KORUGA: JAN NIKOVIĆ NA POČETKU 10. CIKLUSA PLEYEL SVETISLAVA STANČIĆA

KORUGA: JAN NIKOVIĆ NA POČETKU 10. CIKLUSA PLEYEL SVETISLAVA STANČIĆA

8. srpnja, 2025.

 

Piše: Igor Koruga

Niti jedan komorni koncertni ciklus, osmišljen u obitelji, u smislu promocije povijesnog instrumenta te pedagoga, pijanista i začetnika znamenite sviračke škole, ne može unaprijed očekivati znatniju prijemčivost, ili dugovječnost. Razloga za to je mnogo. Recimo, današnja je publika nestrpljiva i zahtjevna, uglavnom željna zabave i kvantitete. Umjetnost je nadalje samo privid, sve teže opisiv i/li objašnjiv u kategorijama komunikacije, a komunikacija je temelj zanimljivosti javnih zbivanja. Suštinski, dakle, bitak mora prijeći u pojavu i steći ispravan oblik, i tako se neprestano ponavljati, kako bi zadržao interes većine koja se, čim napusti prostor umjetničkog stvaralaštva, podređuje svjetlećim i vibrirajućim (digitalnim) podsjetnicima. Iskreno pišući, vjerujem da o svemu tome nisu odveć razmišljali pijanisti i pedagozi, Ljubomir Gašparović (1951) i Danijel Gašparović (1988), otac i sin, kada su prije punih deset godina, u okviru vlastite Umjetničke organizacije Cristoforium, pokrenuli pijanistički ciklus Pleyel Svetislava Stančića. Otada do danas, Stančićev je povijesni i temeljito (pre)uređeni klavir oduševio brojne domaće i svjetske pijaniste te vjernu publiku koja se i ovih dana u velikom broju odazvala pozivu na koncert Jana Nikovića (2001), jednog od najistaknutijih mladih hrvatskih pijanista čije je interpretacije već pohvalila i šira svjetska javnost. Koncert je također bio povod da se, konkretno, u četvrtak, 3. srpnja 2025. godine od 20 sati, u Velikoj čitaonici Hrvatskog državnog arhiva, obilježi početak obljetničke, desete sezone ciklusa Pleyel Svetislava Stančića, u vrućoj dvorani koja je mogla biti izazov za nespremnijeg, ili samo vremešnijeg pijanista od Nikovića kojem je neugodnost ostala povezana tek s obilnijim znojenjem i preblizu postavljenim zastarjelim reflektorom.

Svakome po volji

Po programskome redu, već su na samome početku prvoga dijela zablistale tri izvedbe imitativnih minijatura Jeana-Philippea Rameaua (1683-1764), odabrane iz zbirke Pièces de clavecin od pet višestavačnih suita. Jasna narativna nit usporavanja i savijanja ptičjih krila, zapaženija u drugome dijelu Zova ptica (Le Rappel des Oiseaux iz Suite u e-molu, 1724), u Nikovićevoj je zvučnoj slici doslovce oživjela, slično kao i funkcionalna tema koja je stvarala jak intenzitet u sljedećoj Nježnoj žalopojki (Les Tendres Plaintes iz Suite u D-duru, 1724), dok je Kokoš (La Poule iz Suite u g-molu, 1727) u dvojbeno zabavnom tonu istodobno stvorila dodanu vrijednost i ozračje prijetnje, svakome po volji. No, svakome po volji možda nije bila Nikovićeva sitnozorna percepcija Mozartove Sonate br. 3 u B-duru, KV 281 (1774), u neospornom skladu s partiturom i bezbrojnim, potanko oslikanim pojedinostima. S jedne strane, Nikovićevi osobito precizni nizovi trilera, kratkih (ne-točkastih) i dugih suzvuka u lagodnim su promjenama tempa pogodovali agilnosti, lakoći i liričnosti razvoja u uvodnom i završnom Allegru, dok su s druge strane, te iste ustrajnosti u tumačenju dovele do blage zamagljenosti Mozartove duhovitosti i tinejdžerske reakcije na ženske čari, recimo, u zanosnom Andante amorosu.

Na putu sazrijevanja

Znatno lakše Niković je interpretirao pijanistički kompleksniji i suvremeniji materijal: od skladbe iz suite Goyescas, op. 11, br. 5, Ljubav i smrt – balada, Enriquea Granadosa (1867-1916), Varijacija na temu Corellija, op. 42, Sergeja Rahmanjinova (1873-1943) i dvostavačne Sonate br. 4 u Fis-duru, op. 30, Aleksandra Skrjabina (1872-1915), do Potočnice i Ruže iz zbirke Život cvijeća, op. 19, Dore Pejačević (1885-1923), te Skrjabinovog I. preludija u B-duru iz zbirke 5 preludija, op. 16, i Mađarske rapsodije br. 10, S. 244/10, Franza Liszta (1811-1886), u dodatku priredbe. Međutim, to u osnovi i nije bilo neobično s obzirom na poziciju Jana Nikovića, nedovršenu u smislu sve uspješnijih međunarodnih pijanističkih natjecanja i tek započetu u smislu vrsnog umjetnika kojem se na beskonačnom putu sazrijevanja već ukazuje posve autentičan izraz i glas. T

 

1 Comment so far

Uskoči u raspravu
  1. Gđa. Dejana Ivica
    #1 Gđa. Dejana Ivica 23 listopada, 2025, 03:48

    OPIPLJIVE INFORMACIJE O BOŽIĆNOM KREDITU ZA PLANIRANJE…
    Ovo nije normalna objava koju svakodnevno vidite na internetu gdje ljudi daju lažne izjave i lažne informacije o ogromnoj financijskoj pomoći.. Svjestan sam da su mnogi od vas prevareni i da su lažni agenti iskoristili one koji traže kredite. Neću ovo nazvati normalnim iskazom, nazvat ću ovo situacijom u kojoj sam živi svjedok kako možete dobiti svoj kredit kada ispunjavate uvjete tvrtke. Zaista nije važno imate li dobru kreditnu ocjenu ili odobrenje vlade, sve što vam treba je važeća osobna iskaznica i važeći IBAN broj kako biste mogli podnijeti zahtjev za kredit s kamatnom stopom od 3%. Minimalni iznos je 1000 eura, a maksimalni iznos koji se može posuditi je 100.000.000 eura. Dajem vam 100% jamstvo da možete dobiti svoj kredit putem ove pouzdane i poštene tvrtke, posluju 24 sata online i daju kredite svim građanima Europe i izvan Europe. Poslali su mi dokument koji je provjeren i testiran kao valjan prije nego što sam dobio kredit, stoga pozivam sve kojima je potreban kredit da ih posjete ili kontaktiraju putem
    E-pošte: [email protected]
    WhatsApp za Europu: +385915608706
    WhatsApp za SAD: +1 (717) 826-3251
    Nakon što ih kontaktirate, obavijestite ih da vam je gđa. Dejana Ivica iz Zagreba dala informacije. Vidjeti znači vjerovati i zahvalit ćete mi kasnije kada dobijete kredit od njih. Dao sam obećanje da ću nakon što dobijem kredit od njih, objaviti dobru vijest svima online. Ako imate prijatelje ili rodbinu, uključujući kolege, možete im reći za ovu ponudu i da se događa ovog BOŽIĆNOG VRIJEME

    Odgovorite na ovaj komentar

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code