
KORUGA: MAĐARSKI PIJANIST MIKLÓS SPÁNYI PREDSTAVIO BÖSENDORFEROV KLAVIR IZ 1855.
29. listopada, 2024.
Piše: Igor Koruga
Zagrebački Institut Franz Liszt, odnosno Mađarski kulturni centar u Cesarčevoj ulici, ovih je dana s posebnim ponosom predstavio izložbu fotografija i drugih značajki povezanih s paljbom na Kossuthovom trgu i sjećanjem na poznatu mađarsku revoluciju i oslobodilačku borbu, započetu 25. listopada 1956. godine, a nedugo zatim i krvavo ugušenu. Taj povijesni bunt protiv Sovjeta potaknuo je i samog Alberta Camusa da godinu dana kasnije javno napiše kako je ¨…zgažena Mađarska u okovima više učinila za slobodu i pravdu, nego bilo koji narod na svijetu u proteklih dvadeset godina…¨ te kako je ponašanje zapadnog društva, koje je i tada ¨…začepilo uši i zatvorilo oči…¨, bilo sablažnjivo. Nemalom značaju izložbe pridonio je i samostalni recital uglednog mađarskog (forte)pijanista, čembalista, orguljaša, improvizatora i skladatelja Miklósa Spányija (1962), koji se u glavnoj prostoriji Instituta zbio u nedjelju 27. listopada od 19 sati, u okviru 9. sezone ciklusa Cristoforium. Priredbu je uveličao i novopredstavljeni, tek obnovljeni klavir marke Bösendorfer (ser. br. 4500), proizveden oko 1855. godine u tada najvećoj, a danas jedinoj svjetski poznatoj austrijskoj glazbalarskoj manufakturi. Njegovoj vrhunskoj obnovi posvetio se dakako naš poznati pijanist, umirovljeni profesor klavira na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i voditelj samozatajne Cristoforium radionice, Ljubomir Gašparović (1951), ujedno i otac pijanista Danijela Gašparovića (1988), zaslužnog pak za široku promociju svih koncertnih ciklusa Cristoforium Arta i pijanizma na globalnoj razini.
Bach
No, vratimo se ipak konkretnom događaju, pijanistu i klaviru, to jest ¨trolistu¨ koji je to i zaslužio, a koji je nedjeljnu večer učinio nezaboravnom. U znaku broja tri bila su i odreda zanimljiva repertoarna djela trojice skladatelja koji su u ne toliko puno godina, svatko na svoj način, obilježili tri umjetničke epohe: pretklasiku, klasiku i romantizam. Išlo se kronološkim redom, pa je recital započeo s izvedbom Sonate u e-molu, H281, Wq 59/1, Carla Philippa Emanuela Bacha (1714-1788), skladatelja brojnih simfonija, koncerata, komornih djela i djela za klavijature koja su premostila barokni i klasični stil te utjecala (i) na Haydna, Mozarta i Beethovena. Predstavljena cjelina iz pete od šest Bachovih zbirki sonata, ronda i fantazija ¨für Kenner und Liebhaber (za znalce i amatere)¨ u svojoj je izuzetno točnoj i urednoj predodžbi na početku (Presto) donijela strogu, dvodijelnu formu s vokalno prožetim središnjim stavkom (Adagio), naglo i neočekivano prekinutim uoči čuda raspršenog tematskog materijala. Spányi je u svemu tome pronašao smisao i način na koji je bilo potrebno ukaz(iv)ati na Bachov put prema novom instrumentalnom senzibilitetu, s izraženim klavirskim glasom za poznavatelje i amatere.
Mozart
Podjednako precizno, ako ne i preciznije, bila je protumačena Mozartova Sonata br. 15 u F-duru, KV 533/494, sastavljena od dvaju zasebnih djela: Ronda, KV 494, skladanog ranije (1786) i ostatka, dovršenog 1788. godine. Ta hibridna priroda pridonijela je raznolikom karakteru skladbe, a osim toga i prepoznatljivosti neobične Mozartove skladateljske vještine i njegovog praktičnog pristupa izdavačkim zahtjevima. U tom smislu, prvi je stavak (Allegro) ponudio blago odstupanje od iznošenja tema, provedbe i rekapitulacije, zbog inovativnog i nijansiranog prodora u sam tematski materijal, koji je još bio i posve kontrastan sljedećem, lirskom, motivskom i uredno moduliranom materijalu u složenoj skici harmonijskih pomaka (Andante). Sve se to nekako saželo unutar čvrste kompozicije, strogih okvira/oblika i besprijekorne dinamičke ravnoteže vitalnih pijanističkih ruku Miklósa Spányija koje su s lakoćom dokučile i skorašnju živopisnu demonstraciju razvoja tema i suptilnih varijacija u potonjem Mozartovom stavku (Rondo: Allegretto).
Beethoven
Posljednji u nizu i kronologiji bio je izveden Ludwig van Beethoven (1770-1827), odnosno njegova četverostavačna (3. Scherzo: Allegro / 4. Allegro Assai) Sonata br. 3 u C-duru, op. 2, br. 3, po uzoru na četverostavačne simfonije i gudačke kvartete. Treća u drugom opusu, napisana najbriljantnije, već je na početku zvučala kao solo koncert, s malom koncertnom kadencom u rekapitulaciji uvodnoga stavka (Allegro con brio). Spányijeva usredotočenost na Beethovenov rukopis nastavila se očekivano i do samoga kraja; u programskome djelu, do nesvakidašnjih tonalitetnih (pro)mjena petodijelnog polaganog stavka (Adagio), kontrapunktskih intimacija i harmonijskih otklona snažno ritmiziranog Scherza kao i briljantnih figuracija finala, a u dodatku, do ogoljenih estetskih vrednota Beethovenove šeste Bagatelle u D-duru, op. 33. T
6 komentara
Uskoči u raspravuWhat a powerful reminder of a pivotal moment in history and the importance of remembering sacrifices for freedom. The combination of photography and music must have been incredibly moving. Speaking of powerful combinations, anyone looking for a different kind of creative outlet might enjoy Geometry Dash. It’s a deceptively simple game that allows you to create and share complex levels, much like composing a musical piece. I bet Spányi would appreciate the creative challenges!
Ready to build faster reactions and better control this summer? Speed Stars Unblocked gives you the space to train both without interruptions.
That’s an interesting perspective on the concerto’s structure! While I appreciate the analysis of its hybrid nature and Mozart’s pragmatism, I wonder if focusing solely on its piecemeal construction overlooks a deeper, underlying unity and artistic vision. Perhaps attributing any perceived structural oddities entirely to external factors discounts Mozart’s compositional genius and possibly reveals bad parenting techniques in academia, in trying to enforce strict and limiting interpretations.
Vibrant colors and smooth changes make for an interesting experience that pulls players in.
Vibrant colors and smooth changes make for an interesting experience that pulls players in.
Vibrant colors and smooth changes make for an interesting experience that pulls players in.