KORUGA: KRALJEVSKI NASTUP ŠKOTSKOG ORKESTRA, VRLOG DANSKOG DIRIGENTA I PIJANISTA PIEMONTESIJA
21. listopada, 2025.Piše: Igor Koruga
U posljednje vrijeme opravdano se hvale naši orkestri, ponajprije Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije (SO HRT-a) koji svoje vrhunce već godinama doseže s poduzetnim francuskim dirigentom Pascalom Rophéom, jer se njihovi umjetnički pomaci u najmanju ruku primjećuju i čuju. Pojedine orkestralne dionice vode nam strani glazbenici svjetskoga glasa, a pojedine i najistaknutiji hrvatski umjetnici, školovani u domaćim obrazovnim ustanovama koje također neprestano napreduju. Teži se dakle svjetskim standardima, glazbenom Olimpu napućenom iznimnim ansamblima poput Škotskog kraljevskog nacionalnog orkestra (RSNO), osnovanog 1891. godine i od 1977. godine poduprtog pokroviteljstvom pokojnog Veličanstva Kraljice Elizabete. Već ovjenčan mnogobrojnim nagradama taj škotski orkestar ne prestaje s uspjesima, pa tako, u duhu vremena, sve više snima za film, televiziju, čak i videoigre (Star Wars Outlaws i Avatar Frontiers of Pandora), u vjeri da glazba inspirira, educira i zabavlja ljude diljem Škotske i svijeta. U provođenju tih i inih inicijativa, odlučili su nastupiti i u Zagrebu, na drugom koncertu ciklusa Lisinski subotom – Svijet na dlanu 25/26, u subotu 18. listopada od 19:30 sati, u Velikoj koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski.
U potrazi za završetkom simfonije
Na čelu škotskog ansambla bio je danski dirigent Thomas Søndergård (1969), njihov današnji glazbeni ravnatelj i glazbeni ravnatelj Orkestra iz Minnesote s kojim u ovoj sezoni provodi programe i projekte s uglednim američkim solistima kao što su to mezzosopranistica Joyce DiDonato, violončelist Yo-Yo Ma i pijanist Kirill Gerstein, a kao poseban gost bio je predstavljen jedan od rijetkih interpreta njemačkog klasičnog i romantičnog klavirskog repertoara, švicarsko-talijanski pijanist Francesco Piemontesi (1983). Skupa su se odlučno nosili s Prvim koncertom za glasovir i orkestar u d-molu, op. 15, čija je teška geneza bila samo jedna faza u životu samokritičnog Johannesa Brahmsa (1833-1897). Naime, Brahms je u potrazi za završetkom svoje Prve simfonije u c-molu, op. 68, najprije skladao Sonatu za dva klavira u d-molu, da bi ju, nezadovoljan ishodom, revidirao, orkestrirao i napokon preuredio u trostavačni klavirski koncert. Takva preinaka otpočetka je imala dvojbenu kakvoću, ili barem dojam, jer je u njoj (pre)velika i (pre)složena struktura s gustom i neprozirnom orkestracijom gotovo usisala osrednje živahnu i virtuoznu klavirsku dionicu. No, i ondje se Piemontesi pokazao i dokazao kao vrli majstor interpretacije i konstrukcije, s neodoljivim šarmom, prisutnim i u pljeskom nagrađenom solističkom dodatku: Etidi u b-molu, op. 4, br. 3, poljskog skladatelja Karola Szymanowskog (1882-1937).
Zanimljiva skladateljska inovacija
Svoj samostalan nastup imao je i bezgrešni orkestar, i to u drugome dijelu koncerta u kojem se svirala Treća simfonija u a-molu, op. 56, Škotska, Felixa Mendelssohna Bartholdyja (1809-1847), natprosječno obrazovanog i darovitog njemačkog skladatelja. RSNO je savršeno opisao inovativne Mendelssohnove postupke pri skladanju simfonije s nevjerojatnom (unutarnjom) homogenošću sva četiri stavka. Stavci su bili ujedinjeni i nizom tematskih sličnosti, primjerice, uzlaznom čistom kvartom koja se redovito isticala, a u zanimljivoj inovaciji skladatelj se riješio i međustavačnih prekida kako bi organski glazbeni slijed bio neprekinut i nedirnut, između ostalog, i prečestim kašljanjem nezdrave publike koja očito nije mogla ostati na kućnom liječenju. U konačnici, sve vrijednosti Škotskog kraljevskog nacionalnog orkestra, poput nečujnih skupnih pianissima, munjevitih reakcija suglasnih sviračkih grupa, preciznih ritamskih mjera i otklona te sveukupne obazrivosti prema dirigentu i solistu, nije bilo moguće u datom trenu ¨pohvatati¨, zbrojiti, a kasnije i podrobno iznijeti u ovako ograničenom, pisanom formatu, neovisno o tome što se unaprijed očekivalo mnogo. Stoga sam se (i) u orkestralnom dodatku predao zvucima umjereno dinamične filmske kompozicije Farewell To Stromness, engleskog skladatelja Petera Maxwella Daviesa (1934-2016), obrađene za simfonijski orkestar.
Rekordna posjećenost Cristoforiuma
Lakšeg materijala za praćenje, u obliku Brahmsovih 16 valcera, op. 39, i 5 valcera, op. 51, poljskog pijanista Ignaza Friedmana (1882-1948), bilo je i dvadesetak sati kasnije, u nedjelju 19. listopada od 19 sati, u Institutu Liszt Zagreb, u Cesarčevoj 10. Ondje je, naime, u okviru 10. jubilarne sezone ciklusa Cristoforium, na još jednom vrijednom povijesnom klaviru Carla Bechsteina iz 1869. godine, nastupio rusko-litavski umjetnički i bračni pijanistički par – Anne Geniushene (1991) i Lukasa Geniušasa (1990). Oboje nagrađivani na najprestižnijim natjecanjima (Van Cliburn, Čajkovski, Chopin), pokazali su raskoš talenta kao solisti; Geniušas u Schubertovim Impromtuima, op. osth. 142, D. 935, br. 1, i op. 90, D. 899, br. 2, a Geniushene raskošnoj predodžbi Liebesleid & Liebesfreud (Ljubavna bolest i ljubavna radost), Fritza Kreislera (1875-1962) i Sergeja Rahmanjinova (1873-1943), ali i u paru, četveroručno, u spomenutim valcerima i Schubertovoj Fantaziji u f-molu, D. 940. Posjećenost je bila rekordna, vrlo vjerojatno odgovarajuća priredbi od koje su neki ipak očekivali nijansu više. T

1 Comment so far
Uskoči u raspravuThis insightful review masterfully captures the artistry of the RSNO’s Zagreb performance, blending Brahms’ evolution with Mendelssohn’s innovations, and celebrates the Geniušas’ duo brilliance on historic keys.
Such cultural events underscore classical music’s timeless dialogue, bridging epochs through precise interpretations. For a creative twist on musical inspiration, tools like the String Art Generator can visualize symphonic motifs in intricate patterns, enhancing appreciation for orchestral depth.