DEVETI ZAGREB KOM

DEVETI ZAGREB KOM

18. listopada, 2014.

kolumna-metamuzika-LN

Piše: Igor Koruga

Idejno začet kao privatna inicijativa među prijateljima glazbenicima, ovih se dana Međunarodni festival komorne glazbe, Zagreb Kom, uzdigao do svog devetog izdanja, ili točnije, do jednog od vodećih regionalnih kulturnih događanja. Nasumce bi se dalo pomisliti da je ugledni zagrebački festival do takvog statusa došao pukim slučajem, ili da je mlada i poduzetna glazbeno-umjetnička elita iz svijeta otkrila upražnjen prostor u niši kulturnih zbivanja u našoj zemlji. Skeptici, pesimisti i laici bi se vrlo vjerojatno pozvali na zasluge kakvog kreativnog i funkcionalnog marketinga, puno tipičnijeg za (tele)komunikacijske divove, rastuću informatičku industriju i/li još poneko, da kažem, stovarište novca.

Dašak futurizma

Svemu tome unatoč, čak i nasuprot, skloniji sam povjerovati u čvrsto zacrtanu, zdravu ideju umjetničke ravnateljice i violinistice, Susanne Yoko Henkel, i izvršnog direktora, gospodina Dalia Despota, organizacijski nužno i neznatno prilagođenu pokroviteljima, sponzorima i prijeko potrebnim državnim tijelima. Istu onu, nedvosmislenu, poznatu već nekoliko godina unatrag, u kojoj se na uspješnoj formuli ustraje, primjerice u tematski osmišljenim koncertima. Njih je ove godine bilo čak devet, poimence: La Fiesta, Barok, Mozartova Matineja i Soareja, Francuska i Slavenska noć, Suvremeni glazbeni Lounge, Schubertijada i najpohvalniji, tradicionalni (besplatni) Koncert za djecu. Brojna zvukovna ozračja glazbeno su formulirali redom odlični solisti, u pravilu izazvani kao komorni glazbenici. Uz violinista Stefana Milenkovića i pijanistice Laume Skride, rekao bih iz stare garde, u svojim su dionicama briljirali i glasoviti izraelski violinist Guy Braunstein, najmlađi ikad imenovani koncertni majstor Berlinske filharmonije (2000), nedostižna violončelistica Monika Leskovar o kojoj domaća publika već ponešto zna, violistica Lisa Berthaud, nova zvijezda u usponu, odabrana za prošlogodišnji program New Generation Artists BBC-jeva Radija 3, violončelistica Jing Zhao, flautistica Gili Schwarzman, klarinetist Chen Halevi i mnogi drugi sjajni izvođači. Na sveopću štetu jedino se odnosio otkaz violinistice i violistice Yure Lee, dobitnice jedine prve nagrade u sve četiri kategorije ARD-ova natjecanja, u Münchenu 2013, dakako zbog zdravstvenih tegoba. Njene su dionice preuzeli vrsni umjetnici, poput primjerice Milenkovića koji je u povijesnu zgradu HGZ-a unio i dašak futurizma predstavivši javnosti svoj up-to-date digitalni notni pad, kojeg je, postavljenog na tradicionalni metalni stalak, ¨listao¨ bežično povezanim pedalnim hardwareom.

Dječji pristup

Dakle, čuda je bilo u izobilju, posebno onih vezanih uz gazbu. Pojedini programi ponavljali su se, na sveopću radost, dva puta dnevno, u jutarnjim i večernjim satima nedjelje i utorka, 12. i 14. listopada, za djecu i nekolicinu nas koji smo se zamaskirali u njihove roditelje, te za odrasle. Univerzalno prijemčljiva glazba odnosila se, između ostalog, na Mozartov Gudački trio u B-duru, KV 266, i Klavirski kvartet br. 2 u ¨Mozartovom¨ Es-duru, KV 493, te na britko i duhovito osmišljenu interpretaciju Saint-Saënsovog Karnevala životinja. Tu se, u ulozi pripovjedača, odlično snašao glumac Krešimir Mikić, zadržavši i u Francuskoj noći zahtjevan i duhovit dječji pristup, kojeg su prepoznali i priklonili mu se svi glazbenici, ponajprije vedri i raspoloženi Braunstein i Halevi. Uvjetno rečeno ozbiljnije, publici su se posvetili Stefan Milenković i Monika Leskovar u tumačenju nedovršenog Mozartovog Trija iz njegovog ranog opusa. Zagrebačka violončelistica nametnula se na neki način iznimnim razumijevanjem suptilno umreženih Mozartovih dionica u kojima je za sebe pronašla dojmljiv prostor, u rijetko osamljenim basovskim linijama i kanonskim pasažima, dok je Milenković, uz Laumu Skride, svu raskoš talenta nesebično pokazao u Ravelovoj Sonati za violinu i klavir. Skride je također ustrajala u preciznim i, povijesno gledano, odgovarajućim izvedbama, kao solistica, u tematski raskošnom Klavirskom kvartetu, KV 493, ili u klavirska partnerica, u živahnoj Saint-Saënsovoj zoološkoj fantaziji, izvorno napisanoj za dva klavira i orkestar te za uživanje u užem krugu bliskih prijatelja.

Odabrano za povijest

Petak je obilježila Slavenska noć, s djelima Janáčeka i Dvořáka, a zanosnom je Schubertijadom, u subotu, okončan 9. Zagreb Kom 2014. Konac festivala začinila su tri komorna bisera čudesnog austrijskog skladatelja – s najvećom gustoćom cjelokupnog opusa, ako se tako mogu izraziti, obzirom na 998 djela u svega 31 godini – u izvedbi umjetnika poput gitarista Petrita Çekua, violončelista Torleifa Thedéena i kontrabasista Matta McDonalda, koji su također osjetili čaroliju zagrebačkih nastupa, odnosno odabranih trenutaka rezerviranih za domaću i svjetsku glazbenu povijest. T

7 komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code