VIRTUOZNO ORGULJANJE EUGENIJE MARIE FAGIANIJA U CRKVI SV. MARKA

VIRTUOZNO ORGULJANJE EUGENIJE MARIE FAGIANIJA U CRKVI SV. MARKA

29. srpnja, 2017.

 

Piše: Igor Koruga

Živimo u vremenu u kojem je, kao i u svakom drugom, umjetnost odraz duhovne situacije društva. Količinski gledajući, današnja je umjetnost u životu prosječnog čovjeka prisutnija nego ikada prije. Glazba se, primjerice, usvaja u trku i hodu, pri vožnji i kupnji, a nerijetko smo joj toliko izloženi da ju, samozaštite radi, barem djelomično trebamo ignorirati. Njezino se značenje, ali i odnošenje prema onom suvremenom dijelu, u posljednjih (dvje)stotinjak godina bitno promijenilo. Prije je glazba bila sastavni dio života, živi govor neizrecivog koji se mogao izraziti samo u tadašnjosti. Taj su govor u punom smislu mogli razumijeti jedino suvremenici koji su se s glazbom poistovjećivali i koji su se uz nju mijenjali. Stoga nije čudo da se danas, u društvu s otupljenim instinktom za opstanak i iskorak, podozrivo gleda na suvremenu glazbu, njezinu skrivenu estetiku i imanentan glazbeni eksperiment. Složit ćemo se, dakle, da na današnjim priredbama prevladava povijesna glazba. A s njom u vezi i dva potpuno udaljena stajališta o načinu njezine interpretacije: jedan koji prenosi interpretaciju u sadašnjost, i drugi, takozvani povijesno obaviješteni, koji nastoji ¨gledati¨ historiografski, ili očima samog skladatelja. Za period žive suvremene glazbe prvo se shvaćanje svakako nameće kao prirodno i uobičajeno. Ono je, k tome, i jedino moguće, barem u odnosu na razumijevanje cijele zapadno-europske glazbene kulture, od polifonijskih početaka renesansnoga doba do najšire harmonijske slike dvadesetog stoljeća. Slične spoznaje proizlaze i iz činjenice da je (suvremena) glazbena riječ uvjetovana vremenom u kojem se tumači.

Prvi glazbenik u Siriji

Gore opisanoj logici priklonio se i glavni orguljaš crkve sv. Marka, Pavao Mašić, koji je Četvrti međunarodni ciklus orguljske glazbe Orgulje sv. Marka 2017 ugodio u suglasju povijesne, suvremene i improvizirane glazbe. Naime, od prvobitno osmišljenog programskog izbornika – djelo suvremenog datuma, povijesno djelo i improvizacija na zadanu temu – Mašić nije odustao niti ovoga tjedna, kojeg je, u srijedu 26. srpnja u gornjogradskoj crkvi Sv. Marka, u umjetničkom pogledu obilježio peti koncert festivalskog niza, odnosno nastup talijanskog koncertantnog orguljaša Eugenija Marije Fagianija (1972). Teško da je Fagiani, koji je ove godine bio prvi zapadni glazbenik nakon 2011. godine koji je nastupio u Siriji, gdje je u Operi u Damasku uz Sirijski nacionalni simfonijski orkestar izveo Treću simfoniju Camillea Saint-Saënsa (1835-1921) i Koncertantnu simfoniju Josepha Jongena (1873-1953), probranoj publici mogao pružiti više od tumačenja vrsne Busonijeve obrade Chaconne iz Druge partite za violinu solo u d-molu, BWV 1004, Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750), vlastite transkripcije Adagia iz Desete serenade za puhače u B-duru, Gran Partite, KV 361/370a, Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756-1791) i Glazbe za kraljevski vatromet, HWV 351, Georga Friedricha Händela (1685-1759), Ofertorija u f-molu, Giovannija Morandija (1777-1856), skladbe Zanos iz Tri franjevačka trenutka, op. 140, Marca Enrica Bossija (1861-1925) te autorski potpisane fantazije Jauchzet frohlocket! i uzorno oblikovane Improvizacije na zadanu temu.

Idealno razrješenje

Virtuozno i pregledno bilo je doneseno Mozartovo djelo, od polaganog uvoda unutar samo jednog akorda (arpeggija) do nepredvidljivih modulacija koje su se ¨jedino tako¨ morale zbiti u odista izvornom, rastućem, misteriozno-ceremonijalnom zvučnom ozračju. Trinaest Mozartovih puhačkih linija bilo je znatno teže sažeti u postojan orguljski slog u odnosu na jednu jedinu, višeglasnu, iz Bachove Chaconne (u d-molu), inače poznate skladbe iz univerzalne pjesmarice većine solističkih instrumenata. Ukupno gledajući, stil talijanskog orguljaša bio je priklonjen analitičkoj metodi muziciranja, precizno postavljenoj u odnosu na zanosan, no ponekad i vrletan i povelik zvuk crkvenih orgulja. Pri mjenama brojnih registara, koji su služili istoj analitičkoj svrsi, potrebnim se pokazao i mladi franjevački svećenik, predan ulozi, vjerojatno i sam strastveni orguljaš. Otvoren Fagianijev um u potpunosti je zaiskrio tijekom transkripcije Händelove uspješnice, ali i pri iznošenju jedine vlastite skladbe u kojoj je pokazao briljantno omeđen strasni moment. Do idealnog razrješenja glazbene drame došlo je tijekom Improvizacije na zadanu, tradicionalnu temu, koju je, samo za zagrebačku priliku, Fagiani u trenu uobličio u suzdržanu, minucioznu te estetski i formalno vrlo dorečenu cjelinu. T

2 komentara

Uskoči u raspravu
  1. leonardo dora
    #1 leonardo dora 18 rujna, 2017, 07:52

    Zdravo,
    Ovo je obavijestiti javnost da je gospođa Leonardo Dora, renomirani zajmodavac za osobni zajam, otvorila financijske mogućnosti za sve one koji trebaju financijsku pomoć. Trebate li trenutačni zajam za brisanje duga ili vam je potreban kapitalni zajam za poboljšanje poslovanja? Jeste li ikada odbijali od banaka i drugih financijskih agencija? Samo zato što smo ovdje za sve vaše financijske probleme. Mi pružamo kamatnu stopu od 2% javnosti, tvrtke i zajednice na jasan i lako razumljiv način, ove odredbe i uvjete. Nije potrebno provjeriti kredit, 100% zajamčeno.
    Pošaljite nam e-poštu na: ([email protected])

    Odgovorite na ovaj komentar
  2. Abram
    #2 Abram 4 kolovoza, 2017, 18:20

    Dobro napisan test.

    Odgovorite na ovaj komentar

Kliknite ovdje ako želite odustati od odgovora.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code