NAMETANJE JEDNOUMLJA, ZANEMARIVANJE NACIONALNOG IDENTITETA-OTVORENO PISMO AKADEMIKA PAARA MINISTRICI ZNANOSTI I OBRAZOVAVANJA

NAMETANJE JEDNOUMLJA, ZANEMARIVANJE NACIONALNOG IDENTITETA-OTVORENO PISMO AKADEMIKA PAARA MINISTRICI ZNANOSTI I OBRAZOVAVANJA

4. listopada, 2017.

 

 

Stručni argumenti za negativne ocjene “Cjelovite kurikularne reforme” detaljno su izneseni na preko tisuću stranica stručnih recenzija proslijeđenih Ministarstvu i transparentno sumirani u “Crvenoj knjizi” i “Plavoj knjizi”. Ove recenzije i knjige rezultat su volonterskog rada istaknutih stručnjaka, koji su veliki posao recenziranja obavili bez ikakvog honorara

Napisao: akademik Vladimir Paar, predsjednik Znanstvenog vijeća za obrazovanje i školstvo HAZU

Poštovana gospođo ministrice,

povodom Vaših izjava da nema značajnijih primjedbi na dokument “Cjelokupne kurikularne reforme”, slobodan sam skrenuti Vam pozornost na knjigu “Prilozi za raspravu o obrazovnoj i kurikulnoj reformi – kritike i vizije” (“Crvenu knjigu”) koja iznosi ozbiljne kritike prijedloga “Cjelokupne kurikularne reforme” i daje novu viziju unaprjeđenja hrvatskog obrazovnog sustava, a temelji se na 120 stručnih recenzija u Znanstvenom vijeću za obrazovanje i školstvo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Ta knjiga predstavlja treći dio trilogije (“Crvena knjiga”, “Bijela knjiga”, “Plava knjiga”) koja daje stručne kritike prijedloga “Cjelovite kurikularne reforme” i iznosi nove vizije razvoja hrvatskog obrazovanja u 21. stoljeću (“Hrvatska srednjoeuropska kurikulna reforma”).

Pogoršanje obrazovanja

Smatram da stručne recenzije u “Crvenoj knjizi” nedvosmisleno pokazuju da sadašnji proces reforme po modelu “Cjelovite kurikularne reforme” (koncept Budak-Jokić) vodi u pogoršanje hrvatskog obrazovanja zbog sljedećeg:

  • “Cjelovita kurikularna reforma” udaljava hrvatsko školstvo od srednjoeuropskog modela školstva, umjesto da ga uzme kao orijentaciju, kojoj bi se trebalo postupno približavati u skladu s konkretnim mogućnostima i uvjetima;

  • “Cjelovita kurikularna reforma” uvodi pogrešnu metodologiju kurikula koja se prije nekoliko desetljeća pokazala neuspješnom u SAD, Njemačkoj i drugdje i kao takva je tamo napuštena;

  • “Cjelovita kurikularna reforma” ima štetne posljedice za STEM područje, koje je temelj za inženjerske, biomedicinske, prirodoslovno-matematičke i druge struke, bitne za gospodarski i društveni razvoj u 21. stoljeću. No pogrešno je poistovjećivati STEM s informatikom: jer S znači fiziku, kemiju, biologiju, geologiju – T znači tehnologiju, u koju pored ostalog spada i digitalna tehnologija (informatika) – E znači inženjerstvo, sa širokim rasponom inženjerskih struka – M znači matematiku, od apstraktne do primjenjive;

  • “Cjelovita kurikularna reforma” zanemaruje nacionalni identitet i nameće jednoumni svjetonazor. To je naročito problematično u predmetnim kurikulima Hrvatski jezik i Povijest, primjerice u odnosu na hrvatski jezik i Domovinski rat, a i u drugim predmetima kao primjerice u biologiji;

  • “Cjelovita kurikularna reforma” zanemaruje odgoj kao vrlo važnu sastavnicu odgojno-obrazovnog sustava;

  • “Cjelovita kurikularna reforma” zanemaruje post-STEM komponentu obrazovanja, koja uključuje također i značajna temeljna znanja iz humanističko-društvenog područja. Pluralizam treba biti prisutan u samoj biti suvremenog obrazovanja orijentiranog na budućnost;

  • suprotno svjetskoj praksi u reformskim obrazovnim procesima, “Cjelovita kurikularna reforma” ne polazi od analize stanja, da najprije treba utvrditi što u postojećem sustavu treba mijenjati, a što sačuvati. Umjesto toga, “Cjelovita kurikularna reforma” kreće u neprovjerene improvizacije koje umjesto poboljšanja mogu voditi u predvidiva pogoršanja obrazovanja. Prije bilo kakvog novog “zahvata” u obrazovnom sustavu, treba temeljito i objektivno snimanje stanja u obrazovnom sustavu i izvršiti analizu nastavnih programa svih predmeta i tek na toj osnovi izvršiti cjelovitu reformu kurikula;

  • “Cjelovita kurikularna reforma” ignorira upozorenja iz najrazvijenijih zemalja (pa i iz same “Silicijske doline”), da pretjerano korištenje digitalnih medija u obrazovanju smanjuje učinkovitost učenja i ugrožava mogućim smanjenjem inteligencije i opasnošću od “digitalne demencije”;

  • “Cjelovita kurikularna reforma” je u suprotnosti sa suvremenom znanstvenim spoznajama neuroznanosti o kognitivnom razvoju pri odrastanju;

  • u “Cjelovitoj kurikularnoj reformi” strukovno obrazovanje nije usmjereno i razrađeno prema dokazano uspješnom srednjoeuropskom dualnom modelu,

  • “Cjelovita kurikularna reforma” zanemaruje svjetska iskustva koja pokazuju da se raspoloživa financijska sredstva ne smiju koncentrirati samo na jedan segment (digitalnu tehnologiju), nego trebaju biti ravnomjernije raspoređena na razvoj svih bitnih čimbenika i pedagoškog standarda (poboljšanje statusa učitelja i nastavnika; stalno stručno usavršavanje nastavnog kadra; opremanje kabineta za fiziku, kemiju, biologiju, tehnički odgoj, umjetnički odgoj itd.; školske radionice; održavanje školskih objekata; sportske objekte; projektnu nastavu; terensku nastavu). To je osobito važno za STEM područje, gdje je digitalna tehnologija samo jedan od brojnih čimbenika koji sam za sebe nije dovoljan;

  • sadržaji predmetnih kurikula u “Cjelovitoj kurikularnoj reformi” su u brojnim suprotnostima sa suvremenim znanstvenim spoznajama i sa svjetskim razvojnim trendovima, jer pri njihovoj izradi pretežito nisu bili angažirani vrhunski znanstvenici matičnih disciplina.

Stručni argumenti za negativne ocjene “Cjelovite kurikularne reforme” detaljno su izneseni na preko tisuću stranica stručnih recenzija proslijeđenih Ministarstvu i transparentno sumirani u “Crvenoj knjizi” i “Plavoj knjizi”. Ove recenzije i knjige rezultat su volonterskog rada istaknutih stručnjaka, koji su veliki posao recenziranja obavili bez ikakvog honorara.

“Crvena knjiga” (zajedno s “Bijelom” i “Plavom” knjigom) slobodno je dostupna svim zainteresiranima na mrežnim stranicama Hrvatskog pedagoško-književnog zbora

http://hpkz-napredak.hr/novi-kurikul/

Nažalost, dosad od prosjetnih vlasti nije izražena spremnost za dijalog i raspravu na temelju stručnih argumenata. To zabrinjava, jer prema mišljenju recenzenata reforma školstva sada se usmjerava u pogrešnom smjeru i moguće ju je uspješno provesti samo ako se stručni timovi za izradu predmetnih kurikula i ekspertnu radnu skupinu bitno prošire: uključenjem vrhunskih znanstvenika matičnih disciplina (naročito međunarodno afirmirani sveučilišni profesori) i brojni iskusni učitelji i nastavnici koji zastupaju stručne argumente za obrazovnu reformu na drugačijim načelima nego što je “Cjelovita kurikularna reforma”. Ti nužno potrebni stručnjaci dosad nisu bili angažirani u izradi kurikulnih dokumenata, na što je u dva navrata upozoravala Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti.

Poticanje učenika u kreativno i logičko razmišljanje

Tko će snositi krivnju kada promašaj postane očit po posljedicama? Kako će tada reagirati javnost? Zašto nema sučeljavanja stručnih argumenata? Ne bi li trebalo izvijestiti javnost o posljedicama koje bi izazvala pogrešna orijentacija reforme školstva? Primjerice, kakve bi štetne posljedice imala “Cjelovita kurikularna reforma” predvidivim smanjenjem broja inženjera i liječnika? Zašto javni mediji ne otvore širi prostor sučeljavanju stručnih argumenata i pluralizma vizija obrazovanja u funkciji razvoja?

Treba također reći da je mišljenje mnogih recenzenata da bi se uspješno u reformu moglo ući još ove školske godine postupno, korak po korak. Ali ne na način predviđen “Cjelovitom kurikularnom reformom”. Nego na način kako je to u načelu bilo iznijeto u ranijim kurikulnim prijedlozima Ministarstva još prije desetak godina i sada ponovljeno u “Crvenoj knjizi” (“Hrvatska srednjoeuropska kurikulna reforma”): u prvom koraku to je rasterećenje udžbenika od pretjeranih enciklopedijskih podataka; poticanje učenika na kreativno i logičko razmišljanje; intenziviranje projektne nastave; naglašavanje interdisciplinarnosti; usporedba sadašnjeg kurikula sa srednjoeuropskim itd., a naročito je važno poboljšavanje statusa i motiviranosti učitelja, nastavnika i profesora. Prvi uspješni rezultati takvog pristupa mogli bi se očekivati već u kratkom roku.

Poštovana gospođo ministrice, slobodan sam predložiti da razmotrite stručne kritike i vizije, što dolaze zajednički i od brojnih iskusnih učitelja, nastavnika i profesora sa škola, i od sveučilišnih profesora, akademika i znanstvenika, okupljenih u Znanstvenom vijeću za obrazovanje i školstvo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.

S izrazima poštovanja, Zagreb, 1.listopad 2017.

6 komentara

Uskoči u raspravu
  1. Anonimno
    #1 Anonimno 5 listopada, 2017, 09:21

    Ha ha javio se bolesnikFrano.

    Odgovorite na ovaj komentar
  2. FRANO
    #2 FRANO 4 listopada, 2017, 22:59

    POŠTOVANI STEPINČEVSKI AKADEMIČE PAAR !!!
    ČIM STE U SVOM PROTESTNOM PISMU SPOMENULI JEDNOUMJLE, OD KOGA STRAHUJETE ,IMALO RAZUMAN ČOVJEK,NE TREBA BITI PREVIŠE PAMETAN, DOVOLJNO DA SE RODIO U IMOTSKKOJ NAHIJI ILI HERCEG POSKOČIJI ILI LIČKO-DALMATINSKOJ KOZOLOGIJI,ZAKLJUČIT ĆE DA STE ,KATOLIČKA PASMINA ,ONA OPAKA ,ZATUCANA, KOJA SE JOŠ NIJE ODLIJEPILA OD TRADICIJE,KOJA ROBUJE ,KRIŽU, RASPELU ,NOŽU , KRUNICI I DRUGIM SVOJASTVIMA I OBILJEŽJIMA KOJA ZNAČE APSOLUTNU POSLUŠNOST ,ODANOST I PATNJU KAO NADU U BOLJI ŽIVOT ,ALI NA ONOM DRUGOM SVIJETU BOŽJEG MILOSRĐA ,SVILE I KADIFE.

    POŠTOVANI ,STEPINČEVSKO-KATOLIČKI AKADEMIČE,PAAR ,ŠTA VAM TO ZNAČI,POSEBNO ISTICANJE STRAHA OD JEDNOUMLJA,KADA STE VI KATOLIK I VAŠA PISANIJA ,SA SVIM SVOJIM KRITIČKIM PRIMJEDBAMA ,U PRVOM REDEU, UPOZORAVA DANAŠNJU DRUŠTVENU ZAJDNICU,DRŽAVNU, DA SUTRAŠNJI ČOVJEK MORA BITI,NACIONALNO OSVJEŠĆEN , KATOLIK, KLERIKALNO-TARDICIONALNOG DUHA I UMA , KOJI U SEBI PROMIČE JEDNOUMLJE ,ONO KLERIKANO, KRVOLOČNO,KRŠAĆNSKO,NACISTIČKO,ODNOSNO ,NACIONALNO,ODNOSNO KOLJAČKO,KATOLIČKO, A NAJMANJE TRAŽI SUVRERMENOG ČOVJEKA KOME JE OVA NAŠA PRIRODA, KOJA NAS OKRUŽUJE I U KOJOJ OSTVARUJEMO PERSPEKTIVU SVOJE BUDUĆNOSTI , JEDINA DOMOVINA U KOJOJ LUDSKO BIĆE MORA I TREBA ,AKO HOĆE ŽIVJETI ,KORISTEĆI SE SVIM PRIRODNIM POJAVAMA I PREDMATIMA ,PO ONOJ MARXISTIČKOJ KONSTATCIJI ,=DA MU JE EKONOMSKI FAKTOR DUŠA KOJOM DIŠE I OD TOGA POLAZI= ,JEDINA I STVARNA DOMVINA U KJOJ TREBA I MORA STVARATI SVOJU PERSPEKTIVU ŽIVLJENJA ,JER DRUGE ALTERNATIVE NEMA. PREMA TOME POŠTOVANI ,STEPINČEVSKI AKADEMIČE PAAR,POIMANJE NOVOG ČOVJEKA 21-VOG STOLJAĆA,KOJI MORA BITI,U PRVOM REDU ,ČOVJEK KOJI LJUDSKO BIĆE SMATRA NAJVIŠIM BIĆEM U OVOJ NAŠOJ PRIRODI IZNAD KOJEG NEMA DRUGOG I VIŠEG BIĆA,ŠTO KOD VAS ,STEPINČEVSKOG DUHOVNOG I UMNOG KROJA NIJE TAKO. ONDA SE VAŠA PISANIJA MOŽE SVRSTATI U PISANIJU KATOLIČKE,NACISTIČKO-INDOKTRINIRANE PAPAZJANIJE KOJOM SE MOŽE OBRISATI SVE PA I ZICU-GU.
    PA POŠTOVANI GOPSODINE PAAR,DAJTE SE MALO ODMAKNITE OD TOG KATOLIČKOG BUNIŠTA ILI SMETIŠTA ILI TOG NEČOVJEČNOG SVIJETA KOJI JE NEKI ASPSTAKNI ,POSEBNO PRAVEDAN,ALI POSEBNO KRVOLOČAN ,JER HOĆE BITI NADNARAVAN ZA ONE KOJI VJERUJU U KATOLIČKU DOGMU, DA JE ČOVJEK STVOREN SAMO DA TRPI KAKO BI SE PRIPREMIO ZA ONAJ TAMO DRUGI SVIJET ,3METRA POD ZEMJOM, O KJEM NE GOVORE ONI KOJI TUMAČE VJERU U NADNARAVNI SVIJET ,SVILE I KADIFE,A OVAJ REALNI SVIJET I DALJE OSTAJE KAO SVIJET APSOLUTNE POSLUŠNOSTI ,PATNJE I TRPLJENJA DA BI ZASLUŽIO TAJ VAŠ N ADNARVNI SVIJET ,SVILE I KADIFE.
    POŠTOVANI GOSPODINE ,STEPINČEVSKI AKADEMIČE,PAAR ,N AŠE OBRAZOVANJE MORA POČIVATI NA VJERI , DA JE ČOVJEK NAJVIŠE BIĆE PRIRODE KOJI ZNA MISLITI ,OSJEĆATI , STVARATI I MIJENJATI SVIJET PRIRODE , PA OD TOGA TREBA POĆI .DAKLE,TREBA U OBRAZOVANJE UKLJUČITI SVE ONE STVARI,PREDMETE I POJAVE KOJE NAS OKRUŽUJU U OVOM NAŠEM SVIJETU PRIRODE, A LJUDSKI UM IH JE DOKUČIO KAO PERSPEKTIVU NAŠE UMNE I DUHOVNE ,DIJALEKTIČKO-MATERIJANE SPOZNAJE.

    Odgovorite na ovaj komentar
  3. Black Jack
    #3 Black Jack 4 listopada, 2017, 18:18

    Ne mogu Šugosloveni zaobilaziti Memorandum SANU, tj. projekt da je sve srbija gdje se netko iz srbije popiša!
    I tako nastavljaju pišati ali i srati!
    Mi farbamo naše u tunele a oni nama po stadionu svastike.
    Kod nas na moru žderu škampe a mi preko Konzuma njihovu hranu zapakiranu u razne plastike.

    Teško če biti se izvući iz te kaljuže.
    Naši antifašisti iz privatizacije uzeli bankovne garancije i unovčili u Austrijskim bankama u kojima su početkom 90-tih budući ruski oligarsi prali svoje novce!
    Zašto su kod nas krediti najskuplji na svijetu?

    Jer su austrijske banke prije bili male šparkasice!
    Tek ulaganjem/pranjem novaca od ruskih oligarha u bivše sociljalističke države su te šparkasice postali Banke a cijenu plačamo mi sa neviđenim kamatama.
    U njemačkoj digneš kredit ispod 1% a ovdje građani debelo otplačuju antifašističku privatizaciju!

    Odgovorite na ovaj komentar
  4. ALICIANA CASTELO
    #4 ALICIANA CASTELO 4 listopada, 2017, 09:15

    Pozdrav,
    Tražite li legitimne i pouzdane financije / zajmodavca? Trebate li zajam? Potrebna vam je hitna financijska pomoć? Trebate hitan zajam za brisanje dugova ili vam je potreban kapitalni zajam za poboljšanje poslovanja? Nudimo sve vrste zajmova po kamatnoj stopi od 2% ljudima, tvrtkama i društvima u jasnim i razumljivim uvjetima i odredbama. Mi isporučujemo zajmove bilo kojeg iznosa na bilo koje odredište tako da nas danas kontaktirajte da biste dobili instant zajam danas.

    Pošaljite nam e-poštu na: ([email protected])

    Odgovorite na ovaj komentar

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code