ZBORSKA GLAZBA  ČAJKOVSKOG  U IZVEDBI ZBORA HRT-a

ZBORSKA GLAZBA ČAJKOVSKOG U IZVEDBI ZBORA HRT-a

27. listopad, 2017.
Print Friendly, PDF & Email

 

Piše: Igor Koruga

Osim koncerta pod nazivom Abscheidsmusik kojim je, u srijedu 18. listopada u zagrebačkoj crkvi sv. Marka, dostojno završen 4. Međunarodni ciklus orguljske glazbe Orgulje sv. Marka, a na kojem su nastupili ugledni domaći glazbenici poput orguljaša Pavla Mašića (1980), basbaritona Krešimira Stražanca (1983) i sopranistice Monike Cerovčec (1983) u izvedbama transkribiranih Čari Velikog petka iz 3. čina Wagnerovog Parsifala, Četiriju ozbiljnih pjesama, op. 121, Fuge u as-molu, WoO 8, Johannesa Brahmsa (1883-1897) te Četiriju posljednjih pjesama, op. posth, Richarda Straussa (1864-1949), predstojeći je blagdan Svih svetih najavio i Zbor Hrvatske radiotelevizije pod vodstvom novog šefa dirigenta Tomislava Fačinija (1975), u utorak 24. listopada u Velikoj koncertnoj dvorani Hrvatskog glazbenog zavoda.

Razdoblje Tomislava Fačinija

Svjesni atraktivnosti i kvalitativne iznimnosti svog samostalnog pretplatničkog ciklusa Sfumato, kojeg je, uzgred rečeno, 1998. godine pokrenuo tadašnji zborovođa Tonči Bilić (1963), HRT-ovci su odabrali presjek uglavnom duhovnih zborskih skladbi, nazvan Usnuli zlatni oblak, iz goleme ostavštine Petra Iljiča Čajkovskog (1840-1893). Čajkovski je, kao glazbenik koji se tijekom života okušao u svakom u to vrijeme zamislivom mediju i žanru, dakle u operi, baletu, pjesmi, simfonijskoj, komornoj i zborskoj glazbi, te koji je u svojim djelima uspio postići meditativne ugođaje, ekpresivne melodije, raskošne harmonije i asocijacije vezane s obredima i glazbom ruske pravoslavne crkve, ispao kao krupan zalogaj, izazovan čak i za svestrane pjevače HRT-ovog zbora, navikle na širok repertoar u rasponu od renesansne do suvremene glazbe, a cappella i uz instrumentalnu pratnju. No, ako je suditi po strogim profesionalnim uzusima s obje strane, mislim da će se dugo pamtiti razdoblje omnipotentnog Tomislava Fačinija na čelu zbora osnovanog davne 1941. godine za potrebe tadašnjeg radijskog programa. Naime, upravo se on u posljednjih desetak godina istaknuo kao (nad)čovjek koji je putem ustrajnosti, plemenitog vjerovanja i poznavanja bazičnog vokalnog i instrumentalnog koda dovodio razne sastave (Orkestar Hrvatske vojske, Simfonijski orkestar RTV Slovenije i HRT-a, Dubrovački simfonijski orkestar) i zborove (Oratorijski zbor crkve sv. Marka, vokalni ansambl Antiphonus) do neslućenih visina.

Kerubinske himne

Izvođački klasno, dakle, bila je protumačena Solovuška (Slavuj), skladba koju je 1910. u Moskvi praizvelo Rusko zborsko društvo i koja se oduvijek smatrala jednim od najljepših Čajkovskijevih zborskih uradaka. U njoj je, inspiriran vlastitim stihovima, Čajkovski napisao glazbu kao svojevrsnu rekonstrukciju narodne pjesme, u suglasju s (iz)mjenama solista i zbora, modalnih i tonalitetnih aspekata i gustih dionica, mjestimično upletenih u složeno osmeroglasje. Osim Solovuške, bile su protumačene i pjesme Bez pory da bez vremeni (Rano-prerano, prijevremeno) i Ne kukušečka vo syrom boru (Nije kukavica zastenjala), iz male trilogije bazirane na stihovlju Nikolaja Ciganova i Aleksandra Puškina, od kojih je potonja stilski proizašla iz takozvanih urbanih narodnih pjesama kakve su preferirali ruski skladatelji 19. stoljeća. Niz uglazbljenih sakralnih tekstova, danas poznat pod naslovom Devet sakralnih zborova, koji inače započinje trima Kerubinskim himnama, bio je predstavljen izrazito modalnom Kerubinskom himnom u C-duru. Slijedeće su bile pjesme Tebe poem (Tebi pjevamo), Otče naš (Oče naš), Blaženi, jaže izbral (Blažen je koga si izabrao), Da ispravitsja (Nek mi uzdigne molitva) i Nyne sily nebesnyja (Sada sile nebeske) u kojima je raskoš vođenja glasova upućivala na vezu s uzvišenošću i ekspresijom Liturgije sv. Ivana Zlatoustog Sergeja Rahmaninova (1873-1943), iz 1910. godine. Otprilike jednosatni program produljio se još za ponovljenu izvedbu Kerubinske himne u C-duru, na inicijativu razdragane publike, oduševljene opojnošću umjetničke naravi. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.