U interpretiranju intimne i složene estetske kategorije lijepog i dopadljivog, ali i lirskog, novog i svog, uvijek s notom blagog senzualizma. Naglašenu dramatiku ublažavao umješnom zanatskom virtuoznosti. Naime, njegove radove u metalu karakterizira čistoća izraza koja se manifestira u jednostavnim linearnim obrisima kojima se oblik harmonično integrira u slobodnom prostoru, kao i čulno intoniranim elementima
Napisao: Nikola Šimić Tonin
Rad u metalu rad je koji kruni sveukupno stvaralaštvo Ivana Tomljanovića. Za njega rad u metalu znači i jeste čin oslobođenja jedne zamisli iz njenog zatočeništva u metalu / kovini.
Međutim, usporedo s tim, kao primarna, bogoštovna umjetnost rada u metalu Ivana Tomljanovića, je umjetnost koja predstavljala slobodan izbor stvaralaca. Njegov likovni vokabular i motivski sadržaji nadilazili su klimu male sredine nespremne da se upusti u istraživačku „avanturu” neograničenih umjetničkih sloboda, za razliku od slikarstva koje je bilo fleksibilnije i sklono eksperimentiranju. Zato je svojim radovima dao biljeg novoga, modernoga i svoga, različitih individualnih poetika, koje je povezivala zajednička nit koju, uvjetno možemo definirati kao lirski intimizam koji predstavlja tradicionalnu varijantu unutar stilski heterogenog bogoštovnog umjetničkog rukopisa, respektirajući tekovine bliže i dalje umjetničke prošlosti postepeno i reducirano prihvati nove tendencije modernog izraza,
Likovna atmosfera
U takvome vokabularu svoje stvorene likovne atmosfere stvarao je Ivan Tomljanovići kapitalna umjetnička djela, bez pretjerivanja djela od izuzetnoga hrvatskoga umjetničkoga značaja.
Kao umjetnik nenametljiv, a kao čovjek skroman, radio je povučeno i „diskretno” bez želje za javnom afirmacijom i popularnošću. Duhovit i rado viđen u društvu, u svim njegovim krugovima. Likovno obrazovan na kanonskim pravilima klasične, akademske naobrazbe.
Isticao je da idejni postulati predstavljaju osnovni kriterij u realiziranju njegovih radova u metalu koje bi bez zanatskog stimulansa izgubile svoja osnovna svojstva i identitet. Dakle, riječ je o transpoziciji motiva u oblik koji se razvija u domenu mimezisa, što je uvjetovalo formiranje tematskog repertoara biblijskih motiva. s manjim brojem radova u kojima nalazimo simbolički podtekst. Međutim, polazeći od ove paradigme, analiza njegovog djela otkriva nam da je zapravo stvaralačka imaginacija često bila podstaknuta svojstvima materijala iz kojeg su se prirodno rađale figurativne predstave.
Poetsko-lirski intimizam
Bez obzira na elaboraciju primarnosti mentalnog ili neposredno inspirativnog doživljaja, njegov „metalni” opus možemo definirati kroz varijacije koje su se odvijale unutar jednog usvojenog i kasnije dograđivanog rukopisnog kôda. Zapravo, u složenom procesu rada nije bilo jednostavno slijediti evolutivne tokove određenog problema, bilo da su oni emotivne ili intelektualne prirode, što je nesumnjivo uticalo na snagu njegovog umjetničkog izraza.
U interpretiranju intimne i složene estetske kategorije lijepog i dopadljivog, ali i lirskog, novog i svog, uvijek s notom blagog senzualizma. Naglašenu dramatiku ublažavao umješnom zanatskom virtuoznosti. Naime, njegove radove u metalu karakterizira čistoća izraza koja se manifestira u jednostavnim linearnim obrisima kojima se oblik harmonično integrira u slobodnom prostoru, kao i čulno intoniranim elementima koji spadaju u stilske odrednice poetsko-lirskog intimizma. T

Još nema komentara
Uskoči u raspravuNema komentara!
Počnite s raspravom.