Piše: Igor Koruga
Posljednjim rečenicama u Starome zavjetu (Malahija, 3, 23-24) – Evo, ja ću vam poslati proroka Iliju, prije nego dođe veliki i strašni Gospodnji dan. On će izmiriti oce sa sinovima i sinove s ocima, da ja ne moram doći da zatrem zemlju. – najavljen je jedan od rijetkih starozavjetnih proroka koji je zauzeo važno mjesto u kršćanskoj, židovskoj i islamskoj predaji, ali i u velebnom oratoriju Elias (Ilija), Felixa Mendelssohna-Bartholdyja (1809-1847). Bio je to njegov posljednji oratorij i posljednje opsežno remek-djelo, jedinstveno po monumentalno zamišljenoj cjelovitosti, koje se u ovim korizmenim danima izvelo u Zagrebu na trećem koncertu iz ciklusa Kanconijer Zbora i SO HRT-a, u četvrtak 13. ožujka 2025. od 19:30 sati u Velikom Lisinskom.
Zapanjujuća partitura
Na raskošnom projekcijskom platnu, postavljenom iznad pozornice, mogao se pratiti hrvatski prijevod dvodijelnog predloška oratorija, pretežno utemeljenog na starozavjetnim izvještajima (I i II) Kraljici, dopunama iz Psalama i odabranim stihovima iz Matejevog poglavlja. Svaka polovica oratorija iznijela je po tri događaja u prorokovu životu: prva, najavu suše, Ilijino čudesno oživljavanje udovičinog sina, njegov obračun s Baalovim štovateljima i kraj suše, te druga, Ilijin sukob s kraljem Ahabom i kraljicom Jezabelom, njegovo pustinjsko razdoblje i putovanje na planinu Horeb te u konačnici, uzašašće na nebo. Glazbeno je bilo ponuđeno još i više. Vokalno; mješavina arija, dueta, nebeskog terceta, zborskih dijelova i, unutar zbora, predivnih kvartetskih i oktetskih solističkih pasaža, i instrumentalno; zapanjujuća partitura, s naznakama glazbe utemeljitelja oratorijskog žanra – Händela i Haydna, ali i avangardista s početka dvadesetog stoljeća kao i Wagnera, u embrionalnom obliku. I sve bi to ostalo samo na papiru, ili u mislima, da nije bilo briljantnog Zbora i sjajnog Simfonijskog orkestra HRT-a, genijalnog ruskog dirigenta (pijanista i kornetista) Maxima Emelyanycheva (1988), najuvjerljivijeg i najboljeg od svih pjevača, bas-baritona Krešimira Stražanca (1983), u ulozi Ilije, podjednako sigurne mezzosopranistice Diane Haller (1986), u ulogama Kraljice i Anđela, izuzetno artikulirane i darovite njemačke sopranistice Lare Rieken (2001), u ulogama Udovice i Anđela, svestrane i natprosječne zborske sopranistice i solistice Monike Cerovčec (1983), u ulozi Anđela, pouzdanog njemačkog tenora Roberta Bartnecka, u ulogama Obadije i Ahaba, te blistave dječje sopranistice Marijete Bošković (2012), u ulozi Dječaka.
U nepogrešivom ritmu
Plastičnije rečeno, zvuk orkestra bio je dostatno voluminozan, s odjecima kasne klasike i rane romantike, to jest, s potrebnim, vrlo suptilnim, ukusnim i (razno)vrsno dramatičnim naglascima. Zbor se pak s lakoćom priklonio tom sjaju, osobito u velikoj sceni Baalovih proroka, s nevjerojatno lijepim (su)zvukom, bez suvišne snage, gotovo na najvišoj razini specijalističkih oratorijskih zborova, nenadmašnih u najjačoj konkurenciji. Nije se tu radilo samo o izvanserijskom tempu, ili pomno uvježbanoj interpretaciji, već i o skupno rafiniranoj dinamici, artikulaciji i nepogrešivom ritmu. U tom ritmu su se nizali i solisti: Stražanac, scenski najuvjerljiviji kao veličansktveni, udaljeni i autoritativni prorok, sa svojim dobro ugođenim svijetlim tonovima i svim konciznostima u kojima je samo po potrebi prevladavao dramatičan pristup, Haller, impozantna u njoj nesavršenim altovskim lagama i kontrastnim ulogama gorde Kraljice i nevinog Anđela, Rieken, sigurna u svoj čisti sopran i, primjerice, detaljni prikaz tuge i očaja zbog smrti sina, kao i olakšanja i zahvalnosti kada se dogodilo čudo oživljavanja, Bartneck, odmjeren i jasan u svim tenorskim arijama s Ilijom, Narodom i Dječakom, Cerovčec u svojim brojnim sopranskim ulogama, Bošković, samouvjerena i postojana u osjetljivim, dugim visinama u značajnom Recitativu sa zborom, Obadijom, Ilijom, i Narodom, te sopranistica Natalija Kralj i altistice Nikolina Virgej Pintar i Martina Borse, u kvartetu (i oktetu) zborskih solista.
Ključan doprinos dirigenta
Veličanstvene zvučne strukture bile su pojačane i s moćnim bas registrima orgulja, koje su čak same za sebe, pod rukama Pavla Mašića (1980), zvučale neodoljivo. Međutim, u svoj toj metafizičkoj čaroliji, neizostavan i ključan doprinos bio je onaj nesvakidašnjeg dirigenta Maxima Emelyanycheva, nepodignutog na standardnu dirigentsku platformu. Između ostalog, on je dramatičnu i uvjerljivu inačicu cijelog oratorija postigao korištenjem naoko netipičnih sredstava i tehnika, s ciljem postizanja moćne unutarnje strukture djela, dramatike i ogromne ritamske prohodnosti i prisutnosti. A tu se lako razlučivala većina zborskog i solističkog teksta, odnosno solistima se uštedio napor za održavanje permanentne virtuozne pjevačke razine, pogotovo unutar volumenskih (pro)mjena naglašenih, fleksibilnih i šturih dijelova. Emelyanychev me stoga ipak najviše fascinirao, jer je uspio, tako ogroman u svakom smislu, Mendelssohnov oratorij svesti na posve stabilnu inačicu, retorički dosljednu i, rekao bih, savršeno (re)komponiranu. T

1 Comment so far
Uskoči u raspravuOPIPLJIVE INFORMACIJE O BOŽIĆNOM KREDITU ZA PLANIRANJE…
Ovo nije normalna objava koju svakodnevno vidite na internetu gdje ljudi daju lažne izjave i lažne informacije o ogromnoj financijskoj pomoći.. Svjestan sam da su mnogi od vas prevareni i da su lažni agenti iskoristili one koji traže kredite. Neću ovo nazvati normalnim iskazom, nazvat ću ovo situacijom u kojoj sam živi svjedok kako možete dobiti svoj kredit kada ispunjavate uvjete tvrtke. Zaista nije važno imate li dobru kreditnu ocjenu ili odobrenje vlade, sve što vam treba je važeća osobna iskaznica i važeći IBAN broj kako biste mogli podnijeti zahtjev za kredit s kamatnom stopom od 3%. Minimalni iznos je 1000 eura, a maksimalni iznos koji se može posuditi je 100.000.000 eura. Dajem vam 100% jamstvo da možete dobiti svoj kredit putem ove pouzdane i poštene tvrtke, posluju 24 sata online i daju kredite svim građanima Europe i izvan Europe. Poslali su mi dokument koji je provjeren i testiran kao valjan prije nego što sam dobio kredit, stoga pozivam sve kojima je potreban kredit da ih posjete ili kontaktiraju putem
E-pošte: [email protected]
WhatsApp za Europu: +385915608706
WhatsApp za SAD: +1 (717) 826-3251
Nakon što ih kontaktirate, obavijestite ih da vam je gđa. Dejana Ivica iz Zagreba dala informacije. Vidjeti znači vjerovati i zahvalit ćete mi kasnije kada dobijete kredit od njih. Dao sam obećanje da ću nakon što dobijem kredit od njih, objaviti dobru vijest svima online. Ako imate prijatelje ili rodbinu, uključujući kolege, možete im reći za ovu ponudu i da se događa ovog BOŽIĆNOG VRIJEME