Privjesak Le Grand Faun, u izradi Pabla Picassa, koji je često izrađivao nakit za žene u koje se zaljubljivao
Zbirka se sastoji od, između ostalog, 130 komada nakita iz zbirke Diane Venet, supruge francuskog kipara Bernara Veneta, koji je u njoj razvio ljubav prema umjetničkom nakitu, poklonivši joj zaručnički prsten u vlastitoj izradi.
Umjetnici poput Pabla Picassa, Alexandera Caldera i Roberta Rauschenberga ostavili su za sobom radove prepoznatljive, za mnoge, istog casa: Picasso razlomljene portrete svojih ljubavnica, Calder svoje mobile, Rauschenberg svoje ogromne sklopove kolaza izradjenih od odbacenog materijala i smeca. Ali tek mali broj ljudi zna da su oni izradjivali i dijelove nakita. U jednom njujorskom muzeju upravo je postavljena izlozba nakita Picassa, Caldera i mnogih drugih dobro poznatih umjetnika.
Diane Venet nije mislila da ce ikada skupljati nakit slavnih umjetnika. Sve je pocelo kad se zaljubila u francuskog skulptora Bernara Veneta.
“Upoznala sam svog supruga prije 26 godina. Ubrzo nakon naseg susreta, savio mi je oko prsta komadic srebra, bio je to moj zarucnicki prsten. I moj prvi umjetnicki nakit.”
Mnogi Venetovi prijatelji bili su takodjer umjetnici; medjusobno su jedan drugome poklanjali, razmijenjivali svoje radove. Nije proslo dugo i Diane Venet se nasla u posjedu nakita koji su izradili umjetnici poznatiji, inace, po velikim radovima, kao francuski kipar Cesar. I Diane je “zagrizla:”
”Klica je bila zasadjena u meni, nisam mogla odoljeti. Nastavila sam skupljati.”
Cak 130 predmeta iz njene zbirke izlozeno je sada u Muzeju umjetnosti i dizajna (Museum of Arts and Design), u New Yorku. Ona je i kustos izlozbe “Od Picassa do Koonsa: Umjetnik kao draguljar” u okviru koje je predstavljeno oko 200 privjesaka, broseva i prstenova.
Po rijecima direktorice muzeja Holly Hotchner, fokus je na umjetnicima koji nisu poznati prvenstveno po izradi nakita.
“Mi u Muzeju umjetnosti i dizajna nakit smatramo jednim od najvaznijih umjetnickih izraza suvremenog zivota. On prelazi kulturne, spolne, rasne, vjerske granice. No, ideja nije uzeti neku skulpturu i onda je smanjiti, svesti na velicinu nakita, nego izaci s konceptom koji se odnosi na tijelo, s njim je povezan i s njim u skladu.”
Upravo je to, kaze Diane Venet, ono sto je Picasso napravio sa svojim Grand Faune privjeskom, jednim od osam njegovih dijelova nakita uvrstenih u izlozbu. U starorimskoj mitologiji, faun – pola covjek, pola zivotinja – jedno je od najnizih bozanstava koje zivi u sumama i planinama. Nalazimo ga u mnogim Picassovim crtezima. Picassov nakit, kaze Diane Venet, otkriva jednu njezniju stranu umjetnika:
“Ima posebnu vrijednost zato sto se radi o necem vrlo osobnom. Picasso je nakit izradjivao kad je bio zaljubljen – u Marie Therese (Walter), u Doru Maar, svojim ih je nakitom darivao. Svaki dio Picassova nakita jedna je ljubavna prica.”
Alexander Calder, poznat po svojim mobilima i pokretnim zicanim skulpturama, takodjer se okusao u izradi nakita. Diane Venet pokazuje njegovu ogrlicu, s onim prepoznatljivim krugovima:
“Ako ste pozvali Caldera ne veceru, recimo, uvijek bi donio nesto, na poklon, sto je napravio u studiju.”
Kipar Alberto Giacometti, poznat po skulpturama izduzenih ljudskih figura zastupljen je na izlozbi sa dva predmeta. Elsa Schiaparelli, slavna modna dizajnerica iz prve polovice 20. stoljeca, poznata inace po druzenju i suradnji s mnogim umjetnicima tog doba, zamolila je Giacomettija, tako prica ide, da joj izradi dugmad.
“Dva dana prije prikazivanja kolekcije stizu Giacomettijevi gumbi, izradjeni od bronce, sedam i pol centimetara siroki, jednostavno preglomazni i preteski. Elsa mu ih je morala vratiti, a on je od njih napravio broseve i dijelio ih prijateljima.”
Iako Giacomettija, Caldera i Picassa nije nikad imala prilike upoznati, Diane Venet je upoznala mnoge druge slavne umjetnike, medju njima i Franka Stellu koji je za nju izradio ogrlicu od titana presvucenog zlatom. Uvrstena je u izlozbu. Od suvremenih umjetnika predstavljen je i Jeff Koons, s privjeskom za lancic od platine, u obliku zeke. Koons je i inace poznat po svojim enormnim psicima i drugim hirovitim i mastovitim skulpturama. Njegova skulptura zeca, velicine covjeka, posluzila mu je kao uzor u izradi privjeska. Koons nema problema, kaze Holly Hotchner, raditi male predmete.
“To je dio njegove etike, njegova pristupa, raditi i u malim i u velikim razmjerima,” kaze Diane Venet.
To se, istice ona, ne moze reci za sve umjetnike, nekima ne ide stvaranje umjetnosti za ukrasavanje tijela i bilo je onih koji su odbili molbu Diane Venet da kreiraju nesto u smislu nakita. No, kako to i sama izlozba pokazuje i dokazuje – cak i mali, sitni predmeti mogu biti velika umjetnicka djela.
Izvor:voanews.com
Još nema komentara
Uskoči u raspravuNema komentara!
Počnite s raspravom.