ZAGREBAČKI SOLISTI NA PRVOM OVOSEZONSKOM NASTUPU

ZAGREBAČKI SOLISTI NA PRVOM OVOSEZONSKOM NASTUPU

22. listopad, 2016.
Print Friendly, PDF & Email

 

 

Piše: Igor Koruga

Općenito uzevši, u prvom se pokušaju rijetko može doći do iznimnog rješenja. Stoga se, uzmemo li u obzir prvi sezonski nastup, većina glazbenika – makar u to vrijeme – nastoji lišiti točnijeg pozicioniranja u rasponu od prirodnih do apstraktnih interpretacijskih formi. Oni iskusniji, mutan trud nastoje izbjeći posezanjem za već gotovim sadržajem, tehnički učvršćenim i objektivno utvrđenim, s jasno definiranom umjetničkom simbolikom, kojeg se može slobodnije reproducirati, takorekuć iz vlastite nutrine. Za tim su se pravilom poveli i umjetnici iz ansambla Zagrebačkih solista na svom prvom ovosezonskom nastupu u Hrvatskom glazbenom zavodu, u utorak 18. listopada u 20 sati, odabravši, između ostalog, četverostavačnu Serenadu za gudače u C-duru, op. 48, Petra Iljiča Čajkovskog (1840-1893), klasično skladanu u kontekstu ravnoteže i odnosa vanjskih i unutrašnjih stavaka: vanjskih, u kojima se mocartovski poigravalo sa C-dur ljestvicom i njezinim harmonijskim inačicama, te unutrašnjih, zanimljivijih, u kojima su zagrebački gudači možda najizravnije portretirali Čajkovskijeve čujne impresije Beethovenovom i Brahmsovom glazbom (Valse) kao i lažno potisnute, fragilne, mezzo-voce teksture (Élégie).

Pozitivno iznenađenje

Takav je slijed zbivanja vidno raspoložio koncentriranu publiku koja je netom prije s gorućim interesom dočekala gostujuću violončelisticu Meehae Ryo (1967), vrlo cijenjenu u rodnoj Republici Koreji kao i u Sjedinjenim Američkim Državama u kojima je na Julliard School of Music i University of Michigan svojevremeno pohađala diplomski i poslijediplomski studij. Ona je, naime, u solističkoj ulozi precizno i muzikalno oblikovala trostavačni Koncert za violončelo i orkestar br. 2 u D-duru, Hob.Viib/2, Josepha Haydna (1732-1809), jedan od najpopularnijih i tehnički najzahtjevnijih s kraja osamnaestog stoljeća te, kao programsko djelo, jedan od zaštitnih znakova Zagrebačkih solista, još od izvorne postave iz doba Antonia Janigra (1918-1989). Međutim, do (ne)očekivano pozitivnog iznenađenja došlo je nakon vrsnog tumačenja polifono koncipirane Passacaglije za gudački orkestar u g-molu, op. 35, Krste Odaka (1888-1965), odnosno barokne skice temeljene na velikoj umjetničkoj invenciji i višestruko variranoj temi. Njezin je smion pokret bio taktilno prenesen, bez ikakve pretjeranosti i eventualne samovolje.

S umnoškom talenta, genija i znanja

U višestrukim varijacijama mogli su podjednako uživati i poklonici jazza, ali ne u zgradi HGZ-a već u novoizgrađenoj Muzičkoj akademiji, to jest u Koncertnoj dvorani Blagoja Berse u četvrtak 20. listopada na otvorenju festivala Jazz.hr/jesen 2016. Ondje je nastupio iznimno daroviti američki klavirist Justin Kauflin (1986) u pratnji kontrabasista Thomasa Fonnesbaeka i bubnjara Billyja Williamsa. Trio se predstavio brojnim originalima s Kauflinovog posljednjeg albuma Dedication (Harmonia Mundi, JV579003), primjerice sa skladbom For Clark posvećenom mentoru i legendarnom trubaču Clarku Terryju (1920-2015), ali i sa stilski dorečenim obradama jazz standarda poput A Sleepin’ Bee (Harold Arlen), Bye Bye Blackbird (Ray Henderson) te poznate pop balade Strawberry Fields Forewer (John Lennon). Kauflin se kao vođa sastava istaknuo zavidnim umnoškom talenta, genija i znanja, korištenim najčešće u svrhu manifestacije (smišljene) istine u osjetilnoj formi, i/li pomnog razmatranja opće ideje umjetnički lijepog. To mu je idejno jedinstvo uglavnom i polazilo za rukom, osim u doista rijetkim, prestrastvenim improvizacijskim dodacima, simptomatičnim za mlađi umjetnički naraštaj i žive nastupe. Odlučnost i čvrstoću trio je pokazao i nakon nastupa, pripremivši se, usred vrlo burnog pljeska, za nesvakidašnji selfie: onaj jedinstveni, s leđima okrenutim prema razgaljenoj publici, rijetko spremnoj za uobičajeni kraj koncerta. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.