ORGULJE SVETOGA MARKA 2018.

ORGULJE SVETOGA MARKA 2018.

8. rujan, 2018.
Print Friendly, PDF & Email

 

Piše: Igor Koruga

U duhu Saint-Saensove patriotske reforme Société Nationale de Musique poznati je časopis Le Ménestrel, koji se periodično osvrtao na glazbena i kazališna pitanja u Francuskoj, u svom lipanjskom izdanju iz 1872. godine otisnuo nekoliko djela vokalnog karaktera, navodno za potrebe državnih knjižnica, a samim time i za širu primjenu. Sukladno očekivanjima, šest od njih osam bilo je napisano vrlo striktno, dok se od preostala dva samo jedno istaknulo sa svojim dojmljivim zvukovnim prostorom, sa skladateljskim pogledom unaprijed te s neobičnim naslovom, Orguljske simfonije. Bile su to posve nove skladbe iz opusa broj 13 francuskog orguljaša, skladatelja i pedagoga Charlesa-Marie Widora (1844-1937). Nalikovale su na neke, doista revolucionarne poput Etudes dans les tons mineurs (1857) za solo glasovir francuskog pijanista i skladatelja Charlesa-Valentina Alkana (1813-1888), ili na Grande Pièce symphonique (1863), ekperimentalnu studiju, barem u pogledu izvanjske forme i tematske rekapitulacije prije finala (kao recimo u Devetoj Beethovenovoj simfoniji), također francuskog orguljaša i skladatelja Césara Francka (1822-1890). Do danas nije poznato jesu li tadašnju Widorovu inspiraciju potaknule grandiozne peteromanualne orgulje iz crkve Saint-Sulpice, na kojima je sam muzicirao, ili je svaki stavak, kako je tvrdio, idejno osmislio intuitivno improvizirajući (uz) svoja dotadašnja djela. Broj stavaka nije bio precizno određen: varirao je tijekom Widorovog života, u smislu produbljivanja glazbene cjeline, a i danas se prilagođava priredbama i orguljašima.

Tri portreta

Prve tri simfonije izvele su se ovoga tjedna i u Zagrebu, na Četvrtom koncertu Petog međunarodnog orguljskog festivala Orgulje sv. Marka 2018, u gornjogradskoj crkvi sv. Marka, u srijedu, 5. rujna u 19.30 sati. Posebnost priredbe bila je vezana uz istovremeni nastup trojice orguljaša, odnosno uz tri interpretacijska portreta pojedinih Widorovih (re)vizija. Prvu simfoniju, izvorno peterostavačnu, a kasnije obogaćenu sa stavcima Méditation i Marche pontificale, na svoj je način protumačio Simone Vebber (1983), glazbenik koji je studirao povijesne orgulje kod Lorenza Ghielmija u Milanu, diplomirao klavir i orgulje na Konzervatoriju Francesca Antonija Bonportija u rodnom Trentu, a danas predaje orgulje na Konzervatoriju u Bergamu i improvizaciju na Akademiji za staru glazbu u Milanu. Umijeće sviranja nogama Vebberu se nametnulo na samome početku, u virtuoznom Preludeu u kojem je Widor koristio kompletan opus pedala, nametnuvši simetriju, vjerojatno pretešku onima koji oblikuju staccato samo s lijevom nogom. Izuzev finala obilježenog veličanstvenom fugom i marša obilježenog primitivnim ritmom, prva je simfonija odisala mirnim i relaksirajućim ozračjem.

Posveta Rossiniju

Zanosna fuga oplemenila je i finale Treće simfonije koju je, po mome sudu, najbolje odsvirao Marco Cortinovis (1983), iz Bergama, koji je pak orgulje i orguljsku kompoziciju učio kod Andree Macinantija na Konzervatoriju u Ferrari, a danas je, sa svojim ansamblom Voix célestes, posvećen izvođenju duhovne vokalne i vokalnoinstrumentalne glazbe 19. i 20. stoljeća te, osobno, predan dužnostima katedralnog orguljaša u Bergamu i profesora na Akademiji u istome gradu. Dojam zanimljivosti Treće simfonije bio je podcrtan živim dijalogom oboe i flaute u drugome stavku (Menuetto/Minuetto) kao i uzorno uprizorenim kanonom između soprana i tenora u pretposljednjem, četvrtom stavku (Andantino/Adagio). Našem je orguljašu i organizatoru cjelokupnog zagrebačkog festivala, Pavlu Mašiću (1980), preostalo za izvesti Drugu simfoniju, šesterostavačnu, s naknadno prerađenim Préludeom (Praeludium circulare) i Scherzom (Salve Regina) te s možda najsloženijim pedalnim slogom te večeri. Briljantan Finale ovoga se puta nije odredio fugom, već kontinuiranom staccato artikulacijom koja je djelomično bila posvećena Rossiniju, preminulom 1868. godine, četiri godine prije otiska prvih četiriju Widorovih simfonija. T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.