ZAGREB KOM 2013.

ZAGREB KOM 2013.

17. listopada, 2013.
Print Friendly, PDF & Email

 

 

Piše:Igor Koruga

Desetero uglednih komornih glazbenika iz cijeloga svijeta okupilo se prije nekoliko dana u zagrebačkom hotelu Dubrovnik u ime Zagrebačkog međunarodnog festivala komorne glazbe, Zagreb Koma 2013., točnije, njegovog osmog uzastopnog izdanja pod umjetničkim ravnateljstvom violinistice Susanne Yoko Henkel. U svega šest dana, od 11. do 16. listopada, skupina je umjetnika uspjela predstaviti komorni izraz u njegovom najčistijem i najintimnijem obliku, unutar jednako toliko tematski određenih koncerata, nazvanih redom: Francuska noć, Večer Schumanna i Brahmsa, Mozartova soareja, Večer seksteta (Brahms & Čajkovski), Koncert za djecu i Slavenska noć. Marketinški promišljenom i nimalo agresivnom pripremom uspjelo se doći prije svega do zavidnog broja posjetitelja, a potom i do kvalitetnih medijskih partnera – Hrvatskoga radija i televizije – kao i do moćnih sponzora bez kojih se, kao što znamo, danas ne može ni zamisliti bilo kakva ozbiljnija umjetnička priredba.

Koncerti za mlade

Ozbiljan pristup uvjetovao je i visoki izvedbeni standard probranih komornjaka i solista koji su od ove godine, umjesto dosadašnje Mozart matineje, uveli hvale vrijedan jutarnji projekt, Koncert za djecu. Svrsishodnost, uvjeren sam i nužnost posebnog pristupa mladoj, umjetnički potentnoj publici dokazala se još krajem pedesetih godina prošloga stoljeća, kada se u zabavnim TV druženjima, Koncertima za mlade (Young People’s Concerts), pojavio u ulozi voditelja skladatelj, dirigent i pijanist Leonard Bernstein, tada na čelu Njujorške filharmonije. Izobilju monotonih, iz prve ruke često apstraktnih, praktičnih i teoretskih glazbenih lekcija Bernstein je uspio suprostaviti, u to vrijeme (ali i danas) bez suglasnog amena struke, beskrajno zanimljive filharmonijske ¨probe¨, strogo podređene logičkoj predodžbi glazbe. Što je klasična glazba a što melodija, što je orkestracija a što interval ili sonatni oblik, koliko smo muzikalni i tko su zapravo bili Šostakovič, Mahler i Berlioz bila su pitanja koja je slavni američki glazbenik, sa strašću p(r)obuđenog umjetnika, lako bistrio jednoznačnim i u pravilu neuvriježenim edukativnim modelima. Njima je, između ostalog, uspio doprijeti i do brojnih znatiželjnika sa suficitom, ili bez stručnoga nauka te im približiti na posve ogoljen, često vizualan način temeljna načela razumijevanja i praćenja bezrazložno rezervirane i stroge, tzv. ozbiljne glazbe.

Koncert za djecu

Pametna ideja utjecala je, doduše s malo većim vremenskim odmakom, i na zagrebačku, komornu inačicu koja se zbila u utorak, 15. listopada u 11 sati u Velikoj dvorani HGZ-a. Nakon osnovnih Mozartovih biografskih detalja i opisa gudačkih instrumenata, glasovira i flaute, poučnu je priču, vezanu uz pojam teme i varijacije u Mozartovom Kvartetu za flautu i gudače u C-duru, KV 285b (II Tema con variazioni), započela Maja Sever – dokazano odlična u ulozi pripovjedačice i voditeljice te zastupnice znatiželjnog dječjeg doma – snalazeći se unutar prilagođene, skupne i pojedinačne glazbene podrške izraelske flautistice Gili Schwarzman, njemačko-japanske violinistice Susanne Yoko Henkel, izraelskog violista Guy Ben-Zionyja i ruske violončelistice Anastasie Kobekine. Nastavak je bio usmjeren prema onomatopejskim dosezima pojedinih glazbala, i to u ljupkoj muzičkoj pripovijetci Alaina Ridouta, Bik Ferdinand, za violinu i pripovjedača (prigodno na hrvatskom jeziku) u izvedbi Susanne Yoko Henkel i Maje Sever te u Schumannovim Pričama iz bajke, za violu i klavir, op. 113 (III Rasch) u izvedbi Guy Ben-Zionyja i domaće pijanistice Martine Filjak.

Točku na ¨i¨ smisleno prekidanoj obrazovnoj igri utisnuo je sam organizator podjelom detaljnih, sjajno dizajniranih festivalskih knjižica brojnoj djeci; iz vrtića i osnovnih (glazbenih) škola. Valjan je to bio primjer korektnog obraćanja prečesto zanemarivanoj, najmlađoj i najdragocjenijoj publici, nesumnjivo najkraće izloženoj sve izvjesnije poremećenoj društvenoj klimi. T

 

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

<