RUSKI DOMINANT KVARTET U ZAGREBU

RUSKI DOMINANT KVARTET U ZAGREBU

4. kolovoza, 2014.

 

kolumna-metamuzika-LN

Piše: Igor Koruga

Sprega nepredvidljivog vremena i deficita alternativnog koncertnog prostora (za slučaj kiše) rezultirala je otkazom koncerta ljubljanskog gudačkog kvarteta Mascara, najavljenog i očekivanog u četvrtak 31. srpnja u Atriju Hrvatskog prirodoslovnog muzeja te prigodnog za usporedbu s uspješno održanim nastupom ruskog Dominant kvarteta, dan ranije. U slučaju Dominanta, i također neizvjesnog vremena, organizatori (Amadea) su pronašli izložbeni prostor muzeja u kojem je do 10. rujna postavljena peta (Bane Milenkovića) u nizu izložbi posvećenih prerano preminuloj akademskoj slikarici i grafičarki, Izabeli Šimunović (1970. – 2010.).

Malo remek-djelo

Improvizirani koncertni prostor, lučne krovne konstrukcije s pedesetak sjedećih mjesta, odmah mi je djelovao nekako skučeno, minimalistički, pogodnije za omanji a capella ansambl, monodramu, ili decentniji solistički recital, nego za nastup gudačkog kvarteta iz zemlje koja je oduvijek njegovala, rekao bih, odrješiti stil muziciranja. Doda li se tome i nacionalno obojeni izbornik, s djelima Aleksandra Borodina i Sergeja Rahmanjinova, ali i s atipičnim Webernovim Langsamer Satzom u Es-duru za gudački kvartet (1905) koji se mogao uklopiti u ozračje prosječnije kulturne priredbe i stopiti s ukusom nezahtjevnog, nijemog konzumenta, sveukupan se ishod nije mogao unaprijed (zornije) predvidjeti. U decentnim crnim opravama, ruske su gudačice – Elena Revich (I violina), Ekatarina Pogodina (II violina), Anna Sazonkina (viola) i Tatjana Egorova (violončelo) – započele nastup s vrsnim tumačenjem strogo promišljenih suglasja i njihovih tokova, unutar jednostavačne skice bečkog atonalca, ekspresionista i serijalista, dakako, Antona Weberna. Istinska je rijetkost bila čuti Webernovo djelo u tonalitetnom, post-Brahmsovskom, romantičarskom duhu. Radilo se, naime, o malom remek-djelu austrijskog genijalca koji se (poput Schönberga i Berga), iznimno, u svega dva navrata promatramo li djela za gudački kvartet, prihvaćao tonskog idioma, izravno nastojeći napustiti stoljetni glazbeno-umjetnički povijesni promašaj te ući u novi, svježi, inovativni i obećavajući, mudro osmišljeni atonal(itet)ni izraz.

U ruskom tonu

Središnji, prijelazni dio nastupa, osmišljen Borodinovom Serenadom i Rahmanjinovom Romancom i Scherzom, ustvari dvostavačnim Gudačkim kvartetom br. 1 (u B-duru) iz 1890, bio je, obzirom na potencijal Dominant kvarteta, nedovoljno precizno predstavljen zahtjevnoj i vrlo upućenoj publici. Iz cjeline se eventualno mogla izvući impresivna Romanca, u osnovi poznata još iz studentskih dana sedamnaestogodišnjeg Rahmanjinova, varljivo jednostavna i prožeta suptilnim pizzicatima i poletnim tremolima u kulminirajućim dijelovima. Slijedeći, Borodinov četverostavačni Gudački kvartet br. 1 (u A-duru), iz 1877, u kojem su arivirani rezultati ruske skladateljske škole tek ponegdje uplovili u blagu nesigurnost forme i skladateljevu eksperimentalnu odvažnost, bio je zato, s izvođačke strane, pun pogodak uoči kraja koncerta. Kontrastno Borodinovo djelo, rustikalnog dojma i iznimno ugodne melodike (nestalna ugođaja) obuzelo je pažnju ponajprije onima sklonijim pomamnoj dinamici, kao i brzim i jakim osjećajnim reakcijama.

Zasluženi pljesak

Umjesto nezahvalne, jednoznačne ocjene nastupa ruskih glazbenica, podsjetio bih radije poštovanu publiku na bešavnu koheziju Dominant kvarteta, na interpretativnu srodnost i unisoni predosjećaj koji se, doduše sporadično, mogao osjetiti i tijekom prošlotjednog nastupa, ali i u cijelosti, prije točno šest godina, tko se sjeća, na koncertu u okviru Zagrebačkih ljetnih večeri (2008). S činjenicom da je svaki iskreni pokušaj vrijedan pažnje i hvale složila se i publika koja je srdačnim i dugim pljeskom nagradila Ruskinje koje su, pak, uzgred rečeno, 2011. godine snimile cjelovit album s djelima hrvatskih skladatelja (Mila Cipre, Davorina Kempfa, Krešimira Seletkovića i Sare Glojnarić).

Pred nama je konačno ljetna pauza, odmor, a pred brojnim umjetnicima najvjerojatnije ljetna turneja. U rujnu se nadamo nastavku glazbenog dijela Scene Amadeo. Sudeći po riječima odgovornih ljudi, u obliku trodnevnog koncertnog serijala. Poradi iznenađenja, opširnije su informacije ostale nedostupne. T

 

 

3 komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code