Opremu za misiju u Južnom Sudanu policajci sami nabavljali
Napisao: Bakhtyar Aljaf, direktor IFIMES-a iz Ljubljane
(siječansko izvješće o sigurnosnoj situaciji u BiH donosimo u nešto skraćenom izdanju)
Krajem prošle godine medijski prostor u Bosni i Hercegovini bio je okupiran
informacijama o „bijegu“ i „dezerterstvu“ policajca Edvina Kutlovca iz UN misije iz
Južnog Sudana. Sve ukazuje da je ovaj događaj dočekan apsolutno nespremno, pa je
trebalo učiniti nešto kako bi se sakrila nesposobnost Ministarstva sigurnosti BiH i
osobe na njegovom čelu, kojoj bi negativan imidž mogao naštetiti pred predstojeće
opće izbore. Medijski napad na glavnog aktera događaja bio je idealan način za to.
Nosiocima medijskog linča se „posrećilo“ jer se u sve uključio i Enes Gačanin,
zamjenik direktora Granične policije (GP), agencije u kojoj je Kutlovac bio zaposlen.
Prema saznanjima, Gačanin je pokušao da situaciju sagleda sa ljudskog i
profesionalnog aspekta, ali je i sam očigledno upao u davno pripremljenu zamku koja
bi ga trebala onemogućiti da u aktualnom procesu (re)izbora za rukovodioca neke od
policijskih agencija na nivou Bosne i Hercegovine ne bude izabran. Zašto? Sigurnosni
eksperti smatraju, da Gačanin spada u danas rijetku kategoriju policijskih
rukovodilaca u BiH, koji „ne zavijaju sa vukovima“, te je i ranije u više navrata
upozoravao ministra Radončića o ozbiljnim nezakonitostima u radu rukovodstava
policijskih agencija. Očito je, da se ministar Radončić nije želio ili se nije znao boriti s
tim, a Gačanin se usudio da mu poremeti idiličnu sliku o stanju u sigurnosnom
sektoru, plasiranu od saradnika među kojima ima i onih koji se terete za
krijumčarenje oružja, uzimanje mita pri zapošljavanju i dr. Nastala je idealna
situacija (kombinacija) za eliminaciju Gačanina, jer je Kutlovac „dezertirao“, a
Gačanin ga pokušao „zaštititi“ i „prikriti“ taj čin, pa je u interpretaciji Ministarstva
sigurnosti BiH prepoznata „organizirana kriminalna grupa“ sa kojom se Radončić,
kao „dokazani“ borac protiv korupcije i organiziranog kriminala, u zanosu
najavljenog „antikorupcijskog cunamija“, trebao obračunati. Prema saznanjima,
Radončić je od Vinka Dumančića, aktualnog direktora Granične policije,
zahtijevao da odmah suspendira Kutlovca i Gačanina, pri čemu je zaboravio da nije
na čelu svoje nekadašnje novine „Dnevnog avaza“, već Ministarstva sigurnosti BiH
gdje vrijede neka druga pravila, posebno kada je Gačanin u pitanju, kao imenovana
osoba. Ono što je Radončić pri tome previdio jeste činjenica, da se stavovi
Ministarstva sigurnosti BiH moraju zasnivati na istini, a ne na konstrukciji i zamjeni
teza. Primjetno je, da je Radončić zaslijepljen i opsjednut popularnošću prvog
potpredsjednika Vlade Srbije Aleksandra Vučića, pri čemu se pokušava sa njim
identificirati i imitirati ga, a da pri tome zanemaruje, pored ostalog, više nego
očiglednu razliku u njihovom imovinskom stanju. Uz to zaboravlja, da javnosti u
Srbiji nikada nije prezentirana Vučićeva slika ili kontakt sa Darkom Šarićem ili sa
nekim njemu sličnim, dok mnogi posjeduju slike i druge dokumente o druženju
Radončića sa Naserom Kelmendijem i biznismenima sličnog profila.
Interesantno je, da su se mediji, zahvaljujući „ugledu“ generatora takvih informacija
(Ministarstva sigurnosti BiH na čelu sa Fahrudinom Radončićem) utrkivali da
prenesu vijesti o događaju, a da se malo koji od njih, čast izuzecima (portal
www.tacno.net, nešto kasnije „Oslobođenje“ i neki drugi) zainteresirao da dođe do
podataka o tome šta se stvarno dogodilo. Zato se u sjenci našlo obilje drugih,
neusporedivo značajnijih informacija o pitanjima od značaja za budućnost i razvoj
Bosne i Hercegovine. Neki mediji su se utrkivali da prenesu saopštenja Ministarstva
sigurnosti BiH, te da ih „obogate“ sočnim detaljima.
MINISTAR RADONČIĆ ŽELJAN SLAVE
Radončića može se nedvojbeno zaključiti da je u ovom slučaju politika objektivnog
informiranja javnosti zamijenjena politikom spektakla i senzacije usmjerene na
samopromociju. Pri tome je Fahrudin Radončić u zanosu ponovno napravio grubu
grešku, slučajno ili namjerno, i zaboravio da se ne nalazi na čelu „Dnevnog avaza“,
već na čelu Ministarstva sigurnosti BiH pod čijim okriljem se pripadnici bh.
policijskih snaga upućuju u mirovne misije i koji je odgovoran za uspjeh te misije.
Tako je filozofija žute štampe, svojstvena ministru Radončiću, ugrađena u sigurnosni
sektor čime su informacije upitnog kvaliteta „oprane“ i postale su nešto čemu se
vjeruje, jer iza njih stoji Ministarstvo sigurnosti BiH kao institucija. Ovaj proces bi se
mogao nazvati „institucionalizacija insinuacija“.
Postupak Edvina Kutlovca nije ništa neuobičajeno u kriznim situacijama, ali je
neobičan način na koji se pristupilo njegovom stavljanju pod kontrolu. Oštrina i
agresivnost reakcije Ministarstva sigurnosti BiH, „okupacija“ medijskog prostora,
nepodijeljena osuda tog „kukavičkog čina“, a posebno zabrana izlaska u javnost
Edvinu Kutlovcu, glavnom akteru događaja, bez dileme ukazuje na to da Ministarstvo
sigurnosti BiH monopolom na informacije koje se plasiraju u javnost, u cijeloj stvari
nešto krije. Šta? To će biti mnogo jasnije onda kada se Kutlovcu bude dozvolilo da se
obrati javnosti i objasni šta ga je natjeralo na potez koji je učinio. Do tada, na
površinu lagano isplivavaju nesporne činjenice koje bi mogle poslužiti za objektivno
sagledavanje situacije i valoriziranje uloge svih uključenih u ovaj događaj:
Ujedinjenih naroda, Ministarstva sigurnosti BiH, ministra Fahrudina Radončića,
Vinka Dumančića, Enesa Gačanina, Edvina Kutlovca i drugih. Već površna analiza
cijele situacije nedvojbeno ukazuje da je u Ministarstvu sigurnosti BiH, na čelu sa
ministrom Radončićem, umjesto profesionalizma na cijeni amaterizam koji je
ponekad na ivici političkog i sigurnosnog diletantizma, što će biti argumentirano u
nastavku istraživanja.
ZAKAZALO MINISTARSTVO SIGURNOSTI BiH
U saopštenju za javnost Ministarstva sigurnosti BiH od 30.12.2013. godine, pod
naslovom: „Radončić dogovorio eventualnu pomoć Turske i podršku bh. kontingentu
navodi se, da je Vlada Republike Turske prihvatila molbu ministra sigurnosti
Fahrudina Radončića za pružanje eventualno potrebne podrške bh. kontingentu u
Mirovnoj misiji UN u Južnom Sudanu, što podrazumijeva stavljanje na raspolaganje
aviona, te drugu logističku podršku u slučaju pogoršanja sigurnosti i eventualnog
donošenja odluke UN o evakuaciji osoblja. Ovaj gest je nesumnjivo značajan za
pripadnike bh. kontingenta koji se nalaze u Južnom Sudanu i bio bi vrijedan pažnje
da nije doslovno iznuđen krizom koja se događala deset dana ranije. Ovim aktom
ministar Radončić faktički priznaje da Ministarstvo sigurnosti BiH nije imalo rješenje
za evakuaciju bh. policajaca u vrijeme kada se Kutlovac odlučio da napusti Misiju.
Rješenje nije imao ni UN, jer u protivnom pomoć Republike Turske ne bi bila
potrebna. Da je evakuaciju trebalo izvršiti 21. ili 22.12.2013. godine bh. policajci bi
doslovno bili ostavljeni na cjedilu, prepušteni na milost sukobljenim plemenima koja
krivca za situaciju vjerojatno vide i u pripadnicima UN. Šta bi se sa njima tada
dogodilo teško je predvidjeti, ali poznavaoci prilika kojima je poznata brutalnost
nekih od sukobljenih plemena nisu optimistični, da bi se drama završila bez tragičnih
posljedica. Ovako je samo zahvaljujući spletu sretnih okolnosti izbjegnuta tragedija u
kojoj su žrtve mogli biti nenaoružani UN mirovnjaci zaduženi za obuku lokalnih
policijskih snaga, koji su se nalazili u ugroženim zonama.
U modernim sigurnosnim sistemima praksa je, da se procjena opasnosti vrši prije
upućivanja u Misiju, te da se nakon stvaranja svih sigurnosnih pretpostavki
sudjelovanje u misiji prihvata i pristupa se slanju ljudstva. Misija u Južnom Sudanu u
kojoj sudjeluju bh. policajci traje već godinama i tek nakon „dezertiranja“ jednog
mirovnjaka, Ministarstvo sigurnosti BiH je pronašlo rješenje za evakuaciju koje je
moralo imati prije nego što je ijedan policajac iz BiH upućen u Južni Sudan.
Nevjerojatno je i nedopustivo, da je Ministarstvo sigurnosti BiH, umjesto
blagovremenog preduzimanja preventivnih sigurnosnih mjera, dozvolilo da sigurnost
pripadnika bh. kontingenta bude prepuštena spletu sretnih okolnosti. Da je dogovor
sa Vladom Republike Turske postignut prije nekoliko godina, to bi bilo hvale
vrijedno. Ovako, to je još jedan propagandni trik kojim aktualni ministar sigurnosti
BiH želi podići sebi cijenu u očima bh. javnosti i međunarodne zajednice, te pokušava
upisati pozitivan poen na početku predizborne trke koja je očigledno već počela, u
kojoj on ima velike ambicije ali i poteškoće.
Kao ilustracija odnosa Ministarstva sigurnosti BiH prema mirovnim misijama može
poslužiti i činjenica da pripadnici bh. policijskog kontingenta u misije odlaze u
uniformama koje nisu jedinstvene, iako je njihovo uniformiranje obaveza
Ministarstva. Pri tome, uz estetski, postoji i funkcionalni problem jer su uniforme
koje se koriste u BiH gotovo neupotrebljive u zonama misija, pa su, prema tvrdnjama
učesnika u misijama, oni bili prinuđeni da samoinicijativno u slobodnoj prodaji
(Army shop) kupuju uniforme i obuću za određeno podneblje. Tako je iluzorno
govoriti o uniformnosti u odijevanju BH policijskog kontingenta, i prepoznatljivom
vizualnom i estetskom imidžu policajaca iz Bosne i Hercegovine.
Jedina pozitivna strana događaja vezanog za policajca Edvina Kutlovca je možda u
tome što bi trebao skrenuti pažnju na pitanja koja su nadležni u Ministarstvu
sigurnosti BiH već odavno trebali riješiti. Dokaz za to je i odnos prema Edvinu
Kutlovcu nakon samovoljnog napuštanja UN misije. Postupak prema njemu kao
čovjeku i policajcu, u stvari, simbolizira i odnos prema svim ostalim pripadnicima bh.
policijskih kontingenata bez obzira gdje se oni nalazili.
BH. DRŽAVLJANI – BOJOVNICI AL-QAEDA-e U SIRIJI
Prije nekoliko godina u medijima su se povremeno, gotovo stidljivo, pojavljivale
informacije o odlasku poneke osobe iz Bosne i Hercegovine na ratišta u Afganistan,
prikaspijske zemlje i na još neka krizna žarišta. Djelovale su gotovo nevjerojatno, uz
redovno pitanje: „Pa kojoj budali je potreban odlazak u rat, zar nije bilo dosta
ratovanja u ne tako davnoj prošlosti?“ Naivni građani takve informacije su
doživljavali čak i kao pokušaj podmetanja stranih tajnih službi Bosni i Hercegovini
kako bi je diskreditirali na njenom putu ka EU. Takve informacije su praćene kroz
institucije sigurnosnog sistema, ali se nije stjecao dojam pretjerane zabrinutosti.
Pojavile su se i informacije o prvim žrtvama na stranim ratištima, a u vremeplovu ka
vremenu sadašnjem odlazak i stradanje građana BiH na stranim ratištima bio je sve
češći, da bi u posljednjih par mjeseci informacije o tome postale gotovo svakodnevne.
Sigurnosni sektor, na čelu sa Ministarstvom sigurnosti BiH, sudeći prema reakcijama
na ovu pojavu ponovo je bio zatečen i nespreman. Od nastanka pojave do danas
proteklo je mnogo vremena i propuštene su mnoge prilike a da nisu preduzete mjere
koje bi dovele, ako ne do njenog potpunog prekidanja, onda bar do suzbijanja. Dok je
sigurnosni sektor bio zabavljen vlastitim problemima i u ovoj oblasti imao skromnu
učinkovitost – ONI (svi koji vrbuju bh. građane za odlazak na ratišta) su radili,
nažalost – vrlo uspješno.
Sa suzbijanjem ove pojave se veoma zakasnilo, međutim iluzija je da će je bilo ko
drugi, osim nadležnih institucija Bosne i Hercegovine, moći riješiti te je bitno shvatiti
sigurnosno okruženje u kojem se ona odvija i hitno ali smisleno djelovati.
Tema terorizma i njegovih generatora u Bosni i Hercegovini je prisutna u
sigurnosnom sektoru, poduzimaju se određene aktivnosti, ali se objektivan promatrač
ne može oteti utisku da u toj oblasti bh. institucijama, a posebno Ministarstvu
sigurnosti BiH, nedostaje znanja, ideja i inventivnosti na rješavanju tog pitanja, pa
samim tim izostaju i rezultati. Prateći djelovanje subjekata sigurnosnog sistema može
se zaključiti da je način rada, bez obzira na primjenu najmodernije tehnike, u
konceptualnom smislu staromodan i neprilagođen izazovu kojem se suprotstavlja.
Potvrda tome nalazi se u činjenici da teroristička prijetnja ne samo da nije otklonjena
već se rapidno uvećava kroz učestale odlaske i stradanja državljana BiH na kriznim
područjima, u konkretnom slučaju u Siriji.
Djelovanje sigurnosnog sistema se dominantno bazira na primjeni represivnih
policijskih metoda, aktivnostima sudova i tužilaštava, te obavještajnog rada. Takve
metode upornom i dosljednom primjenom mogu dati rezultat u borbi protiv
organiziranog kriminala ali mogu postići samo djelomičan uspjeh u borbi protiv
terorizma. Ovdje greška u pristupu postaje očigledna. Naime, u proteklih par mjeseci
Ministarstvo sigurnosti BiH na čelu sa ministrom Radončićem se ponosilo time što je
pokrenulo proceduru za donošenje zakonskih propisa kojim će svi oni koji budu
dobrovoljno odlazili na strana ratišta biti sankcionirani, sudski gonjeni i kažnjavani.
Prosto je neshvatljivo da Ministarstvo sigurnosti BiH na takav način tretira problem.
Zar je moguće da neko u Ministarstvu misli da će onoga ko namjerava otići, u ovom
slučaju u Siriju, svjesnog da ima vjerojatno manje od 50% šanse da preživi,
donošenjem zakona i uz prijetnju zatvorskom kaznom u Bosni i Hercegovini odvratiti
od njegove namjere. Pa na taj način delirij „svetih ratnika“ se samo pojačava jer im se
omogućuje da, ukoliko kojim slučajem prežive, svoju ideologiju, način života i borbe
za koju su oni očigledno uvjereni da je pravedna i na „božjem putu“, moći nastaviti u
Bosni i Hercegovini ili negdje u Evropi. Ima li „veće nagrade“ u njihovom poimanju
života i smrti? Definitivno, još jedan grub previd i greška Ministarstva na čijem čelu
je Fahrudin Radončić, koji se na ovaj način pokušao predstaviti javnosti kao
beskompromisni borac protiv terorizma, pa su mu zbog toga „upućivane i prijetnje“.
Nesporno, propise je u ovoj oblasti potrebno unaprijediti, ali značajnija pozitivna
promjena stanja se neće dogoditi. Ono što ministar Radončić još uvijek očigledno nije
shvatio, jeste činjenica da suzbijanje pojave kao što je terorizam zahtjeva mnogo više
upornosti, iskustva i znanja nego što to traži jeftin politički marketing u državi u kojoj
nezavisni i slobodni mediji egzistiraju u tragovima.
Šta dalje? Za razliku od organiziranog kriminala, u čijoj suštini se nalazi financijski
interes, u osnovi terorizma se nalazi ideja, ma koliko ona bila anakrona, iskrivljena,
iskarikirana, zla, bezobzirna, nedorečena itd. Ideja se može suzbiti i razobličiti samo
akcijama na platformi druge humanije ideje, instrumentalizirane kroz mehanizme
koji se nalaze u sferi religije, nauke, kulture, institucija države na čelu sa sigurnosnim
sektorom, uključujući i funkcioniranje pravosudnog sistema (redoslijed nabrajanja
pojmova nije slučajan). Propisivanju prave terapije prethodi uspostava tačne
dijagnoze, za što Ministarstvo sigurnosti BiH po svojoj prirodi nema kapaciteta. U
ovom slučaju, Ministar sigurnosti mora biti svjestan da je institucija na čijem je čelu,
bez obzira na resurse kojima raspolaže, superiorna samo u jednom i to možda
najjednostavnijem segmentu, a to je represija. Ministarstvo sigurnosti mora stanje
promatrača, u kojem se nalazi, promijeniti u stanje pokretača ili inicijatora.
VIZNI REŽIM NA ISPITU
Konačno, građani Bosne i Hercegovine moraju biti svjesni, da je teško dostignuta
liberalizacija viznog režima na velikom ispitu i da će, vrlo vjerojatno, uslijediti ono što
oni najmanje žele, a to je suspenzija. Ministar sigurnosti BiH i njegovi saradnici,
namjerno ili iz neznanja, građane uvjeravaju da vizni režim nije ugrožen, pri tome
plasirajući (ne)istinite podatke o smanjenju broja lažnih azilanata iz Bosne i
Hercegovine i krijumčarenih osoba koje preko BiH dolaze na teritoriju EU. U pitanju
je ponovo zamjena teza i nepoznavanje stvarnog stanja, preciznije obmana javnosti,
kako bi se sakrila prava istina i time popravio imidž Fahrudina Radončića, kao
(ne)sposobnog i nekompetentnog ministra, u vrijeme kad je već počela predizborna
kampanja u kojoj on ima velike ambicije i velike hipoteke prošlosti ali i sadašnjosti.
1 Comment so far
Uskoči u raspravuNema komentara!
Počnite s raspravom.