Edward Poynter (1836. – 1919.) i Albert Moore (1841. – 1893.) u Engleskoj te Paul Delaroche (1797. – 1856.), Charles Gleyre (1806. – 1874.), Jean-Léon Gérôme (1824. – 1904.), Gustave Boulanger (1824. – 1888.) i Pierre Puvis de Chavannes (1824. – 1888.) u Francuskoj, slikari koji zanemaruju historijski egzaktnu deskripciju povjesnog događaja i, najčešće se posvećuju temama iz svakodnevnoga života Grčke i Rima. Antički se život rekonstruira na slobodniji način, a ikonografski ustaljene obrasce zamjenjuje slobodniji siže žanr prizora. Sadržaj slike naslućujemo najčešće u rudimentima pažljivo biranih arheoloških detalja. Za razliku od slikarstva u klasicističkom razdoblju s kraja 18. stoljeća – kada klasične teme služe kao moralne pouke veličajući aktualne vladare, aludirajući kroz prošlost na sadašnjost – antički su motivi u slikarstvu druge polovice 19. stoljeća izgubili etičku funkciju radi nove estetske namjere. Antika postaje ambijent harmoničnih kompozicija, arkadijskog ugođaja u mediteranskom podneblju. Tek s nekoliko detalja poput fragmenta bijele mramorne eksedre, jonskoga kapitela, crno figuralne vaze ili tijela Venere Milske naznačeni su vrijeme i mjesto radnje. Slika obično ostaje bez narativne koherencije te se svjesno pomiču granice prostorno-dobnog sinkroniteta, stimulirajući intelekt i osjetila radije nego objašnjavajući. Ljepota, a ne deskripcija jedini su povod odabira teme, odakle i nazivi esteticizam ili larpurlartizam. Estetička egzistencija zapravo nije ništa drugo već odluka da se estetičko predstavlja kao izbor a, nauštrb etičke i religiozne egzistencije. Estetička egzistencija nije radosni hedonizam, jer se pokazuje da nema zapravo estetičkog izbora, jer pritom estetičko može biti samo ne posredno i trenutno. Ipak svukud uokolo gdje je postojana alternativa možemo biti sigurni da je postojano i etičko.
Zato smatramo da umjetnost moramo bar ozbiljeno shvaćati i razumjevati kako se ne bi izgubili u njezinu (ne)shvaćanju i tumačenju) zbog njezine istine, sadržajnosti i poruke i spoznajnosti. Jer umjetnost je i vrlo moćno oružje izražavanja – jer ipak nastoji biti donekle prihvatljivo publici – što nam izložba Alegorija i Arkadija (Antički motivi u umjetnosti hrvatske moderne) pokazljivošću predočava zaista dojmljivo, a možemo i otkriti u umjetninama i, umjeće umjetničkog.
Slikari antičkih tema u Engleskoj u okviru pokreta esteticizma s kraja 19. stoljeća nazvani su The Olympian, u Njemačkoj su im nadjenuli ime Deutschrömer, a u Francuskoj su žargonski prozvani pompiers (franc. pompier – vatrogasac, prema sjajnim kacigama koje su često nosili muškarci na slikama u to vrijeme kako ne bi bili potpuno goli).
Slikarstvo antičkih motiva i tema koje se javlja sredinom stoljeća u Francuskoj i Engleskoj, a tijekom druge polovice 19. stoljeća širi se i na ostale zemlje germanskoga govornog područja, specifičan je korpus zapadnoeuropskoga umjetničkog stvaralaštva čija koherencija počiva na kriteriju zajedničkog civilizacijskog ishodišta. Bilo da je riječ o temama koje oživljavaju mitove, povijesne događaje ili književne tekstove, o prepoznatljivim morfološkim obrascima, kanonima anatomije ili tek nabačenom asesoaru, antika je sveprisutna u europskom slikarstvu 19. stoljeća. Civilizacija antičke Grčke i Rima, iščezli arkadijski krajobrazi imaginarno su utočište koje nije podložno mijeni što postaje stalnim žrvnjem modernom čovjeku.
U Hrvatskoj : Školski forum, Odjel za bogoštovlje i nastavu, Umjetnički paviljon, Hrvatsko narodno kazalište i Nacionalna sveučilišna knjižnica ključni su projekti – jer se baš uokolo njih okupljaju umjetnici i koji su generirali ideju oživljavanja antičkih zasada. Idejnu podlogu promišljanja stilske orijentacije i sižejne razrade pružio je Izidor Kršnjavi i to je zajedničko cijelom razdoblju prijelaza stoljeća. Tijekom dvaju desetljeća možemo pratiti razvoj interpretacije antičkih motiva od jednostavne deskripcije povjesnih događaja, iz složenih alegorijskih kompozicija, do simbolističkih preradba u kojima daleka prošlost postaje izvorištem osnovnih egzistencijalnih i etičkih pitanja, čovjekovih strahova i potisnutih strasti. U stilsko-tehničkoj izvedbi primjenjuje se eklekticizam, oprobavanje unutar prevladavajućih stilskih pravaca: realizma, impresionizma, divizionizma. Način slikanja također je raznolik: od strogog akademskog crteža do slikanja alla prima ili fa presto. Radnja na slici najčešće je smještena u eksterijer mediteranskoga podneblja ili je pokojim arheološkim detaljem naznačen interijer, a anakronizam te svojevrsna kronološka nedosljednost svjesno su izvedeni. Dočaravanje ambijenta i ozračja važniji su od precizne arheološke rekonstrukcije povijesti. Kad je riječ o transkripciji povijesnoga događaja, glavni su akteri najčešće muškarci, a kad je posrijedi oživljavanje antičkog duha, uglavnom su modeli žene – Grkinje, Rimljanke, Pompejanke.
Promotrimo li istovrsne pojave tog tematsko-motivskog sklopa u Europi u okviru esteticizma u Engleskoj i larpurlartizma u Francuskoj, te grčko-rimskog stila koji je prepoznat u širem europskom kontekstu, možemo zaključiti da je i hrvatska umjetnost pratila europske putokaze. Upravo zbog toga jer je riječ o kvantitativno relevantnom i iznimno kvalitetnom fenomenu u europskoj umjetnosti druge polovice 19. i početka 20. stoljeća važno je prepoznati djela istovrsne tematske preokupacije i u našoj umjetnosti. Time potvrđujemo da smo i te kako slijedili europski razvoj unutar likovnih umjetnosti ne samo kada je riječ o općim pojavama poput historicizma ili secesije nego i o paralelnim pritocima koji upravo to razdoblje čine izdvojenom etapom i zbog svoje raznolikosti specifikumom europske povijesti umjetnosti.
SKULPTURA ANTIČKIH MOTIVA
Klasična antička umjetnost, osobito skulptura, bila je ideal ljepote i sklada kojem su se europski umjetnici tijekom različitih razdoblja vraćali: od renesanse, kada je probuđen interes za klasičnu Grčku i Rim, do klasicizma 18. i neoklasicizma 19. stoljeća, kada taj trend u europskoj umjetnosti doseže vrhunac. Sumiramo li pojavu tema i motiva antičke umjetnosti u hrvatskome kiparstvu druge polovice 19. i početka 20. stoljeća, možemo govoriti o dvije razine na kojima se javljaju: prva je stilsko-formalna, uočljiva u modelaciji, bilo da je riječ o proporcijama, draperiji, posturi…, a druga je tematska, pri čemu teme i motivi antičke mitologije poprimaju alegorijsko, odnosno simboličko značenje. Druga polovica 19. i početak 20. stoljeća razdoblje je početaka naše skulpture modernog doba. Tad se javljaju prvi akademski školovani kipari predvođeni Ivanom Rendićem, a potom i mlađom generacijom na čelu s Robertom Frangešom Mihanovićem i Rudolfom Valdecom. Do njihove su se pojave uglavnom radila djela prema narudžbi crkve, koja najčešće izvode strani majstori, a skulptura je u većini slučajeva bila vezana uz arhitekturu. S pojavom prvih izložbenih salona i velikih umjetničkih izložbi polako se oblikuje ukus građanskog sloja i na scenu stupaju naši školovani kipari. S novom generacijom dolaze stilske mijene, akademizam zamjenjuju secesija i simbolizam. Unatoč promjeni, antički filozofi, mitski junaci i bogovi i dalje su neizostavnim dijelom arhitektonske ornamentike. Referiranje na umjetnost i kulturu Grčke i Rima kao temelja europske kulture u plastičkoj dekoraciji na simboličkoj razini označavalo je našu pripadnost toj tradiciji i učenosti.
U hrvatskoj skulpturi ne možemo govoriti o klasicizmu kakav dominira europskom skulpturom 18. stoljeća i kakav možemo vidjeti kod glavnih predstavnika, talijanskoga kipara Antonija Canove i danskoga kipara Bertela Thorvaldsena, no i u djelima prve generacije kipara moderne nailazimo na odjeke antike, ponajviše u arhitektonskoj plastici.
Izložba : ALEGORIJA I ARKADIJA – Antički motivi u umjetnosti hrvatske moderne
Galerija Klovićevi dvori / Jezuitski trg 4, Zagreb / 26. rujna – 8. prosinca 2013.
Autorice izložbe: Petra Vugrinec, dr.sc. Irena Kraševac i Darija Alujević
Stručni suradnici: dr. sc. Ivan Radman i Danijel Rafaelić
Kustosica izložbe Petra Vugrinec
Fotografije : Damil Kalogjera i Goran Vranić
Prijevod na engleski : Nikolina Jovanović
Marketing : Antonio Picukarić
Tehnička realizacija: Dragutin Matas, Tomislav Antolić, Damir Babić, Davor Markotić, Vinko Soldan i Tomo Šetek
Prijevoz izložbe: Galerija Klovićevi dvori Kunsttrans
Osiguranje izložbe :Croatia osiguranje d.d.
Restauratorski radovi: Hrvoje Kern, Modrena galerija, Zagreb
Zahvale : Galerija Klovićevi dvori zahvaljuje svima onima koji su posudili umjetnine za izložbu „Alegorija i Arkadija – antički motivi u umjetnosti hrvatske moderne“. A ujedno su i zahvalni svim kolegama i suradnicima koji su na bilo koji način dali svoj prilog zaista dojmljivoj pokazljivosti ove izložbe. Posebno zahvaljuju (na podršci za suradnju s Veleposlanstvom Republike Mađarske u Londonu) Veleposlanstvu Republike Mađarske u Hrvatskoj.
Umjetnine za izložbu su posudili: Ambijentalna zbirka Roberta Frangeša Mihanovića, Zagreb ; Arheološki muzej, Zagreb; Arhiv za likovne umjetnosti HAZU; Atelijer Meštrović, Zagreb; Galerija umjetnina, Split; Galerija Meštrović, Split; Gliptoteka HAZU; Hrvatski povijesni muzej, Zagreb; Hrvatski institut za povijest, Zagreb; Kabinet grafike HAZU; Kuća Bukovac, Cavtat; Moderna galerija, Zagreb; Muzej grada Zagreba; Muzej istorije, Beograd; Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb; Magyar Nemzeti Galéria, Budimpešta; Narodna galerija, Ljubljana; Narodni muzej, Beograd; Strossmayerova galerija starih majstora; Umjetnička galerija, Dubrovnik; Ured predsjednika Republike Hrvatske; Kolekcija Vugrinec; Zbirka Hanžeković; Zbirka Kanižaj; i druge privatne zbirke i kolekcije 

2 komentara
Uskoči u raspravuOPIPLJIVE INFORMACIJE O BOŽIĆNOM KREDITU ZA PLANIRANJE…
Ovo nije normalna objava koju svakodnevno vidite na internetu gdje ljudi daju lažne izjave i lažne informacije o ogromnoj financijskoj pomoći.. Svjestan sam da su mnogi od vas prevareni i da su lažni agenti iskoristili one koji traže kredite. Neću ovo nazvati normalnim iskazom, nazvat ću ovo situacijom u kojoj sam živi svjedok kako možete dobiti svoj kredit kada ispunjavate uvjete tvrtke. Zaista nije važno imate li dobru kreditnu ocjenu ili odobrenje vlade, sve što vam treba je važeća osobna iskaznica i važeći IBAN broj kako biste mogli podnijeti zahtjev za kredit s kamatnom stopom od 3%. Minimalni iznos je 1000 eura, a maksimalni iznos koji se može posuditi je 100.000.000 eura. Dajem vam 100% jamstvo da možete dobiti svoj kredit putem ove pouzdane i poštene tvrtke, posluju 24 sata online i daju kredite svim građanima Europe i izvan Europe. Poslali su mi dokument koji je provjeren i testiran kao valjan prije nego što sam dobio kredit, stoga pozivam sve kojima je potreban kredit da ih posjete ili kontaktiraju putem
E-pošte: [email protected]
WhatsApp za Europu: +385915608706
WhatsApp za SAD: +1 (717) 826-3251
Nakon što ih kontaktirate, obavijestite ih da vam je gđa. Dejana Ivica iz Zagreba dala informacije. Vidjeti znači vjerovati i zahvalit ćete mi kasnije kada dobijete kredit od njih. Dao sam obećanje da ću nakon što dobijem kredit od njih, objaviti dobru vijest svima online. Ako imate prijatelje ili rodbinu, uključujući kolege, možete im reći za ovu ponudu i da se događa ovog BOŽIĆNOG VRIJEME.
Prikaz izložbe više je nego dobar, stoga ga pohvaljujem zbog više razloga. Najviše jer iz njega se može puno doznati o umjetnosti. Reći ću da je više nego odličan. Istina taj nam tekst snažno govori o jednom uspješnom razdoblju kulture u Hrvatskoj, i jednoj dobro organiziranoj hrvatskoj izložbi napose kad su Mađari činili što su htjeli u njoj. Čestitam !