NOVA KOLUMNA IGORA KORUGE: TRIO ENZA FAVATE NA AKADEMIJI

NOVA KOLUMNA IGORA KORUGE: TRIO ENZA FAVATE NA AKADEMIJI

12. prosinac, 2018.
Print Friendly, PDF & Email

Piše: Igor Koruga

Pitanja su, po nekakvoj logici, oblik prodiranja u ljudski um. Ona čovjeka određuju u svakom pogledu, osvjetljavaju mu probleme te iniciraju odgovore, po kakvoći ovisne o valjnosti njegova razuma kao i količini njegove volje. Sva pitanja nisu ista: postoje pitanja bez odgovora, bezazlena i trivijalna, koja nameću potrebu za novim pitanjima kao i pitanja koja su preambiciozna, nerazumna, to jest smišljena u nedostatku strpljenja. Maločiji se um ne ponaša ujedno kao ispitivač koji precizno ponire u misaonu dubinu pitanja i kao ispitanik koji odoljeva muci pronalaženja odgovora. U uzajamnom odnosu ispitivača i ispitanika, ispitivač je dakle, po opisanoj prirodi stvari, češće u moćnijoj ulozi. Rijedak je dakle, ali i vrijedan pažnje, slučaj visprenog ispitanika, spremnog i na najizazovnija pitanja. Ovakav obrazac umne uzajamnosti svojstven je svakom čovjeku, ali i svakoj grupi ljudi koja skupnim zalaganjem nastoji doseći suvislo zacrtani cilj. Ima ga, na primjer, bilo koja skupina srodnih znanstvenika, umjetnika, sportaša, ili konkretno, dobro uigranih džez glazbenika s istančanim osjećajem za unutarnju i vanjsku komunikaciju.

Lagano poigravanje

Nekolicinu takvih u okviru Jazz.hr sezone javnosti je predstavilo Hrvatsko društvo skladatelja (HDS) uz pomoć Talijanskog instituta za kulturu u Zagrebu, u petak 7. prosinca, u koncertnoj dvorani Blagoje Bersa u zgradi zagrebačke Muzičke akademije. Riječ bijaše o Triju puhačkog multiinstrumentalista Enza Favate (1956), dakle o sastavu jednog od najaktivnijih i najpoznatijih glazbenika sa Sardinije koji već dulje vrijeme na međunarodnoj sceni iznimno uspješno promovira pomno osmišljeni sardinski etno izraz, te o gostujućem udaraljkašu, Indijcu Triloku Gurtuu (1951), superzvijezdi svjetske klase omiljenoj na brojnim klasičnim, džez, pop i world music festivalima. U uglavnom ambijentalnim zvucima i ponekim tradicionalnim plesnim melodijama, ali i u imitacijama sekularne pučke polifonije potpomognute sampliranim zvukovljem drevne sardinske lanuedde, Favatu su pratili eksperimentalni sound art umjetnik, klavijaturist Alfonso Santimone, i iznimno muzikalni, ali i pretežno ostinatni basgitarist Danilo Gallo. Stoga, premda se lagano poigravanje sa zvucima etiopskog (The Salt Way) i sjevernoafričkog (One, Two, beaucoup) kraja, ponajprije unutar uzorno oblikovanih saksofonskih sola Enza Favate, doimalo kao reducirano obilje istančanih psiholoških užitaka, sveukupno se ipak činilo da je trio talijanskih glazbenika bio u ulozi ispitivača koji je pogodovao (ili podlegao) ekspresiji umijeća svestranog ispitanika skrivenog iza takozvanog floor kita satavljenog od para tabli, djembe, seta klasičnih bubnjeva i činela, mikro marimbe, kante s vodom, rezonantnih ploča i od koječega još.

U korist tvorbe improvizacija

Sam Gurtuov izlazak na scenu bio je popraćen, između ostalog, onim poznatim ozračjem ezoteričnog indijskog budizma, ali i mekim hodom, gipkim i plahim kretnjama nekog tko se svojim tjelesnim držanjem jednostavno uklapa u prostor, a uz kojeg se nedvojbeno anticipira timbar šutnje i duhovna osobnost. Nemoguće je bilo nabrojati, malone i zapaziti sve ritamske obrasce, parne i neparne (7/4), kao i interpunkcije koje je Indijac vješto i razgovijetno izvodio, ali i umrežavao u spontane improvizacije na raznorodnim udaraljkama. Za potpuno utonuće u čaroliju nesvakidašnjeg tumačenja bio je zapravo potreban tek jednostavan i jasan osjećajni uvid, dovoljan (i) za najsuptilnija čuvstvovanja. Jer cjelokupna igra i jest bila vezana uz dojam svojevrsne iluzije, trika u korist tvorbe neviđenih improvizacija udaljenih od bilo kakvih sentimentalnih neozbiljnosti. Odveć duhovno nastrojen, Gurtu se (i)pak uspio, u prigodnim stankama, čas spontano šaliti, podjednako s publikom i s kolegama na pozornici, a čas tankoćutno opirati natruhama neodređenosti Favatinih smiješnosti koje nisu bile dosljedno izrečene niti na talijanskom niti na engleskom jeziku. T

 

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.