Iako je nedavni sukob između zvanične Ankare i Washingtona izgledao kao spor oko zatočenog svećenika, problem datira još od Obamine administracije. Problem je u američkoj potpori prokurdskim demokratskim silama Sirije (SDF) i pokretu svećenika Gülena. Hladne reakcije američke administracije na državni udar u Turskoj 15. srpnja 2016. su potpuno naštetile odnosima dva saveznika
Nema sumnje, tursko-američki odnosi su se promijenili, a to zahtijeva od SAD i Turske, da daju međusobne ustupke na bazi historijskog prijateljstva i savezništva dvije države u interesu mira i stabilnosti u svijetu, a na postojeću krizu odnosa treba gledati kao prolaznu ljetnu oluju u njihovim odnosima i nikako drugačije
Teskt: Bakhtyar Aljaf i doc. dr. sci. Zijad Bećirović, direktori Međunarodnog instituta za bliskoistočne i balkanske studije (IFIMES) u Ljubljani
Odnosi između Turske i Sjedinjenih Američkih Država (SAD) poslije
Drugog svjetskog rata evoluirali su nakon 2.konferencije u Kairu u prosincu
1943. na kojoj su sudjelovali predsjednik SAD Franklin Roosevelt, premijer
Velike Britanije Winston Churchill i premijer Turske İsmet İnönü i ulaskom
Turske u Drugi svjetski rat na strani saveznika u veljači 1945.godine, čime je
Turska osigurala mjesto osnivačke članice Ujedinjenih nacija (UN).
Do 1941., kod Roosevelta i Churchilla prevladavao je stav, da kontinuirana
neutralnost Turske služi interesima saveznika za blokiranje sila Osovine od
ostvarivanja strateških ciljeva na Bliskom istoku. Ali neke važne pobjede sila Osovine
do kraja 1942.godine dovele su do toga da su Roosevelt i Churchill ponovo procijenili
potrebu sudjelovanja Turske u ratu na strani Saveznika. Turska je tokom Drugog
svjetskog rata održavala vojsku i zračne snage pristojne veličine i snage, a naročito je
Churchill želio da Turci otvore novi front na Balkanu.
Turska je konačno pristupila ratu na strani saveznika 23. veljače 1945., nakon
što je na konferenciji na Jalti najavljeno da će u UN biti prihvaćene samo države koje
su formalno bile u ratu sa Njemačkom i Japanom. Međutim do 1. ožujka 1945.godine
Turska nije direktno sudjelovala u vojnom sukobu, ograničavajući svoje sudjelovanje u
snabdjevanju, logistici i nametanju političkih i ekonomskih sankcija državama
Osovine.
Teškoće sa kojima se Grčka suočavala nakon Drugog svjetskog rata u suzbijanju
komunističke pobune, zajedno sa zahtjevima Sovjetskog saveza (SSSR) za
postavljanjem vojne baze u turskom zaljevu, potakle su SAD da objave Trumanovu
doktrinu 1947. Trumanova doktrina je američki vanjskopolitički plan o
zaustavljanju komunizma, koji je uključivao značajnu ekonomsku i vojnu pomoć
Turskoj i Grčkoj uz garantiranje sigurnosti te dvije države. Ova podrška se
manifestirala u operaciji Gládio (Gládio je ime tajne organizacije, koju je NATO
postavio u Italiji poslije Drugog svjetskog rata protiv komunističke ekspanzije na
zapadnu Evropu. Gládio je bio samo dio niza nacionalnih procesa uspostavljenih
1948.godine, gdje je projekat djelovao u mnogim zemljama NATO-a ili čak u
neutralnim zemljama). Nakon što je sudjelovala sa snagama Ujedinjenih nacija u
ratu u Koreji, Turska je 1952. pristupila organizaciji Sjevernoatlantskog
ugovora NATO.
Tijekom 1950-ih i 1960-ih godina, Turska je generalno surađivala sa drugim
saveznicima SAD na Bliskom istoku (Iran, Izrael i Jordan) kako bi zadržala utjecaj
(Egipat, Irak i Sirija), koji su bili bliski Sovjetskom savezu. Tijekom hladnog rata,
Turska je bila važan dio jugoistočnog krila NATO-a. Od 1954. Turska je
ugostila zračnu bazu İncirlik, važnu operativnu bazu zračnih snaga SAD, koja je
odigrala ključnu ulogu tokom hladnog i zaljevskog rata 1991.
Tursko-američki odnosi su realno ojačani pristupanjem Turske u Sjevernoatlantski
savez NATO 1952. Turska je postala zemlja sa drugom po veličini vojskom po
broju vojnika u NATO-u nakon SAD. Za svoje bilateralne odnose su koristili čak
termin „strateški saveznici“.
Ali njihovo savezništvo suočavalo se sa velikim krizama u proteklim decenijama, a
neslaganje je često dostizalo zategnute faze tih odnosa. Ponekad zbog razlika i
pogleda na određena pitanja, odnosi između dva saveznika dovodili su do smanjenja
povjerenja na vrlo nizak nivo.
Najznačajnije krize u tursko-američkim odnosima tokom proteklih decenija su:
1. Kubanska raketna kriza 1962.
Kubanska raketna kriza je jedna od najvećih kriza u američko-turskim odnosima, a
neki je vide kao početak „američke izdaje“ Turske i prve znakove ignoriranja turskih
interesa od strane Washingtona, kao i početak opadanja povjerenja između dva
saveznika. U listopadu 1962. izbila je tzv. „Kubanska raketna kriza“, sa
napetostima između SAD i zapadne alijanse na jednoj strani i SSSR-a na drugoj
strani, koji su dostigli vrhunac zbog postavljanja Sovjetskih raketa na Kubi, što je
izazvalo krizu koja je umalo dovela do nuklearnog rata.
Nakon što su tenzije dostigle vrhunac, kao rezultat tajnih pregovora, SAD i Sovjetski
savez su postigle sporazum o obuzdavanju krize. Sovjetski savez je povukao svoje
strateške rakete sa Kube u zamjenu za povlačenje strateških projektila SAD sa
teritorija Turske. Povlačenje strateških raketa „Jupiter“ iz Turske izvršeno je tajno i
na vrhuncu vojnih tenzija. SAD su odluku o povlačenju strateških raketa donijele bez
konzultiranja ili čak informiranja turske strane. Taj američki potez naljutio je Ankaru,
koja je smatrala, da se taj potez u Turskoj razumije kao američka izdaja interesa
Turske.
2. Pismo predsjednika Johnsona 1964.
Nakon godina napetosti između Turske i Zapada, uopće uslijed povećavanja razlika
između Turske i Grčke oko pitanja Cipra, američki predsjednik Lyndon Johnson
poslao je snažno poruku turskom premijeru İsmetu Inönü prijeteći, da će napustiti
američku vojnu prisutnost u Turskoj, ako Turska upotrijebi vojne snage na Cipru.
U svom pismu je američki predsjednik Johnson zaprijetio, da Turska nema pravo da
koristi američko oružje bez dogovora sa američkom administracijom i da će ukoliko
Turska koristi ovo oružje i intervenira na Cipru uslijediti sankcije. To je značilo da
ukoliko Turska bude napadnuta od strane Sovjetskog saveza, NATO neće braniti
Tursku. Ovo su direktne i eksplicitne prijetnje dovele do eskalacije razlika između
dvije zemlje. Turska je počela zbližavanje sa Sovjetskim savezom. Normalizacija
odnosa sa SAD počela je po porazu premijera Inönü na izborima 1965. i
promjene vlasti u Ankari.
3. Zatvaranje vojne baze İncirlik 1974.
U jednoj od najvećih kriza između dvije zemlje u modernoj historiji, Turska je
donijela odluku bez presedana, a to je jednostrano ukidanje svih vojnih sporazuma sa
SAD i protjerivanje tisuće turskih vojnika i civila nakon odluke turske vlade da
prenese kontrolu i suverenitet nad svim američkim vojnim bazama u Turskoj na
Tursku vojsku. Taj potez uslijedio je kao reakcija na američku zabranu dostavljanja
oružja Turskoj zbog turske invazije na Cipar 1974. To je riješeno tek poslije tri
godine kada je američka vlada povukla odluku o zabrani isporuke oružja Turskoj
1977. Turci ovaj incident slave kao model suočavanja s „arogancijom“ SAD.
4. Operacija Kapuljača (Hood event) 2003.
Nakon američkog napada na Irak, 4.srpnja 2003., grupa američkih vojnika
uhitila je grupu turskih vojnika, koji su radili u sjevernom iračkom gradu
Sulaymaniyah, i odvela ih sa kapuljačama na glavama. Turski vojnici bili su saslušani
od strane američkih oružanih snaga.
Nakon 60 sati uhidbe, vojnici su pušteni pošto je Turska podnijela prigovor SAD.
Američki tajnik za obranu Donald Rumsfeld napisao je posebno pismo
turskom premijeru Recepu Tayyipu Erdoğanu izrazivši žaljenje zbog incidenta.
Incident je naštetio diplomatskim odnosima Turske i SAD i označava prekretnicu u
odnosima između dvije zemlje. Iako je incident u SAD bio relativno slabo medijski
pokriven, to je bio veliki incident za Turske medije, a mnogi građani to vide kao
smišljenu uvredu turskoj vojsci.
5. Vizna kriza 2017.
Veleposlanstvo SAD u Ankari 8. listopada 2017. najavilo je obustavu izdavanja viza
i pružanje konzularnih usluga u američkoj ambasadi i u konzulatima u Turskoj, „osim
imigracijske vize“, i odmah je turska ambasada u Washingtonu odgovorili na potez
SAD i sprovela slične mjere i obustavila odobravanje i izdavanje viza američkim
građanima. Kriza je izbila poslije hapšenja Metina Topuza, zaposlenika američkog
Generalnog konzulata u Istanbulu optuženog za „špijuniranje“, te njegove odnose sa
organizacijom Fethullaha Gülena. Nakon višemjesečnih napetosti dvije zemlje su
postigle dogovor oko rješavanja krize.
6. Kriza pastora Brunsona 2018.
Usprkos hapšenju američkog pastora Andrewa Brunsona listopada 2016. na
osnovu optužbi za suradnju sa terorističkim organizacijama i sumnjama u njegovu
ulogu u pokušaju državnog udara 2016., američki predsjednik Donald
Trump upravo je sada je aktualizirao i zaoštrio svoje zahtjeve prema Turskoj da ga
odmah oslobodi usprkos pregovorima između dvije strane za postizanje dogovora o
ovom slučaju.
Datum 24. lipanja 2018.
Erdoğan je u prvom krugu pobijedio na predsjedničkim izborima sa 52,6% glasova.
Ovom pobjedom zemlja je prešla iz parlamentarnog sistema u predsjednički sistem,
gdje je izvršna vlast koncentrirana u rukama predsjednika. Reakcija Bijele kuće bila je
vrlo skeptična. Glasnogovornica Bijele kuće Sarah Sanders izjavila je „Podstičemo
Tursku da poduzme korake za promoviranje demokracije“.
US State Department saopćio je da poštuje ishod predsjedničkih izbora u Turskoj.
Datum 20. srpanja 2018.
Washington je odbio prijedlog za razmjenu imama Gülena sa protestantskim
svećenikom Brunsonom, koji je 25. srpnja 2018. prebačen u kućni pritvor.
Američki državni sekretar Mike Pompeo je rekao „Pozdravljamo ovu dugo
očekivanu vijest, ali to nije dovoljno”.
Dan kasnije, predsjednik Trump je zatražio od Turske da odmah oslobodi svećenika,
upozoravajući da su SAD spremne da uvedu „velike sankcije“ Turskoj.
Nekoliko dana kasnije, Erdoğan je optužio da u Washingtonu razmišljaju po
„misionarskom cionističkom“ mentalitetu.
Datum 1. kolovoza 2018.
SAD su nametnule sankcije ministrima unutarnjih poslova i pravosuđa Turske nakon
što su ih optužili da igraju ključnu ulogu u zadržavanju i pritvaranju svećenika
Brunsona. U javnosti se stvara privid da su SAD i Turska u tzv. „svećeničkom“ sukobu
zbog dva svećenika, pastora Brunsona i imama Gülena. Ipak, odnosi između SAD i
Turske su puno kompleksniji i isprepleteni, a pogotovo u kontekstu novih
geopolitičkih i geostrateških promjena u svijetu.
Datum 10. kolovoza 2018.
Predsjednik Trump najavio je povećanje carine na uvoz čelika i aluminijima iz Turske
na 50% i 20% i napisao na twitteru „Naši odnosi s Turskom u ovom trenutku nisu
dobri“.
Turska lira je odmah u jednom danu izgubila 16% svoje vrijednosti u odnosu na dolar.
Erdoğan je govorio o „ekonomskom ratu“ i pozvao Turke da podrže svoju valutu
razmjenom bilo kakvih stranih sredstava plaćanja, koja imaju u posjedu u turske lire i
da je „Ovo je nacionalna borba“.
Datum 11. kolovoza 2018.
Erdoğan je upozorio da će Turska potražiti „nove prijatelje i saveznike, osim ako
Washington ne počne da poštuje suverenitet Turske“ i da „Pogrešno je prijetiti
Turskoj zbog pastora“, i dodao „Stidite se, i sram vas bilo što zamjenjujete
strateškog partnera u NATO-u za svećenika”.
Turska je samo još jedno poglavlje u Trumpovim zategnutim odnosima sa svijetom
pa čak i sa najbližim saveznicima (Kanada, Njemačka, Italija). Sadašnja događanja su
jednim dijelom posljedica pasivnog bavljenja globalnim problemima tokom američke
administracije predsjednika Baracka Obame. Radikalne odluke predsjednika
Trumpa su pokušaj da SAD vrati posebno mjesto, koje su imale kao velesila nakon
Drugog svjetskog rata i koje je ozbiljno bilo ugroženo nekim Obaminim postupcima.
Trump je sa svojim zadnjim potezima ispunio svoj izborni slogan i obećanje
„America first“.
Iako je nedavni sukob između zvanične Ankare i Washingtona izgledao kao spor oko
zatočenog svećenika, problem datira još od Obamine administracije. Problem je u
američkoj potpori prokurdskim demokratskim silama Sirije (SDF) i pokretu
svećenika Gülena. Hladne reakcije američke administracije na državni udar u Turskoj
15. srpnja 2016. su potpuno naštetile odnosima dva saveznika.
Bez Turske teško održavati stabilan svjetski poredak
Generalno odnosi SAD sa Turskom su u oscilaciji od dolaska stranke AKP na vlast u
Turskoj 2002. Odnosi između dvije zemlje su bili u krizi, s vremena na
vrijeme, zbog promjene prirode odnosa nakon završetka hladnog rata. Pogled Turske
na njen položaj i ulogu u regiji i svijetu promijenio se. Tamo gdje Washington ne
uzima u obzir promjene i interese u turskoj politici i namjere Ankare da
vanjskopolitičke odluke donese nezavisno od SAD, uglavnom nisu u interesu SAD.
Ove i druge krize kao što je Sirijska kriza dovele su Tursku u situaciju da se približava
Rusiji, sa kojom surađuje mimo SAD po sirijskom pitanju „Astana talks 2017“ u
kojem je Turska sa Rusijom i Iranom dogovorila zone de-eskalacije bez SAD i
konačno su tako uništeni razgovori u Ženevi gdje su SAD imale važnu ulogu u tim
razgovorima pod pokroviteljstvom UN. Potpisivanje strateškog sporazuma s
Moskvom o nabavci protuzračnih sistema S-400 i suradnja na izgradnji ruskog
nuklearnog reaktora u Turskoj su bili samo kap koja je prelila čašu.
Američka podrška Turskoj neće izostati, jer ti odnosi su snažni na različitim
razinama, bez obzira na pogoršanje bilateralnih odnosa Turske i Washingtona,
Turska ima ključnu ulogu za SAD.
Bez Turske, teško je održavati stabilan svjetski poredak na temelju američkih pravila i
nastaviti uspješnu politiku za suzbijanje kaosa na Bliskom Istoku i Balkanu posebno.
Sa izuzetkom Turske, nema ni jedne muslimanske države, koja može poslužiti kao
most prema zapadnom svijetu. Nema sumnje, tursko-američki odnosi su se
promijenili, a to zahtijeva od SAD i Turske, da daju međusobne ustupke na bazi
historijskog prijateljstva i savezništva dvije države u interesu mira i stabilnosti u
svijetu, a na postojeću krizu odnosa treba gledati kao prolaznu ljetnu oluju u njihovim
odnosima i nikako drugačije.
Ljubljana, 16. kolovoza 2018. T
Još nema komentara
Uskoči u raspravuNema komentara!
Počnite s raspravom.