NOVA KOLUMNA IGORA KORUGE: UNIKATNI INSTRUMENT YAYBAHAR

NOVA KOLUMNA IGORA KORUGE: UNIKATNI INSTRUMENT YAYBAHAR

7. ožujak, 2019.
Print Friendly, PDF & Email

 

 

 Piše> Igor Koruga

Možda je politička karijera mračnog, melankoličnog, ekscentričnog i u konačnici emocionalno nestabilnog talijanskog aristokrata, skladatelja, čembalista i lutnjista, Don Carla Gesualda (1566-1613), princa od Venose, bila dvojbena, ako ni zbog čega drugoga onda zbog (ne)promišljenog ubojstva svoje žene i njezinog ljubavnika, no glazbenički mu je zato put bio i ostao gotovo bez neželjenih mrlja ili tragova, avangardan i vrednovan i od strane književnika Aldousa Huxleya (1894-1963) te od jednog od najvećih skladatelja 20. stoljeća, Igora Stravinskog (1882-1971). Zna se da je Gesualdo, primjerice u svojim madrigalima, u Četvrtoj, Petoj i Šestoj knjizi otišao toliko dalje od suvremenika Werta i Marenzija da je u preinakama renesansne polifonije došao do nečeg nesvakidašnjeg i novog, isključivo u svrhu pojačane (tekstovne) izražajnosti. Muzikolozi diljem svijeta nerijetko su postavljali pitanje može li se njegova glazba – u kojoj su se stariji stilovi i ideali renesanse ubrzano lomili – sagledati u duhu njegovog karaktera, odnosno može li se odgovor na isto pitanje tek tako prostrijeti pred ljubitelje živopisnih biografija poznatih glazbenih umjetnika. Takvima se, naime, Gesualdova glazba redovito činila kao (briljantan) izljev izmučene duše koja se svakom notom nastojala iskupiti za učinjena zlodjela, a ne kao razigrana i domišljata intelektualna struktura čovjeka koji je bio sposoban završiti izvrsno naukovanje tijekom kojeg su se talent i rad borili za nadmoć. U spomenutim knjigama Gesualdo je pokazao svoj pedantan razvoj, u odnosu na prve tri knjige produbljen odnos između teksta i glazbe kao i ekstremnu kromatiku do koje je došao unutar svega desetak godina koliko mu je bilo potrebno za skladanje svih šest svezaka (sekularnih) madrigala.

Akrobatski čin

Stoga je bilo logično da su skladbe iz tog dijela Gesualdovog opusa nadahnule pjevače poput Anabele Barić, Monike Cerovčec, Franka Klisovića, Floriana Sieversa i Tomislava Fačinija iz vokalnog ansambla Antiphonus koji su i ovoga puta zablistali na svom trećem koncertu iz tradicionalnog ciklusa Triade, u utorak 5. ožujka od 20 sati, u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt. Impresivan prikaz virtuoznosti temeljio se dakle ponajprije na specifičnom ¨izgovoru¨ teksta, a potom i na snažnim homofonim značajkama i gustoj polifoniji. Pod utjecajem ferrarskih glazbenika Gesualdo je izvođačima nametnuo i kompleksne suodnose kontrastnih elemenata unutar kratkog vremenskog prostora, uvećane harmonijske i melodijske intenzitete s napadnim kromatičkim progresijama. Vokalisti Antiphonusa britko su i revnosno protumačili vjerojatno najimpresivniji madrigal iz Šeste knjige, Morro lasso, u duhu akrobatskog čina s dugovječnim linijama koje su s jasnom naracijom vodile do dramatične strukture i proširenog glazbenog rječnika. Ono što se moglo uočiti tijekom svakog iznošenja odnosilo se na povećanu koncentraciju pjevača, otvoren sluh i pripremljenost na neočekivane Gesualdove obrate. Nastup je završio madrigalom Ecco morirò dunque u kojem je bio ilustriran autorov paradoksalni stav spram pjesama koje je odabrao u Šestoj knjizi. Tekst se djelomično provlačio kroz polovicu prvoga dijela, potom ponavljao u drugoj polovici, da bi se u drugom dijelu obogatio dotad pasivnim basom, proširenim prema svršetku madrigala.

Virtuoz i inovator

Dinamici i posebnosti priredbe nemalo je pridonio i turski glazbenik Görkem Şen, virtuoz na unikatnom akustičnom instrumentu, yaybaharu, kojeg je sam izumio spajajući žice, opruge i bubnjeve, to jest bubnjarske prstenove i kožne opne. Svojm opojnim, hipnotizirajućim i nadnaravnim zvuko(vlje)m Şen je umirivao i pretkazivao Gesualdove glazbene strasti s minucioznim solo improvizacijama uobličenim u tri kratka i ugođajna intermezza. Vrijednu zahvalu bez zadrške je zaslužio i Turski kulturni centar u Zagrebu, odnosno Zagreb Yunus Emre Enstitüsü, koji je omogućio nastup tog iznimno uglednog gosta. T

 

 

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.