KORUGA: DETONIJEVA ZABORAVLJENA MUZIKA

KORUGA: DETONIJEVA ZABORAVLJENA MUZIKA

6. lipnja, 2023.

 

Piše: Igor Koruga

Davno sam naučio da je gudački kvartet ozbiljna muzička forma, da vrlo intimno zadire u unutarnji svijet skladatelja te da ga autentično mogu tumačiti samo četiri gudačka zanesenjaka, upućena u dublje spoznaje i često skrivene stručne tajne. Otada su za mene četiri gudača najuzvišenije izvođačko tijelo, tetrarhija kerubina koji neumorno tragaju za nepostojećim, točno određenim međusobnim suzvukom koji u pisanom obliku uopće nije upitan. Poznata sintagma kaže da je gudački kvartet poput braka bez povlastica, ili zajednice u kojoj svaki pojedinac ima pojam o vlastitom identitetu, glazbenom žanru i tajanstvenom znaku čistoće koji proizlazi jedino iz alkemije sveukupnog zvučnog sklada. Ugled tako (pred)određenih gudača vremenom najčešće raste, ovisno o maštovitosti, svježini interpretacija, volji za rad i sposobnosti nadilaženja očekivanja upućene publike. A zbog mnogih sličnih karakteristika ugled postupno raste i našem Zagrebačkom kvartetu koji je u subotu, 3. lipnja 2023. godine od 20 sati, u Velikoj dvorani Novinarskog doma, održao svoj posljednji, šesti koncert iz ciklusa 2022/2023.

Inverzija naslova

Izvan svih krutih konvencija, na tom su nastupu naši ugledni gudači vjerno i zanimljivo iznijeli možda najpopularnije djelo Dubravka Detonija (1937), domaćeg autora koji je svoju Zaboravljenu muziku za gudački kvartet opisao kao ¨pregršt neurotično ispremiješanih, a međusobno pomiješanih kraćih odlomaka, zabavljenih glazbenom arheologijom, sentimentalnim traganjem za varavo prestarjelim suglasjima što tijekom naknadnih izdizanja nekih činitelja (na račun drugih) poprimaju sasvim druga značenja¨. Rječitost genija išla je i mnogo dalje i dublje, no ukratko, radilo se o otprilike petnaestminutnoj glazbenoj inverziji samog naslova, dakle o vrlo impresivnom i pamtljivom, suptilno ugođenom i melodijski isprepletenom kolažu izuzetnih, inovativnih tehničkih i zvučnih disciplina čije smo skromnije inačice sretali (i) u pozadinama umjetnički naglašenih, međunarodno priznatih uradaka kultne zagrebačke škole animiranog filma. Nakon takvog početka, priznajem, nije se moglo nastaviti drugačije nego s arhetipskim Gudačkim kvartetom u D-duru, op. 18, br. 3, Ludwiga van Beethovena (1770-1827). U tom se kvartetu bonski skladatelj najtemeljitije priklonio utjecajima Haydna i Mozarta, dakle elementima čistog klasičnog stila, pogotovo u prva tri stavka: u prvom (Allegro), u kojem je prva violina s uzlaznim molskim septimama jednostavno i nježno iznijela tematsku misao stavka, u drugom (Andante con moto), u kojem se salonska pjesma, bogate kromatske harmonije i pomalo otrcane melodije, nastavila u nizu varijacija, i u neobičnom trećem (Allegro), na razmeđu menueta i scherza, s efektnom kadencom. Živahni Presto, sa snažnim talijanskim dojmom i konsonantnim oktavama, bio je, pak, savršen za konac djela, ali nikako za kratku pauzu i opću dekoncentraciju.

Na Schumannovom glasoviru

No ipak, resetiranje je bilo korisno s obzirom na to da je uslijedio prosječan Treći gudački kvartet u A-duru, op. 41, br. 3, Roberta Schumanna (1810-1856). Prosječan u smislu (ne)zanimljivosti partiture, naročito u odnosu na Detonija, i naglašene patetike, a nipošto u smislu virtuoznog muziciranja Zagrebačkog kvarteta. Vjerujem da je već uvodni ¨Clara motiv¨ bio izražajniji i moćniji na Schumannovom glasoviru, na kojem su se mogle plastičnije zamisliti i energične varijacije drugog stavka (Assai agitato – Un poco adagio – Tempo risoluto) u kojima se, ugrubo, nastavila skladateljeva omiljena ¨off beat¨ ritmička igra. Stoga se najsvijetlija točka pojavila tek u trećem stavku (Adagio molto), dijelom himna, a dijelom rapsodična ljubavna izjava s kontrastnom epizodom u ulozi raspršivača iluzije. Opsesivan ritam druge violine u tom je stavku istaknuo vršnu dinamiku, violinista Davora Philipsa, košmar i tjeskobu, ali i suprostavljeni dio u kodi koja je, nadalje, najavila vedru i labavo razrađenu završnicu (Finale: Allegro molto vivace), oblikovanu kao prošireni rondo. Ispraćeni gromoglasnim pljeskom, glazbenici su putem letaka najavili svoju sljedeću sezonu, 2023/2024, vjerujem još kvalitetniju, pred brojnijom publikom, u istom prostoru, s istim brojem koncerata i istim brojem probranih žanrovskih djela. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code