PARTOVE PARTITURE ZA POVIJEST

PARTOVE PARTITURE ZA POVIJEST

14. studeni, 2019.
Print Friendly, PDF & Email

 

 

Piše: Igor Koruga

Opasnost je oštar i sudbinski pojam; bez nje je čovjek oduvijek bivao izgubljenim, postajao turobnim i dosađivao se, a s njom se čak mogao osjećati i posve dobro. Većini ljudi život je bio (a i danas jest) prejak, nisu ga mogli izdržati bez opijata, melankolije i divljaštva, odnosno nisu ga mogli živjeti iskonski, bez primjesa i krivotvorenja. Samo su ga nasnažniji podnosili u izvornom obliku, sa cjelokupnim mirisom, upijajući trezveno i čisto njegovu nadiruću erupciju kušnji. Iznimni koji su tražili ono što je najteže, našli su u konačnici samo ono što je vezano uz osamljenost i/li vedrinu, a što je podjednako teško izrecivo kao i opisivo. Ti su isti, zbog potpunijih pojmova dijalektike, simbolike i estetike, pribjegavali vjeri, isposništvu, ili određenoj umjetnosti, ukratko disciplinama pomoću kojih su, povučeni u mir i tišinu, mogli dokučiti esenciju napretka i slobode. Uz jaku duhovnu potku krug se obično sužavao na one povijesno zapamćene među koje već danas, za života, možemo ubrojiti i estonskog skladatelja Arvo Pärta (1935), umjetnika čija su djela obuhvatila filmske partiture, glasovirska, orguljaška i komorna djela te bez sumnje kvalitetne, suvremene i inspirativne zborske i orkestralne opuse.

Tintinnabuli

Svoju opčinjenost sa sakralnom srednjovjekovnom i renesansnom glazbom Pärt je započeo tijekom dugog osmogodišnjeg ¨razdoblja šutnje¨, čak i prelaska s luteranske vjere u Rusku pravoslavnu crkvu, točnije od 1968. do 1976., odnosno tijekom vremena u kojem se odrekao skladanja u svrhu pronalaska svog autentičnog kompozicijskog ¨glasa¨. Nedugo zatim, pod utjecajem osamljenosti, tišine i svog učitelja iz kompozicije Heina Ellera (1887-1970) osmislio je i dorekao svoj vlastiti skladateljski stil, Tintinnabuli, uz pomoć kojega je svakom svom idućem radu dodijelio strogo određene takozvane tintinnabulacijske elemente, tonske centre, ishodišne glasove (ne uvijek tonične), to jest karakteristike najčešće vezane, kako rekosmo, s ruskom pravoslavnom liturgijom, srednjovjekovljem i renesansom. Obilje a cappella glazbe Pärt je skladao kasnije, do 1996 te od 1997 do danas, specijalno priređene (vibratom, intonacijom i akustikom) za studijsko i javno izvođenje.

Pärtova jednostavnost izraza

Presjek njegovog životnog opusa bio je predstavljen i u Zagrebu, ovoga utorka, 12. studenog 2019, od 20 sati, u Muzeju za umjetnost i obrt, unutar prvog koncerta ovogodišnjeg ciklusa Triade vokalnog ansambla Antiphonus kojeg su zvučno oplemenili i ugledni gudači Zagrebačkih solista. Pärtovo lijepo – kao simbol slobode bilo je, općenito uzevši, ponajprije zaslugom Tomislava Fačinija (1975) predočeno kako valja, u suglasju s kvalitetom a ne s kvantitetom te s vještinom izvođenja a ne sa suvišnim volumenom. Svijetle linije (s)vođene kroz intrigntna suzvučja i progresije jednako su bile protumačene i na gudačkim instrumentima u vrlo osobnim, instrumentalnim, jednostavačnim djelima, poput Silouan’s song i Festina lente u kojima se posebno očitovala Pärtova jednostavnost izraza temeljena na dubokim izvorima religiozne tradicije. Otvoreno uho i neposredan um bili su nužni i za shvaćanje složenih Psalama 117 i 131, spojenih u Zwei Slawische Psalmen, u kojima su se dijelovi soprana i tenora u ulozi M-glasova (stepeničkih melodičkih, najčešče u tonici) kretali prirodno oko središnjeg tona, no ponekad i kroz velike i male trijadne provalije, odnosno paralelno s altima i basima, dakle s T-glasovima (trijadnim ili tintinnabulacijskim). Tutti brojevima, Salve Regina i nažalost Da pacem (jer je inačica za kvartet glasova daleko najljepša), združeni su umjetnici odali počast renesansnim kompozicijskim tehnikama (fauxbourdon), ali vrlo posredno i simbolično i probranim vinima koja su, u duhu pak minulog vinskog krštenja, oduševljene poklonike čekala na izlazu iz hrama umjetnosti, obrta i poglavito sjajne glazbe. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.