HRVATSKA PUČKA GLAZBA U SOFISTICIRANOJ EUROPSKOJ GUDAČKOJ TARDICIJI

HRVATSKA PUČKA GLAZBA U SOFISTICIRANOJ EUROPSKOJ GUDAČKOJ TARDICIJI

27. travnja, 2018.

 

 

Piše: Igor Koruga

Diptihom vrsno sročenih glazbenih djela dvojice uglednih domaćih skladatelja započeo je predzadnji koncert iz ciklusa Zagrebački kvartet @ HGZ, u utorak 24. travnja u 20 sati u Hrvatskom glazbenom zavodu. Riječ je bila o jednostavačnom Gudačkom kvartetu, ¨Song¨, jednog od najutjecajnijih i najizvođenijijh hrvatskih skladatelja, Igora Kuljerića (1938-2006), čija se djela nalaze na stalnom repertoaru brojnih orkestara, komornih sastava i solista, te o četverostavačnom Gudačkom kvartetu br. 3, ¨Narodnom¨, Borisa Papandopula (1906-1991) koji je, pak, u svom plodnom djelovanju objedinjavao uloge iznimnog skladatelja, spretnog pijanista, duhovitog glazbenog kritičara, energičnog dirigenta i dosjetljivog organizatora. Svijetlim gudačkim suzvučjima kvartet je od prvog takta uronio u akordski kontinuitet i promjene koje su, u Kuljerićevoj skladbi, bile vođene poletnim melodijskim obrascima u duhu tradicije, ili točnije, u duhu folklorne baštine. Sam je autor svoj rukopis pojasnio kao ¨melizme i ritmička pulsiranja određenih segmenata hrvatske pučke glazbe, skupa pretočene u sofisticirani oblik europske glazbene tradicije¨, dakle, u gudački kvartet. Folklorne se idile dotakao i Papandopulo, u istoimenom prvom stavku, u svojevrsnoj introdukciji kvarteta, ili stilskoj uvertiri Kolu, Guslarima i Igri, stvorenoj, poput mnogih autorovih djela, na temelju čist(oć)e glazbene materije.

Redukcija i prostor

Dekodiranje zvučnih iluzija gudačima nije bilo jednostavno niti u slučaju središnje postavljenog Gudačkog kvarteta u d-molu, br. 14, D 810, ¨Smrt i djevojka¨, njemačkog skladatelja Franza Schuberta (1797-1828), koji je 1824. godine za oblikovanje ponajprije drugog stavka (Andante con moto) iskoristio solo pjesmu tamnijeg ugođaja – Der Tod und das Mädchen (1817) – zasnovanu na stihovima njemačkog književnika Matthiasa Claudiusa (1740-1815). Ondje se Schubert, u fantastičnom dijalogu očajne djevojke i hladne Smrti, u temi s pet varijacija, uspio čujno odmaknuti od dotada najnaprednijeg kvartetskog izraza Ludwiga van Beethovena (1770-1827), osobito u smislu nejednakog tretmana pojedinih instrumenata. Tako se pružila prilika tehnički potkovanom i silno muzikalnom Martinu Krpanu (1995) da pokaže kako se nenametljivo potiče zavidna razina muziciranja ponekad i preusviranog ostatka sastava, to jest, kako se blista na nečistom svjetlu. Disciplina se iskazala već u prvoj varijaciji, značajno prozračnijoj od iznesene glavne teme, u kojoj je Schubert posegnuo za svojim redukcionističkim postupcima i širokim prostorom oko, u osnovi, arpeggirane Krpanove dionice. Sinkope mladog violinista bile su prirodno točne, čak i u odnosu na žustre melodije i tonske pokrete suglasnih ¨unutarnjih gudača¨: druge violine (Davor Philips) i viole (Hrvoje Philips). Redukcija se nastavila i u drugoj varijaciji, u naizmjeničnim šesnaesttonskim motivima te u strukturalnim promjenama povezanim s ¨melodijskim¨ violončelom (Martin Jordan) i ¨harmonijskom¨ violom, dok je svjetlo nestalo u trećoj , kulminirajućoj, čemernoj varijaciji. Angažiranim tonom bila je protumačena četvrta varijacija, najautonomnija u nizu, koja se kroz povijest znala tumačiti i kao trivijalna prolongacija željene repeticije tematske osnove, uglavljene u paralelni dur na koncu šesterodjelnog stavka.

Nestvarni dodatak

Srećom, u navali vike i aplauza zagrebački su se gudači odvažili i na ljupki dodatak, kao napisan za mladog Krpana. Uživalo se u Humoreski br. 7, op. 101, Antonína Dvořáka (1841-1904). Ništa, dakle, nije bilo slučajno. Samo nestvarno. Znači, u redu. T

1 Comment so far

Uskoči u raspravu
  1. TEREZA
    #1 TEREZA 19 svibnja, 2024, 15:40

    Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu što sam naišao na gospodina Harry Bryan, izvršnog direktora SMART LOAN FUNDS, imaju sjedište u Americi, a također djeluju u svim europskim zemljama. Dobio sam savjet kolege i savjetovat ću svima koji trebaju zajam da koriste njihove usluge kako bi izašli iz financijskih poteškoća, možete ih kontaktirati putem e-pošte ([email protected]} WHATSAPP: {+385 91 560 8706} Brzo kontaktirajte danas i dobijte svoj zajam od njih na stopu od 3 %. Obećajte da ćete reći ljudima i podijeliti njegov dobar rad nakon što dobijete zajam. ,;[-

    Odgovorite na ovaj komentar

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code