KONTRABASIST MARIO IVELJA

KONTRABASIST MARIO IVELJA

30. svibnja, 2014.
Print Friendly, PDF & Email

kolumna-metamuzika-LN

Piše: Igor Koruga

Pomisao na vrijeme, u bilo kojem kontekstu, česta je pojava, ponekad ne i posve ugodna. Njegova nas prolaznost potiče na razmišljanje, udaljuje od egocentričnosti, približava okolini i suočava s pukom činjenicom da je sve što osjećamo i proživljavamo konačno i nepovratno. Međutim, sve i nije tako crno uočimo li prihvatljivu teoriju (pro)mijene; ona je sveprisutna, podobna za obrasce bez kojih se (ipak) ne bi znali orijentirati, na nju se uvijek može računati. S njom nam razum i nagon lakše postavljaju u shvatljiv (su)odnos pojmove poput gubitka i dobitka, tuge i veselja, rastanka i susreta, a usto i pobuđuju sve slabiji nagon preživljavanja, kao i moguće aleatoričke strasti.

Atrakcija i groteska

Preživljavajući zahvaljujući promjenama, došli smo do konca mjeseca svibnja, do epiloga većine koncertnih ciklusa, pa i onog jubilarnog, šezdesetog, Zagrebačkih solista. Na šestom koncertu raskošne pretplate, 27. svibnja u HGZ-u, Solisti su, u nadahnutoj izvedbi Brittenovog djela Young Apollo za klavir i gudače, op. 16, prigodno ugostili Jasnu Simonović (viola), Adama Chelfija (violončelo) i Juricu Štelmu (kontrabas) te predstavili jedno od, generacijski gledano, najtraženijih svjetskih imena, pijanisticu Claire Huangci (1990) koja unatoč ogromnoj konkurenciji neprestano potvrđuje status vrsne interpretatorice šarolikog glasovirskog repertoara, posebno opusa Frédérica Chopina. Govoreći o zagrebačkom nastupu, Huangci je zablistala i u Chopinovom Koncertu za klavir i gudače u e-molu, op. 11, br. 1, u zvonkoj pratnji Zagrebačkih solista čiji je zvuk tijekom večeri umjetnički oblikovao gostujući koncertni majstor iz Slovenije, Janez Podlesek (1981). U atraktivnoj izvedbi na velikom koncertnom glasoviru sa skinutim poklopcem, što zna biti vrlo škakljiva igra, američka je pijanistica pokazala neizmjerno tehničko umijeće i bez sumnje stvorila čvrstu neposredno-opažajnu formu, doživljajnu invaziju i tempiranu, pomalo grotesknu sliku Chopinovog Prvog klavirskog koncerta. Obzirom na godine i porijeklo, no ne i školovanje (Arie Vardi), upravo se to i očekivalo od nadarene glazbenice koja će se u bliskoj budućnosti, uz njegovanje postojeće preciznosti, zacijelo slijediti put minucioznih, često skrivenih izvedbenih detalja koji u posebnome metru uvijek iznova upućuju na Chopinovoj duši prirastao tradicionalni poljski melos (folklor). Naime, tim su putem, svojevremeno, išli kafkijanski odmaknuti, precizni i suzdržani pijanisti prošloga stoljeća, među inima i Vardi, odnosno umjetnici koji su još vjerovali u ¨grešno tumačenje¨ i posrednu provokaciju slušateljstva, tada osjetno upućenijeg i sklonijeg dešifriranju muzičkih misli.

Opsežan koncert, čiji je ukupan prihod bio namijenjen Hrvatskome Crvenom križu i žrtvama poplavljenih područja, publici je ponudio još dva osebujna djela: Boccherinijev sedmerostavačni gudački kvintet Musica notturna delle strade di Madrid, op. 30, br. 6, i Papandopulovu studiju u obliku komorne orkestralne suite, nazvanu jednostavno – Divertimento za gudače. Oba su djela zvučala nekako netipično; Boccherinijevo, zbog striktnog, uvjetno rečeno – sirovog španjolskog dojma, prema zapisu autora ¨apsolutno neupotrebljivog izvan Španjolske…¨, a ono studioznije, osmišljeno 1953. godine, zbog možda preformalnog ustroja, ne toliko u vezi s opusom intuitivnog, maštovitog i nepredvidljivog umjetnika poput Papandopula.

Pretplata-plus

Naposljetku bi se, nadam se da si ne uzimam previše prava, htio riječju zahvaliti Zagrebačkim solistima na kvalitetnoj i uspješno okončanoj sezoni 2013/2014. Iznimno bi pohvalio jednog od najmuzikalnijih kontrabasista na svijetu, Marija Ivelju, a najavio bi i šezdeset i prvu koncertnu sezonu 2014/2015, tj. standardnu pretplatu na šest koncerata u HGZ-u, s programskim lajtmotivom C. Ph. E. Bacha. Osim toga, spomenuo bi i najnoviju, vrlo zanimljivu pretplatu-plus nazvanu Zagrebački solisti u Palači Dverce. U tom će trodjelnom koncertnom nizu zasigurno biti programskih iznenađenja, a već se na prvom nastupu očekuje predstavljanje novog nosača zvuka s djelima Borisa Papandopula. Sve podrobnije informacije svakako će biti dostupne na portalima Zagrebačkih solista, Dancing Beara te portala za ulaznice. T

2 komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

<