
Kako strojovođe ostvaruju 30-tak milijuna kuna prekovremenih sati
Tekst: portal Tjedno
U vrijeme ministra Božidara Kalmete nastala je podjela unutar Hrvatskih željeznica. Uz prijevoznike HŽ Cargo i HŽ Putnički prijevoz osnovana je i HŽ Vuča vlakova. Nažalost, Vuča vlakova nikad se nije financirala iz ugovorenog prijevoza. Planom poslovanja HŽ Holdinga bilo je određeno koliko HŽ Cargo i HŽ Putnički prijevoz moraju plaćati usluge HŽ Vuče vlakova.
Zahvaljujući utjecaju najmoćnijeg željezničara Danijela Krakića i predsjednika Sindikata strojovođa Hrvatske Nenada Mrgana na tadašnjeg ministra Božidara Kalmetu, taj je iznos odgovarao potrebama i željama Vuče vlakova i Sindikata strojovođa Hrvatske, zbog čega se HŽ Cargo našao u dužničkom ropstvu Vuče vlakova.
HŽ Vuča vlakova živjela je na račun HŽ Carga – ako je netko od direktora osporavao fakture, po kratkom je postupku bio smijenjen. Na temelju fiktivnih, nenaplaćenih prihoda Vuča vlakova zaduživala se na financijskom tržištu. Zbog toga Vlada RH u financijsku konsolidaciju prijevoznika mora uložiti golem novac poreznih obveznika.
VIŠAK STROJOVOĐA
Predsjednik Uprave HŽ Carga Danijel Krakić i Duško Novaković, aktualni direktor tehnologije HŽ Carga, koji se nikad nije bavio tehnologijom i organizacijom prijevoza robe niti je te struke, zajedno s Donaldom Neralićem izradili su Pravilnik o organizaciji kojemu je jedina svrha da zaštiti bivše radnike Vuče vlakova. Oni su obmanuli javnost i ministra da u europskim prijevozničkim tvrtkama strojovođe čine 40-55 posto svih zaposlenih.
Ali najveći prijevoznik, njemački DB Schenker ima 18.678 zaposlenih, a samo oko 5000 strojovođa ili 26,7 posto. Švicarski SBB Cargo ima 3473 radnika, od toga 774 strojovođe ili 21 posto. Slično je i u drugim željezničkim tvrtkama.
Usporedimo li broj strojovođa s brojem lokomotiva, za HŽ Cargo brojke su porazne. DB Schenker ima 3587 lokomotiva i 5000 strojovođa, odnosno 1,39 strojovođa po lokomotivi. SBB Cargo ima 400 lokomotiva i 774 strojovođe ili 1,87 strojovođa po lokomotivi.
A HŽ Cargo ima 150 tzv. „aktivnih“ lokomotiva (većina ih je neispravnih, potrebni su veliki investicijski popravci, a s obzirom na starost lokomotiva realnije je rezanje u staro željezo) i 520 strojovođa ili 3,46 strojovođa po „aktivnoj“ lokomotivi. HŽ Cargo prema voznom redu iskazuje potrebu za 97 lokomotiva (što je također nerealno mnogo, jer HŽ Cargo mnogo rezerviranih trasa i vlakova po potrebi otkazuje), prema čemu ima 5,36 strojovođa po lokomotivi.
Istina je da je raspoloživ broj ispravnih lokomotiva u protekloj godini prosječno oko 65 lokomotiva dnevno. HŽ Cargo realno plaća 8 strojovođa po lokomotivi, koji su uz to 2013. ostvarili za oko 30 milijuna kuna prekovremenih sati, iako je zakonom i KU-om propisano da nisu dužni raditi u prekovremenom radu jer rade na poslovima na kojima se staž računa s uvećanim trajanjem (12 mjeseci radnog staža priznaje im se kao 18, takvu beneficiju nisu imali strojovođe koji su nekoć radili na parnjačama).
Danijel Krakić, Duško Novaković i Donald Neralić takvo stanje prikrivaju i legaliziraju Pravilnikom o organizaciji. Bez obzira na navedene pokazatelje, u novom Pravilniku o organizaciji gotovo ni jedan radnik bivše Vuče vlakova nije višak, osim onih koji su se u Anketi izjasnili o odlasku uz poticajne otpremnine od oko 200.000 kuna.
Krakić je novim Kolektivnim ugovorom omogućio da bivša Vuča vlakova nastavi pljačkati HŽ Cargo tako što nerad naplaćuje kao dopisane sate, zatim kao režijske vožnje, nakon čega se velik dio efektivnog rada pretvori u prekovremeni. A strojovođa tek 30-ak posto radnog vremena provede vozeći vlak.
DUGI NIZ NERACIONALNOSTI
Osim nerealno velikog broja strojovođa u vuči vlakova postoji i niz drugih neracionalnosti koje se prikrivaju novim Pravilnikom o organizaciji. Od 20 organizacijskih jedinica Vuče, odnosno 20 mjesta troška, što samo po sebi generira neracionalnost uporabe lokomotiva, nepotrebno plaćanje režijskih troškova, nepotrebno se raspoređuje režijsko osoblje i neracionalno se određuje radno vrijeme strojovođa.
Određeno je 8 zamjenika šefa regionalnog područja za vuču (novim Pravilnikom o organizaciji HŽ Carga postoje 4 regije: Centar, Istok, Zapad i Jug), zatim 13 voditelja područne Vuče, čak 59 nadzornika Vuče (koji su također strojovođe, ali ne voze vlakove, a dnevno je raspoloživo u prosjeku oko 65 lokomotiva pa na jednog nadzornika dolazi 1,1 lokomotiva). Na 11 instruktora Vuče (također strojovođe koji ne voze vlakove) određeno je 8 tehnologa, 18 referenata za obradu EV-a, 25 vozača (interna taksi služba vuče vlakova) koji dovoze strojovođe na radno mjesto, a ti isti strojovođe dobivaju troškove prijevoza kao i ostali radnici.
STROJOVOĐE BEZ VLAKOVA
Brojni su primjeri takve neracionalnosti poslovanja. Primjerice, linija Zagreb R. K. – Tovarnik gr. ( 292 km pruge ). U Zagrebu je 86 strojovođa, u Novskoj 18 strojovođa i 2 pomoćnika strojovođe. Na pruzi Nova Kapela – Batrina još je 12 strojovođa. U Slavonskom Brodu je 39 strojovođa, u Vinkovcima 40, što je ukupno 195 strojovođa I. i II. i pomoćnika strojovođe na 292 km pruge.
Lokalna pruga Banova Jaruga – Daruvar – Pčelić: na dijelu pruge od Banove Jaruge do Daruvara obustavljen je promet, a dio Daruvar – Pčelić zatvoren za promet pokrivaju vuča Novska s 18 strojovođa i 2 pomoćnika strojovođe i voditelj područne vuče, ukupno 21 radnik, a nema vlakova.
Na pruzi Nova Kapela – Pleternica – Velika obustavljen je promet, a dionica Pleternica – Našice zatvorena je za promet (pokriva vuča Nova Kapela – Batrina s 12 strojovođa i jednim voditeljem područne vuče, ukupno 13 radnika, a nema vlakova).
Od 804 radnika koji će po Pravilniku o organizaciji ostati bez posla najviše je radnika transportno-komercijalne službe i manevrista. Zato će cijelo Međimurje ostati bez manevarskog sastava. Sastavljanje vlakova trebao bi obaviti manevrist iz Varaždina (samo jedan u smjeni), ali on ne može istodobno biti na 2 mjesta. Ali je zato u Varaždinu, gdje su prosječno raspoložive 1-2 lokomotive, sistematizirano 19 strojovođa i 14 pomoćnika strojovođa.
KAŠNJENJE VLAKOVA
I Ploče su primjer neracionalnog poslovanja. Po količini prevezene robe blizu su Luci Rijeka, no imaju čak tri puta manje radnika. Luka Ploče već dugo traži da se osigura puni manevarski sastav pokriven 24 sata, no Krakić ni tomu nije udovoljio. Prepolovio je broj manevrista. Ali je zato sistematizirao 28 strojovođa, 5 nadzornika vuče i jednog instruktora vuče, na prosječno raspoložive jednu do dvije lokomotive.
Ukinuti su radnici koji su obavljali pogranične poslove, a na pitanje tko će obaviti taj posao, odgovorili su kako će to “netko već obaviti“. Zbog brojnih graničnih prijelaza bit će još većih kašnjenja vlakova, a premala komercijalne brzina već je i sad važan uzrok gubitka robe.
Uprava HŽ Carga priča o 25-postotnom smanjenju plaća radnicima, a istodobno se dio sadašnje i prošle Uprave ne ponaša racionalno i štedljivo. Tako neki direktori glavnih poslovnica TPV-a, a vjerojatno i ostali direktori, voze službene automobile u privatne svrhe (na godišnjem odmoru, bolovanju). Neki od njih prevaljuju i po 2000 km mjesečno vozeći žene na tržnice i u shopping centre. Takvi slučajevi već su prijavljivani Upravi i Ministarstvu, ali kao da i nisu.
Tko upravlja, odnosno tko određuje politiku HŽ-Carga, vidi se i iz novog Kolektivnog ugovora, gdje piše da poslodavac bez suglasnosti Sindikata strojovođa Hrvatske ne može sklopiti nove ugovore o radu i ne može u postojećim ugovorima o radu mijenjati ništa bez njihove suglasnosti, drugim riječima, želi li poslodavac promijeniti samo jedno „slovo“ u ugovoru o radnom mjestu strojovođe, on to ne smije učiniti bez znanja Sindikata strojovođa.
Iz svega navedenoga vidljivo je kakva sudbina čeka HŽ Cargo.

76 komentara
Uskoči u raspravuCargo mora imati 1000 strojovođa i 200 ostalih radnika. sva administracija mora van.
.
Za sve što se dogodilo i što se događa na HŽ su krivi vodeći ljudi željezničkih sindikata.Imena znate, pametnom dosta.
Pa nek se pita ko zna. Uvijek su bili privilegirani svaka čast borili se ljudi za se preko leđa Carga. Ko je kriv ostalima sto se nisu znali izborit i ova gospoda u Cargu pa zastitit svoje ljude a ne da ih je 800 viška.Cargu je uvjek kriv neko drugi krivi su sami nasi predpostavljeni.
E da nema strojovođa tko bi upravlja Hž Cargom
Gdzliso, nemaš ti pojma o ničemu. ajde provjeri onda ti broj strojovođa i lokomotiva pa nam javi :).
Najgore je to što cijeli članak vrvi NETOČNIM tj friziranim podatcima. Onaj koj ej navedeno piskaralu dostavio te podatke mogao se bar malo potruditi pa mu dati stvarno stanmje i broja lokomotiva i strojovođa. Al za dnevne političke potrebe se naravno podatci daju odokativno malo naštimaju da bi se sve izgledalo ljepše… žalosno što se ovo naziva novinarstvom i ovaj čovjek novinarom..
taj kilometar nije ništa nego dnevnica, računa se po satu provedenom na putu, i ja je imam kao vozač kad napustim Rijeku. Vozač tramvaja je nemože imati, ne napušta grad u kojem mu je mjesto rada. Šenker ima 5000 sv i 3000 lok što odgovara činjenici da jedan strojovođa vozi dvije lok, dakle 5000sv u cca 1500 vlakova, i uzmite da ima bar 500 lok viška, jer mora ispunjavat neke tehničke stvari koje laici ne razumiju plus operativna rezerva koju Cargo nema, tako da je broj preveženih vlakova manji. Broj strojovođa po lokomotivi se ne računa na način da se broj lokomotiva podjeli s brojem strojovođa jer ni jedan radnik u Hrvatskoj ne radi 24h, dakle kad uzmete dnevni odmor, dužinu smjene i iskoristivost vozila jer zakon kaže da strojovođa može raditi 12sati na teretnom i 10 sati na putničkom (pogledajte zakon ) ne možete dan završiti bez 4 strojovođe u 24 sata. Efektiva s time nema veze. Infrastruktura je ta koja gomila dugove cargu, pošto vlak jedva prođe 100km u 6 sati.
Aj ne kakaj,o kakvim dugovima VV pričaš ? o dugovima koje je imala neisplatom dugovanja od strane Carga i PP? a tebi ak je to tako lagan posao zašto nisi išao u školu za stojovođu? sa 21.godinom sam pregazio prvog čovjeka,sa 28. drugog…i da,zaštičeni smo ko lički medvjedi sa razlogom-zato jer svaka uprava koja dođe na čelo je svjesna da se BEZ STROJOVOĐA NEMOŽE
vidi se da nisi pametan da jesi imalo vjerovatno bi i bio strojovodja a na tvoju zalost nisi vec ti ostaje kuhanje lonca kave i patnički posao spavanja i pljuvanja po ostalima
A ovaj novi šef carga, Krakić, pa novinari on vam je koliko je poznato dugo vremena bio u ministarstvu kod kalmete i u nadzornom odboru, ispitajte malo vezano uz zemljište koje se kupovalo u pločama, pitajte ga šta je radio ko NADZORNI kad su uništavali cargo, izvlačeći lovu iz firme, razno razni dobavljači…izvođaći, krilijanci, sindikalci….
ljubomora??? pa brat mi je izbačen iz sustava VV, samo zato jer nije mislio ko veliki vođa! uništava se cargo i vredni radnici koji nisu krivi, samo da lakše operateri ili kako se zovu dođu i pokupe vrhnje. sve tp pred očima ćoravog hajdaša???
Mora se jedino priznati kako si je netko dao truda,ali ne truda u namjeri potpunog informiranja svekolike javnosti već njenog dezinformiranja i bacanja kosti za koju su se neki i uhvatili!Ako je ta i takova prezentacija iskrivljene istine odraz mogučnosti i vizije autora,onda svjedočimo ničemu drugom nego li podsmjehu i aroganciji.Ova esencijalna pojava je nažalost sastavni dio hrvatskog društva,koja se očituje kroz veliku razliku između nivoa ega i nivoa inteligencije. Ipak je lakše zadovoljiti osobni ego nego inteligentno razmotriti činjenice.Ali kako je u hrvatskoj lakše pronaći krivca u tuđem dvorištu, nego se odgovorno uhvatiti u koštac s činjenicama o osobnoj odgovornosti ili neradu, nama je zapravo obznanjena ograničena mašta običnog smrtnika (AUTORA).
Za krajnji osvrt mogu se samo zapitati dali ima potrebe objašnjavati išta onome tko ne poznaje tehnologiju i uvjete rada lokomotiva i strojnog osoblja,naročito na HŽ prugama?!
Nema potrebe jer ne vlada Matematikom.
Kraljevic,Prsa…tucete u praznounisti vas ljubomora…koji vam je ku**c…
Ovdje se gospoda strojovođe dižu na zadnje noge, jer očito im nije jasno o čemu govori ovaj tekst!Nije im jasno da kada su se pripoili Cargu, da je Cargo pao u ponor, i što je još žalosnije da Cargo mora plaćati dugove koje je vuča vlakova nabila još 2002 g. I da zbog toga ljudi ne dobivaju svoje plaće na vrijeme!i Odmah tu nameću svoju težinu posla i odgovornost, al to nije razlog da u Cargu 800 ljudi dobiva otkaze, a iz vuče vlakova niti jedan radnik, kao da su Bogom dani, koji su isto tako djelatnici Carga, samo do duše zaštićeni kao medvjedi!!!
[quote name=”matija”]mogu ostvarivati sate, jer su tako organizirani, imju vozače njih 25 koji ih voze, npr sa glavnog kolodvora na ranžirni, i to im već ide u radno vrijeme, da ne govorimo o satima koliko su efektivno na vožnji…ne više od 4 sata po smjeni.[/quote]
He svaka čast -))
mogu ostvarivati sate, jer su tako organizirani, imju vozače njih 25 koji ih voze, npr sa glavnog kolodvora na ranžirni, i to im već ide u radno vrijeme, da ne govorimo o satima koliko su efektivno na vožnji…ne više od 4 sata po smjeni.
samo ne znam kako mogu ostvariti toliko prekovremenih sati na tako malo lokomotiva, a meni isto zaposlenom u HŽ Cargu neće platit ni 2 prekovremena
Nisu krivi strojovode,ljudi, ni svi ostali koji rade svoj posao. Kriv je vrh,organizacija,zuta kuca,drzava,ljudi koji je vode,lopovluk,korupcija i sl.
Upravo to bi i trebalo napraviti Matija, ali stvar je u tome da nema dobre volje.
Linić, Mrgan, Kalem, Krilić …Istražite poveznice i bit će jasnija slika oko HŽ-a.
još se ovdje treba dodati Žurga, Krakić,Novaković i to bi onda bila ekipa