KORUGA: BAJKOVITE PRIČE VIOLINISTICE TAO-YUAN HSIAO I PIJANISTA STIPE PRSKALA

KORUGA: BAJKOVITE PRIČE VIOLINISTICE TAO-YUAN HSIAO I PIJANISTA STIPE PRSKALA

4. veljače, 2025.

 

Piše: Igor Koruga

Sintezom glazbene, likovne i pjesničke umjetnosti koje su bile prožete istim nadahnućem, bio je obilježen nedavni nastup mlade tajvanske violinistice Tao-Yuan Hsiao (2007), održan u nedjelju 2. veljače 2025, od 19 sati u Maloj koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, u okviru krepkog ciklusa Rezidenti MUZA. Njezin nadimak iz djetinjstva bio je sažet i u naslovu koncerta – za Elisu – u glazbenom smislu sazdanog od Improvizacije i igre za violinu solo (1979), Borisa Papandopula (1906-1991), Divertimenta za violinu i glasovir, prema baletu Poljubac vile / Le baiser de la fée (1932), Igora Stravinskog (1882-1971), Prve sonate za glasovir i violinu u G-duru, op. 78, Regenlied (1879) i Mađarskih plesova u d-molu (obr. za violinu i glasovir: Joseph Joachim), br. 11, u F-duru (obr. za violinu i glasovir: Joseph Joachim), br. 7 i fis-molu (obr. za violinu i glasovir: Fritz Kreisler), br. 17, Johannesa Brahmsa (1833-1897), u pjesničkom, od pjesama The Prisoner of Chillon / Chillonski zatvorenik, Georgea Gordona Byrona (1788-1824) i Regenlied / Pjesma o kiši, Klausa Grotha (1819-1899), u interpretaciji kazališnog, filmskog, televizijskog i glasovnog glumca Nikše Marinovića (1874), te u likovnom, od svjetlosnih i scenografskih momenata u režiji Matije Šantića (1980).

Na studiju kod Krpana

Dakle, nitko u obitelji roditelja keramičara nije se začudio kad je u rodnom Taichungu petogodišnja Tao-Yuan Hsiao sa sestrama počela svirati glasovir, a kasnije i violinu, sustavno, kod bjeloruskog prof. Vladimira Kločka koji joj je postavio temeljnu violinsku tehniku. Natprosječno muzikalna, znatiželjna i radišna bila je i sa devet godina kada je bila pozvana u njemački Gengenbach, na ljetni seminar prof. Dore Schwartzberg s kojom je nastavila suradnju na bečkom Sveučilištu za glazbu i izvođačke umjetnosti, u posebnom programu za talentirane mlade glazbenike. Nedugo zatim, u svojoj dvanaestoj godini, zbog problema s vizom, morala se s obitelji preseliti u Zagreb i nastaviti školovanje koje ju je dovelo do studija violine na MA u Zagrebu i našeg uglednog violinista i prof. Anđelka Krpana. On joj je najvjerojatnije i sugerirao okušaj s tehnički zahtjevnom, ali i karakterno raznolikom, virtuoznom Papandopulovom skladbom za solo violinu u kojoj je Tao-Yuan Hsiao naglasila (poli)ritmičku snagu i unutarnju funkciju djelomično suprostavljenih minijaturnih detalja.

U nježnim duetima

Bez većih, čujnih pogrešaka protumačila je i Stravinskijevu četverostavačnu obradu orkestralne suite, izvorno napisane za balet, što nikako nije moglo proći izvanserijski bez senzibilnog, tehnički uzornog i pri svemu tome nestvarno opuštenog hrvatskog pijanista Stipe Prskala (2003), također studenta, ali u klasi prof. Rubena Dalibaltayana. Njihovu zajedničku egzistenciju u toj fantastičnoj glazbenoj priči bilo je uzbudljivo promatrati i slušati, jednako kao i njihove vješto usuglašene, vrlo subjektivne percepcije identičnih izražajnih figura, povezane u prodorna i čedna suzvučna klupka koja su jednostavno oduševljavala, povrh bezvremenskog skladateljevog rukopisa. Prskalo je sa svojom pratnjom, glazbeno i kulturološki opravdano, u svakom trenutku isticao slobodn(ij)u solisticu kada je to trebalo, ali ju i prihvatio i obuhvatio u nježnim duetima i plesovima. Netko drugi, možda bi se osamio, pretjerao u samopromociji i pogrešnoj intonaciji mnoštva složenih zvukovnih boja, tek iznimno individualnih. U suštini, slično se trebalo odnjegovati i Brahmsovu sonatu, to jest, naznačiti dojam sljedbe skladatelja koji izvođače vodi za ruku, daje im prekretnice na putu prema razrješenju svojih apsolutnih i programskih umotvorina. I to se s lakoćom učinilo, u korist oduševljenoj i brojnoj publici koja je mogla slušati cijelu skladbu i cijeniti njezinu ljepotu i izražajnost bez čitanja partiture, ili dublje analize. Jednako tako bilo je lako, pa i prozračnije, upiti preostale Mađarske plesove, odnosno njihove obrade koje su, radosno izvedene, bile – i po mišljenju mlade tajvanske umjetnice – savršene za kraj jedne doista bajkovite umjetničke priče. T

1 Comment so far

Uskoči u raspravu
  1. Gđa. Dejana Ivica
    #1 Gđa. Dejana Ivica 23 listopada, 2025, 03:07

    OPIPLJIVE INFORMACIJE O BOŽIĆNOM KREDITU ZA PLANIRANJE…
    Ovo nije normalna objava koju svakodnevno vidite na internetu gdje ljudi daju lažne izjave i lažne informacije o ogromnoj financijskoj pomoći.. Svjestan sam da su mnogi od vas prevareni i da su lažni agenti iskoristili one koji traže kredite. Neću ovo nazvati normalnim iskazom, nazvat ću ovo situacijom u kojoj sam živi svjedok kako možete dobiti svoj kredit kada ispunjavate uvjete tvrtke. Zaista nije važno imate li dobru kreditnu ocjenu ili odobrenje vlade, sve što vam treba je važeća osobna iskaznica i važeći IBAN broj kako biste mogli podnijeti zahtjev za kredit s kamatnom stopom od 3%. Minimalni iznos je 1000 eura, a maksimalni iznos koji se može posuditi je 100.000.000 eura. Dajem vam 100% jamstvo da možete dobiti svoj kredit putem ove pouzdane i poštene tvrtke, posluju 24 sata online i daju kredite svim građanima Europe i izvan Europe. Poslali su mi dokument koji je provjeren i testiran kao valjan prije nego što sam dobio kredit, stoga pozivam sve kojima je potreban kredit da ih posjete ili kontaktiraju putem
    E-pošte: [email protected]
    WhatsApp za Europu: +385915608706
    WhatsApp za SAD: +1 (717) 826-3251
    Nakon što ih kontaktirate, obavijestite ih da vam je gđa. Dejana Ivica iz Zagreba dala informacije. Vidjeti znači vjerovati i zahvalit ćete mi kasnije kada dobijete kredit od njih. Dao sam obećanje da ću nakon što dobijem kredit od njih, objaviti dobru vijest svima online. Ako imate prijatelje ili rodbinu, uključujući kolege, možete im reći za ovu ponudu i da se događa ovog BOŽIĆNOG VRIJEME

    Odgovorite na ovaj komentar

Kliknite ovdje ako želite odustati od odgovora.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code