SKUPLJAČ KLAVIRA LJUBOMIR GAŠPAROVIĆ

SKUPLJAČ KLAVIRA LJUBOMIR GAŠPAROVIĆ

9. listopada, 2015.

Piše: Igor Koruga

Netko je napokon shvatio da za vrijednu i zanimljivu koncertnu sezonu nije nužno (samo) ići ukorak s nestabilnom politikom, biti skrušen pred državnim tijelima, ili na bilo koji način biti prisutan u dosadnom poslovnom svijetu, a sve kako bi se došlo do teško dostupnog novca za kulturu (najčešće dovoljnog za mršavu produkciju, probu više i kap marketinga). Isti je uspio i povezati entuzijazam kolekcionarstva i restauracije povijesnih instrumenata, konkretno klavira, s njihovom, zbog specifičnosti i složenosti, teško ostvarivom prezentacijom. Ne čudi stoga da se iza neobične organizacije i predstojećih kvalitetnih projekata ¨sakrio¨ Ljubomir Gašparović, pijanist i profesor klavira, ali i povijesti instrumenata s tipkama na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji. Gašparović je naime nedavno odlučio, kao vlasnik reprezentativne zbirke od dvadesetak klavira iz razdoblja od 1840. do 1924. godine, dakle iz romantike i moderne, sa svojim sinom Danijelom, također diplomiranim pijanistom, registrirati udrugu Cristoforium, imenom u čast poznatom talijanskom graditelju glazbala i ocu današnjeg klavira Bartolomeu Cristoforiumu (1655-1731). Udruga je nedugo zatim prijavila dva koncertna ciklusa zagrebačkom Uredu za kulturu, a svečano otvorenje jednog od njih, Cristoforiuma, dogodilo se već u utorak 6. listopada u maloj koncertnoj dvorani HGZ-a, prigodn(ij)oj za predstavljanje toplih i suptilnih glazbala iz zbirke izložene 2012. u Muzeju za umjetnost i obrt.

Iz želje i navike

Ciklus je započeo prezentacijom velikog fortepiana, rijetkog dvometraša iz bratislavske radionice Karla Schmidta, proizvedenog bez ikakvih čeličnih ojačanja sredinom devetnaestog stoljeća – opremljenog s tipkama od slonovače, s batićima presvučenim kožom te s dobro poznatom bečkom mehanikom. Dvopedalni raritet na prvome je koncertu ugostio belgijskog pijanista Jana Vermeulena, jednog od vodećih tumača Schubertovih klavirskih djela, posebno kada je riječ o povijesnim instrumentima s tipkama. U svojevrsnoj Schubertijadi moglo se čuti 12 njemačkih plesova, D 790, Tri klavirske skladbe, D 946, dva Impromptua, u Ges-duru i Es-duru, br. 3 i 2, iz opusa 899 te u drugome dijelu koncerta i opsežnu Sonatu za klavir u B-duru, D 960. Vermeulenova visoka razina tehničke spreme – u izravnoj vezi s temeljima pijanističkog repertoara i najznačajnijim Schubertovim skladateljskim ostvarenjima (D 899 i D 960) – povremeno se doimala neprirodno (savršeno), kao da je najprije proizašla iz puke želje za usavršavanjem, a potom i iz navike koja pravim pijanistom u nekom trenutku gotovo despotski zavlada. Desetominutni neprekinuti niz srodnih plesova, umnogome bliskih länderu i valceru, zvučao je također introspektivno i intimno, onako kako se rijetko čuje na koncertnim podijima. Belgijski je pijanist ozbiljno pristupio i naoko manjim klavirskim formama, Trima klavirskim skladbama, obilježenim tek oznakama tempa (Allegro assai u es-molu, Allegretto u Es-duru i Allegro u C-duru), nakon prvotne uredničke zamisli smještanja istih u još jednu zbirku Impromtusa. U čestim naletima snage, poleta, razigranosti i pokretljivosti, u priličnoj se prostoriji istaknuo i vremešni instrument, ponajprije svojim grešnim i toplim zvukom, s kojim je, uzgred budi rečeno, u nekadašnjem punom sjaju očaravao i inspirirao brojne romantičarske skladatelje.

Uskoro

Kao što u uvodu napisah, na inspirativne se momente umjetničke organizacije Cristoforium ni u nastavku godine neće dugo čekati, jer će već u utorak, 20. listopada, nakon jubilarnog desetog Zagrebačkog međunarodnog festivala komorne glazbe (9.-17. listopada), uslijediti svečano otvaranje Ciklusa Pleyel Svetislava Stančića i predstavljanje izraelskog pijanista Borisa Giltburga u ulozi interpreta Lisztovih djela. Kako sada stvari stoje, čini se da u skorašnjoj budućnosti impresarija Gašparovića neće nedostajati riječi punih poštovanja, dodatnih uzbuđenja i zajamčenih uspjeha.T

1 Comment so far

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code