Potrošio 160 milijuna kuna na rabljene helikoptere i najskuplje terence
Napisao: Damir Kramarić
Ministarstvo unutarnjih poslova RH zadnjih je mjeseci, unatoč velikoj krizi i općoj besparici, krenulo u skupi predbožićni šoping: za dva (polovna!) helikoptera i 132 terenska vozila izdvojilo je čak 160 milijuna kuna našeg novca!
I ne bi se, oko nabavka sredstava za rad u MUP-u, digla tolika prašina da su ministar Ranko Ostojić i njegovi suradnici odlučili kupiti terence i helikoptere po racionalnoj i hrvatskim uvjetima primjerenoj cijeni. No, problem je nastao kada je javnost doznala da MUP na vrhuncu sezone ovrha, blokada računa i masovnih deložacija građana iz njihovih domova, kupuje najskuplje helikoptere na svijetu i najskuplja moguća terenska vozila.
NAJSKUPLJI POLOVNI HELIKOPTERI NA SVIJETU
Jer nakon što se ministar Ostojić nedavno pohvalio kupovinom rabljenog (?!) Eurocopetra EC 135, po cijeni od vrtoglavih 50 milijuna kuna, u javnost su počele izlaziti informacije prema kojima se novi takav ili vrlo sličan helikopter mogao kupiti za daleko manje novca.
Uobičajena cijena helikoptera Eurocopter EC-135 je, prema dostupnim informacijama, oko tri milijuna eura, odnosno dvadesetak milijuna kuna. Cijene izražene u dolarima mogu se naći i na internetu gdje piše da najskuplji model EC 135 stoji 4.800.000 dolara što je otpriliku dvostruko jeftinije od onoga kakvog je, polovnog, kupio hrvatski MUP. Takav model koristi i njemački ADAC. Ispada, dakle, da su njemački standardi preniski za Hrvatsku!
Još je veći skandal izbio nakon nabavke 132 terenska vozila, kada je hrvatska javnost doznala da je MUP na terence potrošio 31 milijun kuna više nego je bilo potrebno.
Iako su mogli odabrati ponudu Mercedes Benz Leasinga te za 132 Mitsubishi Pajero terenca dati 41,6 milijuna kuna, MUP je radije odabrao gotovo dvostruku skuplju ponudu te kupio 132 Toyote Land Cruiser za čak 72,9 milijuna kuna! Portal 24 sata nakon toga je objavio da je struka zgrožena uvjetima pod kojim je MUP propisao nabavu 132 terenca. Pajero, naime, koristi njemačka, češka, slovačka, britanska, nizozemska policija, a hrvatska policija je odlučila radije imati 132 Toyotina land cruisera umjesto 232 Mitsubishi pajera. Zanimljivo je da su obje vrste vozila predviđene za korištenje u najekstremnijim uvjetima i sinonim su za dobre terence.
Nakon izbijanja ovih skandala, po kuloarima su počele kružiti priče prema kojima pojedini Bračani (ciljali su na Ranka Ostojića – porijeklom s otoka Brača) ipak nisu tako štedljivi kako se priča. Pogotovo ako su u prilici trošiti tuđi, a ne vlastiti novac, nadodali su pojedini zlobnici.
BEZ ODGOVORNOSTI ZA HELIKOPTERE
A da u uvodu navedena informacija o kupovini neuobičajeno skupih helikoptera od strane Ministarstva unutarnjih poslova ne bi ostala na razini glasine, upitali smo glasnogovornike MUP-a je li točno da je Vlada RH Eurocopter EC-135 platila 50 milijuna kuna, radi li se doista o rabljenom helikopteru montiranom 2008. godine u mjestu Albacete za potrebe španjolske policije, te zbog čega je Vlada tako skupo platila (polovni?!) helikopter, kada se zna da novi i opremljeni takvi helikopteri stoje maksimalno od 3 do 4 milijuna eura? Također smo odgovorne u MUP-u zamolili da navedu serijski broj i godinu proizvodnje Eurocoptera EC-135, koji je iz proračuna plaćen 50 milijuna kuna.
Odgovore Službe za odnose s javnošću Ministarstva unutarnjih poslova RH ovdje prenosimo u cijelosti.
– Cijena helikoptera EC 135 SN 689, koji je isporučen Ministarstvu unutarnjih poslova RH 3. listopada 2013. godine, iznosila je 50.000.000,00 kuna s PDV-om, a kupljen je iz sredstava Nacionalnog programa sigurnosti prometa na cestama. Helikopter EC 135 SN 689 je proizveden 2009. godine, ima 20 sati naleta, a korišten je za potrebe proizvođača, odnosno tvrtke Eurocopter. Cijena helikoptera EC 135 SN 689 uključuje dodatnu opremu, obuku šest pilota i obuku osam tehničara i specijalne alate sukladne priručnicima o održavanju (redovno i osnovno) trupa helikoptera i motora do razine remonta. Helikopter ima dodatnu opremu: električnu dizalicu za spašavanje na lijevoj strani trupa, dva nosila i sustav za montiranje nosila u helikopteru, opremljen je sustavom za prednju zaštitu kod udara u kablove, sustavom za plutanje u slučaju slijetanja u slučaju opasnosti, ima ugrađen dodatni spremnik za gorivo, ima sustav vanjskih zvučnika sa sirenom, sustav za podizanje tereta (1300 kg) na dnu trupa.
Također helikopter ima kompletnu pripremu za ugradnju sustava osvjetljenja reflektorom, ogledala za kontrolu kretanja kuke iz pilotske kabine, sustava video-toplinskog prikazivanja terena i komunikacijskog sustava TETRA Garantni rok helikoptera je 1000 sati leta ili dvije godine od isporuke i preuzimanja te napominjemo da je to uvjet kao i kod kupnje novog helikoptera. Prema našim saznanjima tako opremljen novi helikopter, sa specijalnom opremom i instalacijama kao prvi helikopter, prodaje se po cijeni od osam do devet milijuna eura bez PDV-a. Godina proizvodnje helikoptera EC-135 je 2009., a serijski broj je SN 689 – stoji u odgovoru Službe za odnose s javnošću MUP-a RH.
28 komentara
Uskoči u raspravu