PLAFORMA ZA MLADE DRAMSKE PISCE, GLUMCE, REDATELJE I PRODUCENTE

PLAFORMA ZA MLADE DRAMSKE PISCE, GLUMCE, REDATELJE I PRODUCENTE

6. svibanj, 2015.
Print Friendly, PDF & Email

Palomitas od Morane Dolenc, Foto Ivan Spoljarec

Dani Ogranka mladih HDDU-a od 7. do 9 svibnja

Napisala: Ana Marić Petrak

Fotografija: Ivan Spoljarec

U četvrtak 7. svibnja otvaranjem izložbe „Lutkoskop“ Morane Dolenc u 11 sati i 30 minuta u prostorijama Gradskog dramskog kazališta Gavella počet će se prvi Dani Ogranka mladih, koje će svečano otvoriti glumac Joško Ševo, dopredsjednik Hrvatskog društva dramskih umjetnika.

U sklopu izložbe, koju će se moći razgledati do subote 9. svibnja u 13 sati, prikazuju se lutke i scenografija iz triju lutkarskih predstava: male lutkarske forme „Palomitas“, predstave „Manola“ te „Femme Fadal – San o Amáliji Rodrigues u slikama kazališta sjena“.

Odmah po otvaranju izložbe, slijedi prvo od tri koncertna čitanja tekstova mladih dramskih spisateljica, koncertno čitanje crne komedije „Do posljednje kapi krviNine Horvat u režiji Filipa Povrženića, koja govori o disfunkcionalnoj obitelji, u kojoj nitko nikoga ne voli i svi su više nego spremni jedni drugima zabiti nož u leđa. Doslovno. Jedino što imaju zajednička je mržnja prema Loreni, glavi obitelji koje se svi žele riješiti. Nakon niza pokušaja ubojstava i zabuna, postavlja se pitanje tko će posljednji ostati stajati na nogama.

Antidrama „ŠahFrane Marije Vranković bit će koncertno izvedena u petak 8. svibnja u podne. Ona se bavi vremenom između poteza za partije šaha, kada šahovski sat otkucava te jedan gubi, dok drugi pobjeđuje. Tada o sudbinama figurica šaha odlučuju neke dvije vanjske ruke i one nemaju slobodu. Nemaju ju za partije, a ni nakon nje jer kad jedna partija završi, pripremaju se za drugi okršaj.

Treća drama također će biti izvedena u podne, ali u subotu. Riječ je o drami „MamuticaKristine Gavran, u režiji Lovre Krsnika, koja se usredotočuje na četveročlanu obitelj koja živi na trinaestom katu Mamutice, velikog stambenom kompleksa izgrađenog u vrijeme socijalizma u Novom Zagrebu, u kojem stanuje gotovo 5000 ljudi. Iako svatko od njih sanja o promjeni i bijegu od zadane rutine, ne mogu se pomaknuti iz svoje tromosti. Dino ne želi biti kao njegovi roditelji koje je život prožvakao i ispljunuo. Posao, banka, kredit za stan. On mašta o bijegu u divljinu i opsjednuto čita o Chrisu Superskitnici. Tri su to dosad neizvedena dramska teksta koja će na Danima imati svoju prvu izvedbu.

Dani Ogranka mladih zamišljeni su kao platforma na kojoj će se moći predstaviti mladih dramski umjetnici, akademski glumci, redatelji, dramaturzi, producenti i oblikovatelji svjetla do 35 godina starosti. Zbog toga je centralni događai ovogodišnjih Dana Tribina o položaju mladih dramskih umjetnika u petak u 10 sati i Burza mladih u subotu u 10 sati. Na Burzi mladih će se predstaviti diplomirani glumci i redatelji, među kojima su i već poznata glumačka imena poput Iskre Jirsak, Armina Omerovića, Marka Hergešića i Petre Vukelić. Cilj ove manifestacije, koju su organizirali Lovro Krsnik, Elena Orlić, Damjan Simić i Frana Marija Vranković, je pokazati da u Hrvatskoj sve veći broj mladih završava umjetničke akademije te kako tržište nije pronašlo adekvatan način za njihov umjetnički razvoj nakon završetka studija.

O Ogranku mladih HDDU-a

Ogranak mladih HDDU-a jedan je od najmlađih ogranaka Hrvatskog društva dramskih umjetnika, a čini ga pedesetak glumaca, kazališnih redatelja, dramskih pisaca, producenata i oblikovatelja svjetla do 35 godina starosti. Od osnutka 2012. godine Ogranak nastoji okupiti mlade, netom diplomirane dramske umjetnike te im pruža platformu za upoznavanje, razmjenu iskustava i informacija s ciljem poticanja suradnje i zajedničkog djelovanja mladih dramskih umjetnika na hrvatskoj kulturnoj sceni i šire. Ove su se godine članovi Ogranka mladih prvi put upustili u organiziranje Dana Ogranka mladih, kako bi se predstavili široj javnosti, ali i mladim umjetnicima, našim budućim članovima. Ogranak će i u budućnosti nastojati organizirati ovakva događanja, stručna predavanja i radionice, s ciljem informiranja svojih članova o domaćim i inozemnim događanjima, audicijama i natječajima.

O produkcijskom timu

Morana Dolenc diplomirala je teatrologiju na Sorbonni 2008. g. i završila Ecole Nationale Superieure des Arts de la Marionnette 2005. godine u Charleville –Mezieresu u Francuskoj. Bila je dugogodišnji član lutkarskog studija ZeKaM-a pod vodstvom Krune Tarle te igrala u predstavama: „Puppet patchwork“, „Plavi zvuk“, „Crveni muk“, „Clair-Obscur“, „Pješčani sati“, „Djevin skok ili Proljeće u slijepoj ulici“ i „Zemlja je okrugla“. Nakon završene lutkarske škole radi na projektima u Francuskoj i Hrvatskoj. Bila je uključena u mnogobrojne humanitarne projekte i producira PIF – međunarodni festival kazališta lutaka od 2008. do 2012. g. Prvi samostalni projekt u Hrvatskoj posvećuje meksičkoj slikarici Fridi Kahlo, plesno lutkarsku predstavu „Meni samo krila ostaju…“ koja je igrala u Francuskoj, Makedoniji i Hrvatskoj. Slijedi mala lutkarska forma „Palomitas“, predstava „Femme Fadal“ u suradnji s Kreativnim sindikatom i kazalištem Knap, predstava „Manola“ autorice teksta, višanke Anele Borčić, koje su sve radom lutkarske predstave za odraslu publiku. Dječja lutkarska predstava „Ronilac bisera“ Ludwiga Bauera napravljena je za Brod knjižaru – Brod kulture, a sada igra u Dječjem kazalištu Dubrava, gdje nastaje još jedna dječja predstava „UPS! Uvijek pravac sjever!“. 2012. pokreće projekt „Rođendanska lutkaonica“, lutkarske radionice za proslavu rođendana za djecu od 4 godine nadalje. 2013. osniva umjetničku organizaciju LOFT – Lutkarska organizacija koju fakat trebamo. Vodi lutkarske radionice u KC Peščenica, CK Trešnjevka, POU i Francuskoj Alijansi te povremeno u ZKM-u. Honorarno radi kao asistent na Umjetničkoj akademiji u Osijeku.

Frana Marija Vranković (1986.) diplomirala je Kazališnu režiju i radiofoniju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu hrvatskom praizvedbom “The Two-Character Play” (2011.) Tennesseeja Williamsa na Sceni Lea Deutsch Židovske općine Zagreb. Dobitnica je dvije Rektorove nagrade, dvije Posebne rektorove nagrade, Stipendije Tomislav Durbešić te dvije Stipendije Sveučilišta u Zagrebu. Pohađala je niz opernih i dramskih radionica i seminara u inozemstvu. Režirala je dvadesetak dramskih i opernih predstava, koncerata i evenata na Sceni Gorica, u Maloj sceni, Teataru Tirena, Gradskom kazalištu Jastrebarsko, Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski, Sveučilištu u Heidelbergu itd. Bavi dramskom pedagogijom te je vodila je kazališne radionice na hrvatskom, francuskom, engleskom, i njemačkom jeziku. Jedna je od osnivačica manifestacije DeSADU na Akademiji dramske umjetnosti. Suosnivačica je Udruge “Sve ostalo je glazba” u Dubrovniku, u sklopu koje je postavila niz scenskih kolaža u suradnji s Dubrovačkm simfonijskim orkestrom, Dubrovačkim muzejima te Umjetničkom školom Luke Sorkočevića. Okušala se i u glumi te trenutno igra konobaricu u opereti “Momci na brod” Ivana pl. Zajca u kazalištu Mala scena. Predaje Scensku umjetnosti i Medijsku kulturu na Privatnoj umjetničkoj gimnaziji u Zagrebu. Napisala je nekoliko dramatizacija, koncertnih scenarija, igrokaza i prigodnica te jedan duži dramski tekst. Članica je Hrvatskoga društva dramskih umjetnika od 2008. godine, a od 2014. Voditeljica Ogranka mladih HDDU-a.

Damjan Simić (1985.) magistrirao je glumu na Akademiji dramskih umjetnosti u ljeto 2010. godine u klasi Borisa Svrtana. Imao je priliku raditi s nizom istaknutih redateljskih imena (Bobo Jelčić, Ivica Buljan, Georgij Paro, Joško Juvančić, Ivica Kunčević, Damir Zlatar Frey, Ivan Leo Lemo, Robert Orhel i drugi). Sudjelovao je i gostovao na poznatim domaćim (Dubrovačke ljetne igre, Splitsko ljeto, Festival malih scena, PIF) i inozemnim festivalima (Festival antičke drame, Ohridsko Ljeto, Jugoslavenski pozorišni festival, Eastern Neighbours Film Festival), te bio odabran da sudjeluje u brojnim domaćim (Zagreb, Split, Vis, Grožnjan, Vinkovci) i inozemnim (Engleska, Nizozemska) kazališnim i filmskim radionicama. Dobitnik je dvije Posebne Rektorove nagrade. Na televiziji se okušao u dramskoj seriji Mamutica, te je posudio glas u brojnim crtićima i igranim serijama (Abrafaxi- pod crnom zastavom, The Troop, True Jackson VP, Life with boys, I- Carly, Victorious, Pippi Longstocking, Ben 10, Dora the explorer, Puppy in my pocket, Winx, Sponge Bob, Rambo, Kung Fu Panda, The Penguins of Madagascar i mnogi drugi). Osim kao glumac, također radi i kao nastavnik scenskog govora u Umjetničkoj školi Franje Lučića. Autor je jednog i ko-autor nekoliko igrokaza za djecu, po kojima su rađene uspješne dječije predstave.

Lovro Krsnik (1986.) student je diplomskog studija Kazališne režije i radiofonije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Zavšio je preddiplomski studij istoga smjera režijom predstave “Nepobjediva lađa” (2012.) Josipa Kosora, s trideset sudionika na sceni Teatra na Trešnjevci. Ispitne produkcije sudjelovale su mu na međunarodnim studentskim festivalima(FIST, SKOMRAHI), a dodijeljena je i skupna Dekanova i Rektorova nagrada za operu “Carmen” (2012.) Krešimira Dolenčića kojem je bio asistent. Suradnja studenata ADU, ALU, MUZAe i TTFa se nastavila i 2013. operom “Slavuj” gdje se uključio i kao dio scenografskog tima. Polaznik je mnogih redateljskih i glumačkih radionica u Hrvatskoj i inozemstvu. Za studija režirao je koncertna čitanja u skopu DeSADU te predstave premijerno izvedene na KRADU, od kojih je i “Pa može se i tako reći” (2014.) Borne Vujčića igrana na sceni Vidra, Satiričnog Kazališta Kerempuh. U Zagrebačkom plesnom centru režirao je plesne predstave: “Vrata percepcije” (2013.) za 30.TSP i “Pokrenuti prostor” (2014.) te iste godine “Razgovor s upitnikom(?)” u GK Trešnja s kojom su gostovali na 43. EX TEATAR FESTu u Srbiji. Radio je kao asistent redatelja i s Dorom Ružđak, Brezovcem, Kunčevićem i Lončarom u mnogim opernim i profesionalnim dramskim produkcijama, a igrao i manje uloge u njima, pa ga trenutno možete vidjeti u Kazalištu Komedija u predstavi “Dobra duša iz Sečuana” Bertolta Brecha.

Elena Orlić (1987.) diplomirala je glumu na Umjetničkoj akademiji u Splitu s izvedbom monodrame “Pisma Viti” (2012.) u režiji Gorana Golovka, koja opisuje život književnice Virginije Woolf, u kojemu se miješaju fikcija i stvarnost. Za studija imala je profesionalne angažmane u Splitskom HNK-u, te u privatnom kazalištu Elvisa Bošnjaka – “Playdrami”. Također se okušala i u filmskoj glumi, a najviše je surađivala s redateljem Danom Okijem (“Predstava”, “Mare i Luce”, “Oproštaj”). Radila je kao voditeljica na TV Istra te je bila glumica i animatorica u kulturno – turističkim eventima osmišljenih unutar projekta “Istra Inspirith”. Uloge je ostvarila i u Gradskom kazalištu lutaka Split te Istarkom narodnom kazalištu u Puli. Pohađala je psihodramske radionice, radionice scenskih borbi pod vodstvom japanske filmske i kazališne glumice Haruke Kurode te niz drugih inozemnih glumačkih i pedagoških radionica. Povremeno se bavi dramskom pedagogijom.

Dramske spisateljice čiji će tekstovi biti izvedeni

Nina Horvat rođena je 1989. godine u Zagrebu. Diplomirala je i magistrirala na Odsjeku dramaturgije na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti. Od 2011. godine članica je Hrvatskog društva dramskih umjetnika. Dvije godine pisala je za kazališni web portal Teatar.hr. Kao dramski pedagog radi u Teatru Tirena i 1. Hrvatskoj Broadway školi. 2009. godine dobila je treću nagradu ‘Marin Držić’ za dramski tekst ‘Dok nas smrt ne. Radila je kao dramaturg na predstavama ‘Raditi! Raditi… / pokušaji 6, 9, 11’, ‘Dvolična igra’, ‘Bilo jednom…’, ‘S/nalazim/se’, ‘Genijalni genije’ i ‘To je to?. U produkciji Hrvatskog radija snimljene su i emitirane njezine radiodrame ‘Izgledaš isto kao ona’ i ‘Mirni gaj’. U Teatru Tirena postavljeni su joj je tekstovi ‘Tko je to izumio’ (2013.) i ‘Preko grma, preko trna… (priče iz hrvatskih narodnih predaja)’ (2014.). U Maloj sceni radila je kao dramaturg na predstavama ‘Mala vještica’ i ‘Ružičasta sanjarica’ za koje je napisala i tekst. Za ‘Ružičastu sanjaricu’ je na 6. Malom Maruliću osvojio nagradu za najbolji tekst. Za tekst ‘I živjeli su sretno…?’ koji je 2012. postavljen na Sceni Gorica dobila je Nagradu publike Teatra.hr za tekst godine. S još troje kolega na Akademiji dramske umjetnosti pokrenula je projekt DeSADU – javna čitanja tekstova studenata dramaturgije za koji su dobili i Rektorovu nagradu.

Kristina Gavran (1987.) diplomirala je dramaturgiju na Akademiji dramske umjetnosti. U tom razdoblju nastaju drame: “Zvonimir”, “Pred vratima”, “Gaudeamus igitur – prizori iz studentskog života”, “Dedal i Ikar” te “Napušteni”. Surađuje s Dramskim programom Hrvatskog radija u čijem su programu izvedene drame “Dedal i Ikar”, “Gaudeamus igitur – prizori iz studentskog života”, “Dječak koji je tražio zmaja”, te “Spremni”. Drama “Spremni” nagrađena je prvom nagradom Marin Držić za 2012. godinu, a praizvedena je u Zagrebačkom kazalištu mladih 2014.godine u režiji Saše Božića. Gavran piše i za djecu, te je dva puta nagrađena na natječaju Mali Marulić. Za dramu “Dječak koji je tražio zmaja” osvojila je drugu nagradu 2012. godine, te je dramu u kazalištu Scena Gorica režirao Damir Mađarić 2014. godine. Iste godine osvaja treću nagradu Mali Marulić za dramu “Koruptivitis u Mišogradu”. Drama “Ne, ti ne ili o drukčijatosti” postavljena je u kazalištu Mala scena 2015. u režiji Nore Krstulović. Trenutno živi na relaciji Zagreb-Birmingham. Nakon Erasmus stručne prakse u The Blue Orange Theatre, 2014. izabrana je u jednogodišnji program potpore mladim umjetnicima REP Foundry koji vodi najveće gradsko kazalište Birmingham Repertory Theatre. U Engleskoj također otkriva pripovijedanje i priključuje se grupi Flashlight storytellers s kojima ostvaruje brojne nastupe.

Centralni događaj Prvih dana Ogranka mladih HDDU-a je Burza mladih. Na njoj će se kroz različite forme, u trajanju do sedam minuta, predstaviti: glumci Martina Kartelo, Igor Baksa, Marija Kekez, Marko Hergešić, Monika Mihajlović, Armin Omerović, Elena Orlić, Damjan Simić, Gordana Šimić, Ivan Vukelić, Selma Mehić i Petra Vukelić te redatelji Lovro Krsnik, Filip Povrženić i Frana Marija Vranković.

Na tribini „Položaj mladih dramskih umjetnika u Hrvatskoj“ će se o njihovom položaju mladih glumaca, redatelja i dramaturga povesti rasprava s dekanom Akademije dramske umjetnosti, redateljem Bornom Baletićem, redovitim profesorom Akademije dramske umjetnosti i članom Upravnog odbora HDDU-a, glumcem Joškom Ševom, ravnateljem GDK „Gavella“ Borisom Svrtanom te redateljicom, osnivačicom i glavnom urednicom portala Teatra.hr, Norom Krstulović. U proteklih petnaest godina niknuo je niz akademija koje školuju nove naraštaje glumaca, redatelja, dramaturga i ostalih dramskih umjetnika, a u trenutnoj društveno-ekonomskoj situaciji mladi diplomirani dramski umjetnici teško pronalaze, kako stalno, tako i honorarno zaposlenje na Hrvatskoj kazališnoj sceni.

Izložba „Lutkoskop“ Morane Dolenc donosi prikaz autoričinog lutkarskog stvaralaštva će se u sklopu izložbe biti prikazane lutke i scenografija iz triju autoričinih lutkarskih predstava. Predstave za odrasle: male lutkarske forme „Palomitas“, predstave „Manola“ te „Femme Fadal – San o Amáliji Rodrigues u slikama kazališta sjena“.

Crne tragi-komedije i antidrame

Koncertno će biti izvedena tri teksa. Crna tragi-komedija „Do posljednje kapi krvi“ Nine Horvat govori o disfunkcionalnoj obitelji, u kojoj nitko nikoga ne voli i svi su više nego spremni jedni drugima zabiti nož u leđa. Doslovno. Jedino što imaju zajednička je mržnja prema Loreni, glavi obitelji koje se svi žele riješiti. Nakon niza pokušaja ubojstava i zabuna, postavlja se pitanje tko će posljednji ostati stajati na nogama… Antidrama „Šah“ Frane Marije Vranković bavi se vremenom između poteza za partije šaha. Šahovski sat otkucava. Jedan gubi, dok drugi pobjeđuje. Neke dvije vanjske ruke odlučuju kako će se gibati figurice po ploči. One nemaju slobodu. Kad jedna partija završi, pripremaju se za drugi okršaj. Zapitaju li se ikada te ruke koje ih miču kako je biti figurica koja ispada iz igre, jer ju figurica, kojoj je dana veća moć nadjačala… Drama „Mamutica“ Kristine Gavran usredotočuje se na četveročlanu obitelj koja živi na trinaestom katu Mamutice, velikog stambenom kompleksa izgrađenog u vrijeme socijalizma u Novom Zagrebu, u kojem stanuje gotovo 5000 ljudi. Iako svatko od njih sanja o promjeni i bijegu od zadane rutine, ne mogu se pomaknuti iz svoje tromosti. Dino ne želi biti kao njegovi roditelji koje je život prožvakao i ispljunuo. Posao, banka, kredit za stan. On mašta o bijegu u divljinu i opsjednuto čita o Chrisu Superskitnici . No, je li doista moguće pobjeći od vlastitog života?

Održat će se i dvije radionice „Radionica za velike i malene (kako se zajedno igrati)“ Elene Orlić prvenstveno je namijenjena dramskim pedagozima, animatorima i svima onima koji svakodnevno rade s djecom. Kroz demonstraciju niza igara i primjera polaznici će naučiti kako na najbolji način razvijati dječiju maštu i kreativnost. Glas, govor i misaone cjeline“ Damjana Simića namijenjena je mladim glumcima koji žele usavršiti svoju govornu tehniku i rad na tekstu, te svima koji se bave javnim govorom. Polaznici će se proći kratak niz vježbi za glas i govor, zatim će naučiti najbitnije teorijske pojmove nužne za rad na tekstu, nakon čega slijedi konkretan rad na tekstu, te istraživanje pojma «uvjerljive izvedbe» te kako se do nje dolazi.T

4 komentara

Uskoči u raspravu
  1. klarens
    #1 klarens 7 rujan, 2015, 20:35

    Popravi naslov gazda
    —————————–
    PLAFORMA
    _________________
    To zvuchi kao neshto
    —————————-
    Iz zevzekovnice
    —————————-
    Jadakademika Babich & Co

    Odgovorite na ovaj komentar

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.