MOSTA JOŠ DUGO NEĆE BITI

MOSTA JOŠ DUGO NEĆE BITI

21. srpnja, 2015.

620_400_1369137408peljeski_most
Javno u emisiji Latinica tvrdio sam još 2008.

Napisao: Saša Radović

Ovih dana mediji bruje o Potemkinovom mostu, pardon – Pelješkom mostu! Gradit ćemo ga još ove godine, možda već krajem ljeta. Premijer i ministri ozbiljno obećavaju gradnju. Doduše, sredstva nisu osigurana, nema ni jedne, jedine kune za taj famozni most – ali lako ćemo. Par milijarda kuna kredita, i riješen problem! A, onda ćemo lijepo zamoliti Europu da nam vrati (pokloni!) te milijarde, ili barem 85 posto investicije. Gospoda iz Bruxellesa će se začuditi – oni pojma nemaju o gradnji mosta. Čuli su za dobro crno vino, dingač s Pelješca – ali za most na Pelješcu, nikada! Ne postoji nikakva odluka o mogućem sufinanciranju Pelješkog mosta europskim sredstvima!
Iz Komisije za regionalnu politiku slijedi obavijest:
Nikakve odluke o mogućem sufinanciranju EU-a toga projekta nema u okviru kohezijske politike. Hrvatske vlasti tek moraju podnijeti projektnu prijavu do kraja 2015. ili početkom 2016. Projekt će onda ocijenjivati stručnjaci Komisije, a odluka – je upitna?! Do tada, bilo kakve političke izjave o pozitivnoj odluci EU-a o mogućem sufinanciranju Pelješkog mosta nemaju nikakvog smisla.
Glasnovornik Komisije za regionalnu politiku Jakub Adamowicz dodao je da Komisija nije vidjela izvješće o toj studiji.
Je li tu netko lud, ili je sve to bajka? I jedno i drugo! Ludi su svi oni koji vjeruju u obećanja vlade RH i ministara. Prevarili su Hrvatsku obećanjima iz „Plana 21“, varaju nas svaki dan i opet im vjeruju. I drugo – bajka postoji iz dva razloga: Prvi je, izborna bajka – silna želja da ostanu i nakon izbora na svojim zlatnim stolicama. Drugi razlog je „ugrabi što još možeš u mandatu“ – zadnji je čas, treba napuniti stranački crni fond i osobne račune – dakako!

2008. godina

Pojašnjenje ove bajkovite priče može se dobrim dijelom iščitati iz inserta TV emisije Latinice krajem davne 2008. godine:
Voditelj Denis Latin:
Gospodine Radović, premijer se boji (to je Sanaderovo doba, op. autora.) da nešto ne bi puklo pa zato straši ljude, kažete vi, ali je jasno da se ne želi odreći ničega, to mi posljednjih dana vidimo. Nastavlja se na nasadima iz 1991. godine. Najbolji primjer je Pelješki most. Možete li nam to pojasniti?
Saša Radović:
Da! S obzirom na to da sam kao diplomirani inženjer stručan po tom pitanju, poznam materiju. Radio sam kao građevinski inspektor i kao predstojnik Ureda za urbanizam, graditeljstvo i stambeno komunalne poslove, pa mi je i upravni postupak u gradnji poznat. Pelješki most je po tri elementa, da tako kažem, nepodoban. Sa zakonske strane ima nekoliko zapreka, a najteži problem je to što se stranka u postupku država Bosna i Hercegovina protivi gradnji. Najavljena je i tužba međunarodnom sudu ako se gradnja nastavi. Prema tome, građevna dozvola, ako ništa drugo, vrlo je sumnjiva. Ja osobno mislim da je i nema! To je taj prvi element ili aspekt. Drugi aspekt je materijalne prirode, govorilo se da će most stajati oko dvije milijarde kuna, međutim realna cijena takve monumentalne građevine bit će najmanje pet, šest, a možda i više milijarda. Razlog je vrlo duboko temeljenje, velika dužina, te vrlo velika visina mosta od najmanje 25 metara. Prometni stručnjaci, interesirao sam se, govore da taj most nema opravdanja, građevinski isto tako, urbanizam – nema razloga previše… Zapitao sam se, zašto taj most, zašto tako tvrdoglavo…
Voditelj:
Pogotovo što uskoro neće biti granica, pa neće biti problema s prelaskom, zar ne?
S. R.:
Pa, da! Međutim, zašto se tako tvrdoglavo ne želi odustati od gradnje mosta? Plaće ćemo skinuti, remen ćemo stegnuti, sve, ali most ćemo graditi. A, sada onaj treći aspekt, moralni ili bolje rečeno nemoralni. Pogledajmo negativnu stranu koja prevladava u praktično svim javnim radovima u Hrvatskoj, a to je, tko gradi i po kojoj cijeni? Tu su milijunske vrijednosti u takozvanom papirnatom dijelu gradnje; elaboracije, studije, idejni projekti, glavni projekti, provedbeni, detalji… Sve to radi IGH s kooperantima, Konstruktor, što znači direktno jedan dio Vlade Republike Hrvatske. Gospođa ministrica Matulović Dropulić suvlasnica je IGH, savjetnik je gospodin Miomir Žužul, čovjek visoke inteligencije, povjerenik Mense, vrlo inteligentan, vrlo školovan, jako dobro pozna hrvatski model poslovanja. Uvjeren sam da je izvukao teške milijune u tom poslu. Sada treba graditi most da bi se izvuklo još više, još… Gospodin iz samog vrha političke elite, projektant i koordinator Jure Radić, odnosno IGH, treba mnogo novca. Mora platiti posao, ali i napuniti crne fondove vladajućih za koje hrvatski puk ne zna. Tu su i milijuni koje treba isplatiti na inozemne privatne račune. Nije važno što ćemo se još više zadužiti, što će hrvatski narod još teže živjeti, s još većim minusom…
Voditelj:
IGH vodi sve poslove, zar ne?
 S. R.:
Tako je! Nisam spomenuo „šećer na kraju“; IGH i Konstruktor kupili su u bescjenje stotine tisuća kvadrata zemljišta na Pelješcu čija će cijena izgradnjom mosta višestruko narasti. Dakle, oni planiraju most, oni kupuju zemlju, oni grade most: kriminal, korupcija, sukob interesa, još jedna pljačka hrvatskih resursa.

2015. godina

Prošlo je od tada sedam gladnih godina, naši dugovi rapidno se penju u desetinama milijarda – ali model je isti. Što skuplji projekti i izvedbe – to više ostane „sa strane“. Po riječima ministra Hajdaš – Dončića trošak investicije je 2,852 milijardi kuna, od čega 1,551 milijarda otpada na Pelješki most, dok će se ostatak novca uložiti u pristupne ceste.Treba pribrojiti i znatne troškove studija i projekata u stotinama milijuna kuna.
Ako se sjetimo da su naše autoceste, mostovi i bojenja tunela uvijek stajali nekoliko puta više nego što su realni troškovi – 1,551 milijarda kuna za Pelješki most je jako malo. Dok se odvoje sredstva za „mazanje“ dužnosnika i za crne stranačke fondove – ostat će tek za pješački, viseći most! Sličan onim visećim mostićima po đunglama.
Iz gornjeg slijedi da vjerojatno Pelješki most neće biti izgrađen u 21 stoljeću, a možda i nikada. No, jedno je sigurno: opet će se otvoriti gradilište (možda i bez građevne dozvole!), opet će elita slaviti uz presijecanje vrpce, opet će se potpisivati ugovori … I najvažnije – isplatit će se (kao i prije!) milijunski predujmovi – za radove koji nikada neće biti izvršeni. Papala maca, popapala milijune – i do sada su za jalove početke izgradnje Pelješkog mosta potrošene stotine milijuna kuna.
Netko će reći da su to zloguka naklapanja. Ali, nisu! – kratka povijest projekta „Pelješki most“ (povijest je učiteljica života!) uči nas da će se ponoviti Sanaderova bajka o mostu. Potrebna nam je! – jer proždrljivu hobotnicu, političku elitu, nije lako nahraniti. Ona ždere više nego i jedna vlast u EU. Političke strukture u Hrvatskoj potroše preko pet posto BDP-a dok je prosjek EU, kako tvrdi Eurostat, upola manji, oko 2 posto. Dakle, dva i po puta više trošimo na Kerume, Marine Lovrić Merzel i ministre – nego mnogo bogatije europsko okružje.
Pri tomu ne računamo i onu crnu stranu – crne fondove, zastrašujući hedonizam vladajućih struktura, skupu korupciju i stalne kriminalne mega afere na koje DORH okreće glavu i zatvara oči. Sjetimo se samo, da pored nekažnjene pljačke hranimo 21 nepotrebnog župana i da od 566 gradonačelnika i načelnika – njih barem 466 treba poslati na Zavod za zapošljavanje. Bolje da skupljaju lišće po parkovima ili da igraju domino, tombolu… – manje je štete.
Novac se baca na monstruoznu masu birokracije, u golemi broj nepotrebnih tajnica, savjetnika, zamjenika, pregolemu buljumentu plaćenih vijećnika, vozne parkove, zgrade… Samo smetaju i deru državni budžet. Tu su još bezbrojne agencije, komore, debelo plaćena povjerenstva, odbori… Ako i to uračunamo – hrvatska politika stoji nas najmanje 30 posto BDP-a.
Nismo spomenuli regimente, kordone, pukovnije ili armije – uhljeba. To su oni koji nam kruh (hljeb) naš nasušni – nasilno uzimaju sa stola.

Anno Domini MMXV./ 35.T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code