CARSKA KOČIJA ĆE BITI ZAGREBAČKA ATRAKCIJA

CARSKA KOČIJA ĆE BITI ZAGREBAČKA ATRAKCIJA

18. siječnja, 2014.

 

kocija4 Custom

 

Turiste i građane vozit će od Trga bana Jelačića do Gornjeg grada

 

 

Napisao: Damir Kramarić

Fotografija: Boris Beribak

Zagreb će biti prvi grad u svijetu u kojem će originalna carska kočija, u kojoj se prije više od stotinu godina vozio car Franjo Josip prvi, prevoziti turiste uz pomoć joysticka i na električni pogon! Šestmetarska ‘jahta’ na kotačima, 24 karatnim zlatom ukrašena prelijepa grdosija koja se ne razlikuje nimalo od kraljevske kočije engleske kraljice, za nekoliko će tjedana posve sigurno biti uvjerljivo najveća zagrebačka turistička atrakcija.

– Školjka za putnike je renovirana i sada isprobavamo donji postroj. Za tjedan dana spojit ćemo gornji i donji dio i onda kočija ide na probnu vožnju Gornjim Stenjevcem, gdje živim. Nakon toga imat ćemo promociju kod gradonačelnika Bandića. On je prepoznao vrijednost projekta i dao zeleno svjetlo za uvođenje carske, odnosno kraljevske kočije, u turističku ponudu grada Zagreba – ističe Miljenko Milinović, vlasnik kočije, restaurator i zaljubljenik u starine koji već par godina detalj po detalj ulickava Rolls-Royce među kočijama, kojega je prije nekoliko godina zaboravljenog pronašao u jednom štaglju kod Velike Gorice.

Doznao je potom povijest kočije, uvjerio se da su donji postroj početkom 18. stoljeća izrađivali najbolji majstori u Budimpešti, a školjku za putnike umjetnici u Beču, te je raritetni primjerak najluksuznijeg vozila 18. i 19. stoljeća otkupio pa počeo renovirati.

-Kočija bi uskoro trebala prevoziti turiste i građane grada Zagreba na relaciji od Zagrebačke katedrale preko Trga bana Jelačića, do Palainovke do Markova trga, palače Dverce, pa natrag do Katedrale. Bit će to turistička vožnja u duljini od 6 kilometara i bit će to jedina u svijetu starinska kočija s ugrađenom tehnologijom budućnosti. Tristogodišnja dama na kotačima i danas ima sve originalne dijelove iz 18. stoljeća, restaurirani su joj svi, pa i najsitniji detalji, unutrašnjost kočije ukrašena je rezbarenim listićima od 24 karatnog zlata i ona sada doista izgleda neviđeno dobro. U obnovu je, uostalom, uloženo više stotina tisuća eura, no isplatilo se. Kočija ‘Ban Jelačić’ kako joj je radno ime, ne zaostaje nimalo za izložbenim eksponatima ruskih carskih kočija iz tog doba. Malo je takvih kočija (royal – kraljevske klase) izrađeno ranih tisućusedamstotih, jer si je malo tko takav luksuz mogao priuštiti. Najbolje će to, uostalom, moći prepoznati putnici koji će lako vidjeti da je i po izgledu i po konstrukciji doista kraljevska klasa – ne štedi komplimente na svoje životno restauratorsko djelo Miljenko Milinović, pa dodaje da je posvetivši pune dvije godine staroj dami htio vrijednom eksponatu na izdahu udahnuti duh novog vremena i tako ga oživjeti.

-Prošla je testiranja ovlaštenog sudskog vještaka, što znači da je posve sigurna za gradsku vožnju. Zagrebačkim ulicama vozit će brzinom do 25 kilometara na sat, iako može postići i veću brzinu, no zbog sigurnosti neće voziti brže – dodaje Milinović koji je u lampaše postavio LED diode, u kabini četiri ekrana s GPS-om, u svilena sjedala ugradio radio, a u starinski kožnati kovčeg maleni hladnjak.

U njegovu šestmetarsku kočiju, koju su svojedobno vukli brojni i snažni konji, stane šest osoba, a na struju će bez prestanka moći voziti šest sati. Punit će se noću. Unatoč visokom stupnju modernizacije, imat će autohton izgled zbog čega će putnici, kada sjednu na kožna sjedala okružena zlatnim rezbarijama, imati osjećaj da su se vremeplovom vratili dvjesto godina unatrag. Kao carevi, da se razumijemo, a ne kmetovi ili sluge.

U Turističkoj zajednici Grada Zagreba i Gradskom uredu za gospodarstvo dobili smo potvrdu Milinovićevih tvrdnji. Njegova carska kočija na električni pogon bit će, naime, samo šlag na torti sve bogatije i sve raskošnije ponude nove velike hrvatske turističe atrakcije – grada Zagreba.

Grad radi na izradi prijedloga za uspostavu fijakerske službe u metropoli u svrhu turističkog razgleda Zagreba za sugrađane, posjetitelje i turiste. Uskoro ćemo stoga donijeti prijedlog Uredbe i Odluke o prometovanju zaprežnih vozila u svrhu turističkog razgleda na području grada Zagreba. Smatramo da je u interesu turizma, naših sugrađana i mnogobrojnih turista oživljavanje tradicije – prometovanje gradom fijakerom prioritet po uzoru na najveće svjetske i europske metropole poput New Yorka, Beča i Praga, ali i susjedne Ljubljane. Želimo naglasiti da se buduće rute odnose na Gornji i Donji grad te da bi njima turisti i zainteresirani građani dobili mogućnost razgleda najposjećenijih turističkih atrakcija uz poseban doživljaj vožnje kočijom. Također možemo naglasiti kako je za vrijeme prošlogodišnjeg Adventa Grad inicirao i probne vožnje po Gornjem gradu, gdje je zamijećen veliki interes turista i posjetitelja. Nadamo se da ćemo u što je kraćem roku biti u mogućnosti svima zainteresiranima pružiti turistički razgled kočijom na radost građana i posjetitelja te da će isti što prije postati novom turističkom ponudom grada Zagreba – ističu za portal Tjedno.hr djelatnici Ureda gradonačelnika Milana Bandića.

Kada se svemu navedenom pridoda i već vrlo popularna smjena straže ‘Kravat pukovnije’ na Markovu trgu, kao i ostale zadnjih nekoliko godina uvdene turističke atrakcije, možemo zaključiti da će hrvatska metropolu u budućnosti postati još veće turistička meka ovog dijela Europe (zagrebački turistički bum počeo je prije nekoliko godina i do danas se ne zaustavlja).

Valja ovdje pojasniti da je ‘Kravat pukovnija’ pukovnija hrvatske lake konjice iz XVII. stoljeća koja je, osim iznimnog junaštva vojnika, bila prepoznatljiva i po odori, odnosno slikovitim rupcima što su ih vojnici nosili oko vrata i po kojima je kravata dobila naziv. Taj rubac zavezan u čvor brzo se nametnuo i kao modni detalj i već je tada bio poznat po etničkom imenu Hrvata, koje su u Njemačkoj zvali Krobatten, u Francuskoj Cravates. Godine 1664. utemeljenjem hrvatske pukovnije Royal Cravattes u sklopu francuske kraljevske vojske kravata je i službeno dobila potvrdu originalnosti. T

 

5 komentara

Uskoči u raspravu
  1. đoko
    #1 đoko 26 siječnja, 2014, 17:15

    Ideja zlata vrijedna no ne i sama izvedba u ovome slučaju.Naime uvijek se nađe neki pametan koji će nesebičnim trudom devastirati originalnu verziju nekog antikviteta dodajući mu ili oduzimajući ono što nikako nebi smio.Antikvitet bilo o kojem da se radi mora zadržati što je moguće više od originala pogotovo kada je riječ o vozilima.Kao iskusan oldtajmeraš znam o čemu pišem i nije mi drago čuti da je ovako lijepu i nadasve raritetnu kočiju majstor garnirao sa gps.om i disc kočnicama napose i nekakvim led diodama.

    Odgovorite na ovaj komentar
  2. Ada
    #2 Ada 20 siječnja, 2014, 15:55

    Konačno se netko pametan sjetio i povezao struku, kulturu i povijest. I još će pošteno zaraditi. Barem deset takvih srednjovjekovnih vozila pod hitno treba u Zagrebu.

    Odgovorite na ovaj komentar
  3. servo
    #3 servo 18 siječnja, 2014, 18:22

    nije šala, vidi se da pila ima disk pločice na zadnjim kotačima

    Odgovorite na ovaj komentar

Kliknite ovdje ako želite odustati od odgovora.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code