Kako je ministar Ranko Ostojić istu letjelicu platio 50 milijuna kuna?
Napisao: Dražen Stjepandić
Proteklih dana u više medija moglo se pročitati da je za potrebe MUP-a u uvežen helikopter marke Eurocopter EC-135 plaćen 50 milijuna kuna s PDV-om. Novac je osiguran iz Nacionalnog programa sigurnosti prometa na cestama. Odmah je opremljen i automatskim vanjskim defibrilatorom (AVD), uređajem za pružanje prve pomoći u slučajevima zastoja srca, koji je MUP-u doniralo Ministarstvo zdravlja.
Potpredsjednik Vlade i ministar unutarnjih poslova Ranko Ostojić po primopredaji prvog helikoptera potpisao je sa španjolskom tvrtkom Eucopter još jedan ugovor o kupnji još jednog helikoptera za 37 milijuna kuna, a sklopljeni posao je ocijenio “jako dobrim potezom jer ćemo po cijeni jednog dobiti dva tako opremljena helikoptera.”
Ministar unutarnjih poslova Ranko Ostojić također je s tvrtkom Eurocopter Espana potpisao u utorak 25. lipnja ove godine ugovor o kupnji prvog helikoptera. E kako sad jedan košta 50 milijuna, a drugi 37 milijuna kuna? Je li MUP kako je rekao ministar Ranko Ostojić dosita dobio popust na količinu ili se radi o nečemu drugome?
DVA ZA CIJENU ČETIRI HELIKOPTERA
U Hrvatskoj nema mnogo stručnjaka za helikopterske transporte, pa je vijest o kupnji helikoptera i njihovoj cijeni prošla bez komentara. Izjave minstra Ostojića uzete su zdravo za gotovo, premda je uobičajena cijena helikoptera Eurocopter EC-135 oko tri milijuna eura, odnosno dvadesetak milijuna kuna, a ne 50 ili 37. Cijene uglavnom izražene u dolarima može se naći na internetu i piše da najskuplji model EC 135 košta 4 800 000 dolara. Donosimo linkove i posjetiteljima našeg portala predlažemo da pogledaju sami. Nije potrebno neko bolje poznavanje engleskog jezika.
http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Eurocopter-EC135-T2i/228
Piše da najskuplji model koristi njemački ADAC, dakle za iste namjene kao MUP, jedino nije jasno kako je tolika razlika u cijeni?
Površnijim pretraživanjem na internetu lako se može doći do podataka o cijenama polovnih ili gotovo kao novih helikoptera tog istog modela EC 135 i s malim brojem sati letenja za još manji novac što se može pogledati na slijedećoj stranici:
http://www.controller.com/list/list.aspx?catid=7&Manu=EUROCOPTER&MDLGrp=EC+135
Svi ti helikopteri korišteni su u različite svrhe, različitih su godina proizvodnje, sati letenja, imaju različitu opremu i nalaze se u različitim državama. UŠvedskoj, Monaku, Njemačkoj, SAD-u, Indiji, Brazilu, Novom Zelandu… No, ni jedan ne košta više od tri milijuna dolara. Kako je MUP kupio toliko sukuplji, odnosno zašto je uzeo najskuplji helikopter, a još mu je Ministarstvo zdravlja doniralo dodatnu opremu?
Ranije su objavljeni podaci da se radi se o lakom višenamjenskom helikopteru koji će se koristiti prvenstveno za nadzor prometa i prijevoz osoba koje su nastradale u prometnim nesrećama, a koristit će se još i za nadzor granice, Gorsku službu spašavanja i ostale policijske poslove.
Helikopterom će upravljati piloti Specijalne policije i Zrakoplovne jedinice Lučko, a u cijenu ugovora je uračunata i edukacija pilota i mehaničara. Pretpostavlja se da MUP-ove letjelice imaju uređaje za noćni nadzor i promatranje.
Koliko koštaju ti uređaji? Jesu li zbog toga EC-135 helikopteri koje je kupio MUP dvostruko skuplji od najskupljih modela?
Kakvu sve opremu imaju da su dvostruko skuplji od najskupljih i zašto je ministar Ranko Ostojić govorio o povoljnoj kupnji kad su uzeli najskuplje od najskupljeg što se može pronaći na svjetskom tržištu. Nisu kupljena dva helikoptera EC-135 po cijeni jednog nego su dva kupljena po cijeni za gotovo četiri nova helikoptera. Je li to primjereno ovoj krizi?
Javnost i porezni obveznici sigurno zaslužuju pojašnjenje o ovim”zrakomaltnim” nabavkama.
50 TISUĆA KUNA ZA SAT LETA
Do nedavno u Hrvatskoj su se za medecinsko spašavanje uglavnom koristili vojni transportni helikopteri Mi-171. U klasičnoj hrvatskoj improvizaciji obavlja misije traganja i spašavanja, te medicinske letove. Sat leta tim helikopterom naplaćivao se više od 50 tisuća kuna bez PDV-a. Po službenim podacima u 2011. HRZ je helikopterima obavio 1.383 pojedinačna leta za medicinski transport. MORH nije iznio podatke koliko je to sati leta, ali čak i ako se uzme procjena od samo pola sata po letu, riječ je o više od 650 sati. Kada se to pomnoži s 50.000 kuna po satu, ispadne da je samo na medicinski transport u 2011. utrošeno 32,5 milijuna kuna za troškove helikoptera. Kako se za lani ne mogu pronaći službeni sati naleta za traganje, spašavanje i gašanje požara, ne može se još taj iznos pribrojiti ovome, ali je jasno kako to možda i udvostručava ovih spomenutih 32,5 milijuna.
U vrijeme vlasti HDZ-a cijena sata leta Mi-171 bila je ispod 2.000 dolara.
Premda su najavljivali štednju i smnjenje troškova Vlada Zorana Milanovića i na ovom planu postigla je sasvim suprotno od onoga što su obećavali.
7 komentara
Uskoči u raspravu–
Ako je Rončević prosesuiran i nepravomoćno osuđen na 4 godine zatvora radi kupnje 10 milijuna skupljih kamiona koji su odgovarali uvjetima natječaja i NATO standardima za razliku od drugih ponuđača, na koliko godina zatvora će biti osuđen Ostojić?
I da, je li bio raspisan javni natječaj ili to drugovi iz SDP-a ne trebaju provoditi ?
U doba krize moral polako nestaje pa način kako prepoznati lopove i lažljivce postaje sve važniji…
Korektan Bell 407 zna se naći po cca 2 mio EUR
Ne znam odakle 50000kn po satu leta za Mikojan? Croatijin Airbus kada ga iznajmljuju za charter košta cca. 6000 EUR po satu leta?!
[quote name=”Pila”]Da nije ponovo Sobol u igri s letecim cilimima?[/quote]
Jel to onaj čija žena pleše oko štange u Saboru?
Da nije ponovo Sobol u igri s letecim cilimima?
Vrlo mutna je to priča. Ni Zagorec to nebi tako nemušto posložio.