Branka Uzur 1954.-2013. naziv je retrospektivne izložbe keramoskulptura, slika i crteža hrvatske likovne umjetnice koja se otvara u petak 12. prosinca 2014. u 19 sati u Gliptoteci HAZU (Galerija II. i Galerija III.), autorica je teksta muzejska savjetnica Lida Roje Depolo, a otvorit će je voditelj Gliptoteke HAZU akademik Đuro Seder. Izložba je otvorena do 30. siječnja 2015.
Branka Uzur stekla je primjetno ime i zavidnu poziciju u hrvatskoj umjetnosti ovod osamdesetih godina prošlog stoljeća. Izlagala je u prestižnim galerijama i muzejima, dobivala nagrade i priznanja, o njoj su pisala poznata imena hrvatske kritike, da bi krajem osamdesetih sve to napustila i otišla prvo na Cipar pa u Australiju, u kojoj je ostala punih dvadeset godina. Vratila se u domovinu 2010. god. da bi se ubrzo teško razboljela i umrla.
Prikupivši autoričina rasuta djela za retrospektivnu izložbu na kojoj je izloženo 230 keramoskulptura, ulja na platnu, tempera, akvarela, crteža, uporabna keramika, nastojali su osvijetliti i pokazljivo predstaviti autoričin umjetnički opus. Upoznati posjetitelje s njezinim radom, a poznavatelje likovnog izraza Branke Uzur podsjetiti na njezin specifičan izričaj.
„Promatrajući izložena djela Branke Uzur postajemo svjesni njene svestranosti. Uspješno se snalazila u svim likovnim disciplinama; kako u skulpturi i uporabnoj keramici, tako i u slikarstvu i crtežu. Iako je Uzur postigla znatno priznanje u Australiji izlažući slike velikog formata, naročito portrete poznatih australaca, najvredniji i naj autentičniji dio njenog stvaralaštva su keramoskulpture malog formata. Taj dio njenoga stvaralaštva, za koji se i nota bene školovala, zaista je specifičan i jedinstven. Konzistentnost i povezanost ciklusa u keramici koji proizlaze jedan iz drugog, možemo pratiti preko ciklusa apstraktnih formi, monolitnih oblika u kojima naglašava svojstva materijala, izvornu fizičnost visokopaljene gline i njenu strukturu. Pa preko ciklusa keramoskulptura izrazito malih dimenzija i elementarnih oblika, bogatih rafiniranim asocijativnim značenjima. Do figurativnih keramoskulptura osebujne modelacije i Ikonografske imaginacije. Te fragilnih keramoskulptura sa oružjem punih pritajene agresivnosti nastalih u Australiji.
Malog nepretencioznog formata, jednostavnom pomalo sirovom i „nespretnom“ izvedbom, te upotrebom boje koja oblicima daje dodatnu pikturalnu vrijednost autoričine keramoskulpture zrače posebnim šarmom. Tuga i melankolija isprepliće se sa humorom i ironijom. Angažirana oštrica Brankinog humora, koja je često puna cinizma i autoironije najčešće je usmjerena prema ulozi žene u suvremenom društvu i stereotipima vezanim za njenu ulogu. Njena keramoplastika je profinjena parodija, često ludička, prepuna maštovitih rješenja i višeznačnih poruka.“ – iz predgovora Lide Roje Depolo
Branka Uzur maturirala je na Školi primijenjenih umjetnosti u Zagrebu, na odjelu za keramiku i staklo pod vodstvom prof. Ivana Švertaseka. Diplomirala je na Akademiju za primenjenu umetnost u Beogradu i stekla naziv naziv akademskog slikara – keramičara. Zahvaljujući stipendiji za specijalizaciju na Akademiji lijepih i primijenjenih umjetnosti u Helsinkiju, Branka je 1983. god. provela u Finskoj.
Ivan Raos
1 Comment so far
Uskoči u raspravuNema komentara!
Počnite s raspravom.