ŠTO SVE MOŽE URADITI DRON

ŠTO SVE MOŽE URADITI DRON

29. listopada, 2014.

 

 

srbija-albanija31 Custom

Karakteristike i mogućnosti RC kvadkoptera

 

Napisao: Petar Vojinović/www.tangosix.rs

 Iako se karakteristike i mogućnosti RC kvadkoptera koji je letio iznad stadiona JNA ne mogu smatrati opasnim, taj događaj je stvorio percepciju slabog osiguranja srbijanskog  predsjednika. Analiziramo o kakvoj se letjelici radi i na koje načine njeno letenje može biti kontrolirano ili onemogućeno.

Kako se jasno vidi na snimku leteći objekt u pitanju je DJI-ov RC kvadkopter tipa Fantom i to starija verzija 1.1. Kompanija DJI važi za jednog od najpopularnijih proizvođača RC multikoptera na svijetu čiji se “leteći objekti” većinom koriste za snimanje – nose GoProHero kamere sa ili bez stabilizacije, uz mnoštvo opcija dodatne opreme. Starije verzije Fantoma (poput ove koja je korištena u Beogradu) mogu se kupiti već od 400 eura dok novije verzije serije 2 koštaju preko 700 eura.

UNAPRIJED OSMIŠLJENA OPERACIJA

Fantom teži 1 kilogram i prema specifikacijama proizvođača može ponijeti maksimalno 1350 grama korisnog tereta. Maksimalna brzina letjelice je 15 metara u sekundi. Kontrolor radi na frekvenciji od 2.4GHz.
 Po prvim, još neprovjerenim izvešćima, albanski Fantom je sinoć poletio sa crkve blizu stadiona JNA što ukazuje na unaprijed osmišljenu operaciju. Ukoliko su navodi medija točni da se kontrolor nalazio unutar stadiona (letjelica nije imala kameru pa je to i logična pretpostavka) i da je on čak bio u posjedu osobe koja se nalazila u VIP loži u kojoj je također bio i predsjednik republike Srbije, implikacije potpunog propusta neposrednog osiguranja  prvog čovjeka države su dalekosežne.

Iako je, ipak, malo vjerovatno da bi ovakva letjelica mogla ugroziti sigurnost  lože i osoba u njoj (detoniranje eksploziva i sl.) negativni publicitet i percepcija nesigurnosti  predsjednika republike i potencijalne opasnosti predstavljaju javnu sramotu nadležnih službi. Ukoliko se zanemari najosnovnija KD zaštita (pretresanje) ostaje nepripremljenost za suočavanje sa “prijetnjom” čije su operativne mogućnosti dobro poznate. Poznate su sve opcije kontrolora koje su dostupne na tržištu i njihovi frekventni opsezi. Iako ne možemo pouzdano znati je li osiguranje predsjednika imalo ovakve ometače i kad bi se oni uključili da je letjelica prišla bliže (ona nije bila ni blizu lože) ostaje problem javne percepcije i dojma da se to moglo dogoditi.

Upravo zbog skorih incidenata gdje su službe predstavljene u veoma lošem svijetlu nije trebalo dozvoliti da bilo što može letjeti iznad stadiona. Tehničke mogućnosti za to postoje i čak sam proizvođač, DJI, u svoje Fantome sa novim firmwareom ugrađuje takozvani geo-fencing. U pitanju je ugrađeno onemogućavanje letjelica na određenim definiranim geografskim koordinatama. Prva, i logična, upotreba geo-fencinga je nemogućnost rada Fantoma blizu i iznad velikih međunarodnih aerodroma. DJI Fantomi verzije 2 tako na primjer ne mogu letjeti iznad beogradskog aerodroma Nikola Tesla i aerodroma Konstantin Veliki u Nišu. Kineske službe sigurnosti zahtjevale su od DJI-a da u geo-fencing uključi trg Tjenanmen i druge “osetljive” lokacije. Za očekivati je da će no-fly lista ubrzo uključivati i druge objekte širom planete osim aerodroma.

Popularnost DJI proizvoda leži prije svega u razumnom odnosu kvalitet-cijena ali se oni ipak ne koriste od strane kvalitetnijih opcija za snimanje iz zraka. Za ozbiljnije DSLR kamere koriste se multikopteri koji se izrađuju od modula (kao RC avioni) i oni ne mogu lako biti kontrolirani, tj. protiv njih ne postoji opcija geo-fencinga.

TERMIN  DRON   

U domaćim ali i stranim medijima termin “dron” se u poslednje dvije godine udomaćio iako se letjelice ove kategorije stručno terminološki tako ne označavaju. Domaći termin je “bespilotna letelica” (BPL) ali Fantom u našoj kategorizaciji ne spada u letjelice već u “leteće objekte” – radi se o radio-kontroliranom multikopteru.

Termin “dron” rezerviran je za veće bespilotne (često i naoružane) sisteme u koje nikako ne spadaju ovakve i slične hobističke letjelice.T

 

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code