KORUGA: NESVAKIDAŠNJA SURADNJA ALEKSANDRA MARKOVIĆA I EVELIN NOVAK U MAJSTORSKOM CIKLUSU SIMFONIČARA HRT-a

KORUGA: NESVAKIDAŠNJA SURADNJA ALEKSANDRA MARKOVIĆA I EVELIN NOVAK U MAJSTORSKOM CIKLUSU SIMFONIČARA HRT-a

29. ožujka, 2025.

 

 

Piše: Igor Koruga

Značaj noći i svitanja povezao je sve skladbe na sedmome koncertu Majstorskog ciklusa 2024/2025 Simfonijskog orkestra HRT-a, na kojemu su, u četvrtak 27. ožujka 2025. od 19:30 sati u Velikom Lisinskom, kao gosti nastupili ugledni srpski i svjetski dirigent Aleksandar Marković (1975) i sopranistica najviše pojmljive klase, Čakovčanka Evelin Novak (1985). Na samome početku te uzbudljive priredbe orkestralno se protumačila tonska pjesma vještičjeg sabata iz ruskog folklora, Noć na pustoj gori (1867), Modesta Petroviča Musorgskog (1839-1881), koja se pak tematski doticala legendarnih ukrajinskih noćnih veselja, demona Černoboga, mitskog lika poznatog po oslobađanju svih vrsta zlih duhova, te zore, najavljene crkvenim zvonima, a obilježene krajem svih zala i samoga Černoboga, odjednom onemoćalog i rastopljenog na vrhu planine. Glazbenim rječnikom, radilo se o Musorgskijevoj harmonijskoj, melodijskoj i deskriptivnoj mašti i ideji koju je, zbog tobožnje neprimjerenosti i izvorne neobuzdanosti, Nikolaj Rimski-Korsakov (1844-1908) preuredio u bogato instrumentiranu orkestralnu ton-sliku s iskričavim violinskim efektima (duhova), demonskim trombonskim pasažima i umirujućim finalom.

Glazba i ekstaza

Noću se odigrala i procesija, La procession nocturne, op. 6 (1899), manje poznatog francuskog skladatelja Henrija Rabauda (1873-1949) koji je svojevremeno bio važna osoba francuskog glazbenog života, dirigent, ravnatelj i profesor na Pariškom konzervatoriju. Rabaud je naime, uz Julesa Masseneta i Saint-Saënsa, a nadahnut Wagnerom i Richardom Straussom, stvorio zapažen i vrlo otvoren francusko-njemački (kasno)romantičarski jezik koji se sjajno očitovao u Noćnoj procesiji, temeljenoj na Faustovom predlošku austrijskog pjesnika Nikolausa Lenaua (1802-1850). U toj atmosferičnoj orkestralnoj pjesmi, Marković je s beskrajnom preciznošću sučelio sva tri dijela, uvjetovana programom i prevladavajućim As-durom. Prvi, s tajanstvenom i nelagodnom temom, prožetom kromatizmom, drugi, oprečan, s dijatonskim temama hodočasnika, i treći, sa simbolikom Faustova plača i iskupljenja grešnika. Bez vokala i u najdubljoj vezi s naslovom priredbe – Noć i svitanje – bila je predočena zvučno vjerodostojna Poema ekstaze, Le Poème de l’Extase (1908) za orkestar, veoma darovitog ruskog skladatelja i još boljeg pijanista, Aleksandra Skrjabina (1872-1915). Neprekinuti stavak, s korijenima u Skrjabinovim umjetničkim, filozofskim i religioznim idejama o umjetnosti, ocrtavao je tijekom dvadesetak minuta proces buđenja, uspavane volje, nespokojstva i napregnutosti te, konačno, prevladavanja ograničenja i dosezanja stanja ushita. Bit je zapravo bila u spoju skladateljevih temeljnih estetskih načela: glazbe, kao krajnje evolucije ljudske umjetnosti, i ekstaze, kao krajnje emocije svih ljudskih bića. Cirkularnim rasporedom, došlo se potom, sa čudesnim Skrjabinovim oblicima i postupcima, od najumjerenijeg uvoda do najgrandioznijeg crescenda u ozbiljno-glazbenoj literaturi.

Tatjanina scena s pismom

Crescenda je možda bilo i u noćnim bdjenjima Onjeginove Tatjane, ali samo onog emocionalnog, u njezinoj čuvenoj Sceni s pismom iz opere Evgenij Onjegin (1879), Petra Iljiča Čajkovskog (1840-1893). Riječ je dakako bila o izuzetnoj izvedbi naše najpoznatije sopranistice u kojoj se nije moglo uvjerljivije proniknuti u dramatiku pisanja strastvenog ljubavnog pisma Onjeginu, ispunjenog snagom bezuvjetne ljubavi, ali i vlastitom ranjivošću. Novak je ogolila dušu još u tri solo pjesme Richarda Straussa (1864-1949); u dvije iz ciklusa Četiri pjesme za glas i klavir/orkestar (1897), op. 27, i u jednoj, znamenitoj Uspavanki, Wiegenlied (br. 1), iz ciklusa Pet pjesama za glas i klavir/orkestar (1896), op. 41. Osim Uspavanke, snenim je ugođajem bila obilježena i pjesma Morgen! (Sutra!) koja je skupa sa svadbenom Cäcille bila posvećena Straussovoj supruzi. Dodataka nije bilo, što je bilo i logično nakon svih glazbenih ekstaza za koje su ispred postojanog i uigranog SO HRT-a bili ipak malo zaslužniji neizmjerno cijenjeni gostujući umjetnici. T

1 Comment so far

Uskoči u raspravu
  1. Gđa. Dejana Ivica
    #1 Gđa. Dejana Ivica 23 listopada, 2025, 02:41

    OPIPLJIVE INFORMACIJE O BOŽIĆNOM KREDITU ZA PLANIRANJE…
    Ovo nije normalna objava koju svakodnevno vidite na internetu gdje ljudi daju lažne izjave i lažne informacije o ogromnoj financijskoj pomoći.. Svjestan sam da su mnogi od vas prevareni i da su lažni agenti iskoristili one koji traže kredite. Neću ovo nazvati normalnim iskazom, nazvat ću ovo situacijom u kojoj sam živi svjedok kako možete dobiti svoj kredit kada ispunjavate uvjete tvrtke. Zaista nije važno imate li dobru kreditnu ocjenu ili odobrenje vlade, sve što vam treba je važeća osobna iskaznica i važeći IBAN broj kako biste mogli podnijeti zahtjev za kredit s kamatnom stopom od 3%. Minimalni iznos je 1000 eura, a maksimalni iznos koji se može posuditi je 100.000.000 eura. Dajem vam 100% jamstvo da možete dobiti svoj kredit putem ove pouzdane i poštene tvrtke, posluju 24 sata online i daju kredite svim građanima Europe i izvan Europe. Poslali su mi dokument koji je provjeren i testiran kao valjan prije nego što sam dobio kredit, stoga pozivam sve kojima je potreban kredit da ih posjete ili kontaktiraju putem
    E-pošte: [email protected]
    WhatsApp za Europu: +385915608706
    WhatsApp za SAD: +1 (717) 826-3251
    Nakon što ih kontaktirate, obavijestite ih da vam je gđa. Dejana Ivica iz Zagreba dala informacije. Vidjeti znači vjerovati i zahvalit ćete mi kasnije kada dobijete kredit od njih. Dao sam obećanje da ću nakon što dobijem kredit od njih, objaviti dobru vijest svima online. Ako imate prijatelje ili rodbinu, uključujući kolege, možete im reći za ovu ponudu i da se događa ovog BOŽIĆNOG VRIJEME

    Odgovorite na ovaj komentar

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code