RENATOROZIC.COM

RENATOROZIC.COM

10. siječnja, 2013.

Piše: Igor Koruga

U hladu trešnjinih cvjetova – zapisao je jednom japanski pjesnik Kobayashi Issa (1763-1827) – nitko nije stranac. Moćni haiku iskoristio je jazz gitarist, istaknuti vođa sastava i skladatelj Renato Rožić, prepisavši ga kao posvetu na koricama svog najnovijeg albuma Black & White (B&W) koji je, sudeći prema vizualnim i simboličkim odrednicama, logičan nastavak, ili pak zaključak triptiha – Jazz / Bach / Black & White. Aktualni Consort, lineup iz spomenutog hlada trešnjinih cvjetova, i ovoga se puta oslonio na poznate glazbenike s albuma Jazz, prije i povrh svakog, rekao bih i samog Rožića, na karizmatičnog Novozelanđanina Haydena Chisholma na sopran, alt i tenor saksofonima, koji je maestralno odsvirao/improvizirao većinu zahtjevnih puhačkih dionica. Velik doprinos dali su i Jan von Klewitz na alt saksofonu i Matija Dedić na klavijaturama te Dubravko ¨Dudo¨ Vorih na bas gitari, Martin Gjakonovski na kontrabasu i Simon Haehnel ¨DJ Simon2¨ na gramofonima. Od hrvatskih glazbenika, u dvadeseteročlanom su ansamblu svoje mjesto pronašli i Saša Nestorović na tenor saksofonu, Goran Delač na bas gitari, Davor Križić na trubi i Janko Novoselić na bubnju.

Autorski pečat

Crna i bijela boja s naslovnice i poleđine sve u svemu dosljedno dizajniranog albuma (Marc Comes / www.chbp.com), zapravo neboje i odrednice minimalizma, ovdje ukazuju i na dvije dominantne glazbene kulture Zapada, dakle crnačku i bjelačku, te na oštrinu studijske osnove – odnosne na sintetičko promišljanje jazza, izravnih derivata i oblika, i takozvane ozbiljne glazbe, ponajviše one W. A. Mozarta, J. S. Bacha i A. Weberna – kojom se Rožić intenzivno bavi posljednjih desetak godina. Rožićev, autorski pečat na polju, kako piše, music & sound designa, po prvi je puta cjelovit, naravno ako izuzmemo epilog u obliku obrade Bachovog korala Oh, Welt ich muss dich lassen za solo gitaru. U programski izdvojenom položaju, uz spomenuti se koral, a između blokova Black Music (BM) i White Music (WM), našao i simetralno postavljen klasični Interlude – Dreams, s umornim, tamnim, repetitivnim pulsom te šarmantnim, lirskim melodijama, akordski sumiranim po suptilnoj potrebi i tenziji.

White Music

Oba bloka (BM i WM), naime, imaju izrazitu crnačku, soul, funk, ili hip hop motoriku te se razlikuju uglavnom po tematskim obilježjima. Četiri skladbe White Music bloka, naslovljene kao Schweiget die Welt – Var. 1 i 2 te A We – Var. 1 i 2, daju tonalne i atonalne primjere, sporadično i ¨zvučne grimase¨, s tematskim aluzijama na djela Antona Weberna i harmonijskim jezikom protegnutim od onog posve modernog, rožićevski prepoznatljivog, do klasičnog, načelno bachovskog. U skladu s prirodom posla kojim se bavim, izdvojit ću, tek nijansom, kao posebno zanimljivu skladbu A We – Var. 1, zbog spoja kompleksnosti materijala, bešavnog timinga i općeg ravnovjesja svih dionica, pa i scratcherskih, te nedirnute ukupne estetike koja je ujedno i posvemašnji kompliment cjelokupnom materijalu, uključujući Interlude i BM blok.

Black Music

U bloku Black Music, kao što rekoh, motorički ujednačenom, nalaze se također četiri skladbe simpatičnih imena: Break Dance, Cool Bop, Gospel i Soul Me. Digresija: u nizu ¨…bloku Black Music…¨ primjećujem, onako onomatopejski, rap prizvuk. Povratak: ovdje se Rožić pozabavio pamtljivim temama, aranžiranim u stilu svih popularnijih crnačkih glazbenih pravaca koji su se vremenom uspjeli jasno profilirati te kvalitativno uzdići, ali i pasti u umjetnički degresivnom, komercijalno orijentiranom procesu koji koji je, na žalost, još uvijek u tijeku. On je, dakako Rožić, na sebi svojstven način uspio zamrznuti povijesne, kulminacijske točke spomenutih pravaca, dodati im pokoji detalj zapadnoeuropske glazbene kulture te ih polifono oplemeniti, najčešće unutar sedam usporednih dionica. U promatranom bloku (BM), vjerojatno se po intenzitetu izdvojila skladba Break Dance koja već kao potencijalni hit u video obliku okuplja brojne youtube fanove. Varljivom jednostavnošću slušatelja će u prvi mah zavarati i skladbe Gospel i Cool Bop koje prethode uspješnici Soul Me, briljantno konstruiranoj funk idili iznimnog ukupnog dojma, u kojoj se Jan von Klewitz zanosnim i ekspresivnim solima predstavio kao nedvojbeni talent potvrdivši pritom svoj visoki glazbenički status.

Album Black & White moguće je nabaviti isključivo putem informativne web stranice www.renatorozic.com, jer za sada nema konkretnog distributera u Hrvatskoj. Dio će publike zacijelo, u reduciranom kontekstu, Rožićevu glazbu doživjeti kao predvidljivu i jednostavnu, možda čak i dosadnu, ali takvima ona svakako nije namijenjena. Onima pak, koji godinama prate Rožićev rad te vjeruju u njegovu upućenost i erudiciju, bit će jasno da se radi o posve novom konceptu. Zanimljivom i autentičnom, bilo zasebno ili u kontekstu sveukupnog Rožićevog glazbenog opusa. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code